Dialogue and formative experience in the perspective of philosophical hermeneutics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644484748

Keywords:

Education, Dialogue, Hermeneutics

Abstract

This paper aims to discuss the pedagogical effectiveness of a hermeneutic praxis, taking as reference the Philosophical Hermeneutics of the German philosopher Hans-Georg Gadamer, in facing the problem of the weakening of dialogical action in present-day education. The growing inability to dialogue is leading contemporary society to a kind of monologue or a disguised dialogue that does not meet the requirements of a living dialogue, contributing to the deconstruction of human interactions, of social values, and the impoverishment of the formative experience of individuals. Strongly influenced by a tendency that privileges technical-instrumental action over dialogical rationality, present-day education has negatively interfered in the formation of human relations, generating an increasing inability to develop a "lively dialogue" and understanding between individuals. In confrontation with this instrumentalizing tendency of rationality, we counterpose and defend the pedagogical effectiveness of a hermeneutic praxis that takes dialogue while formative experience as its guiding principle. The conclusion points out that an integral formation of the human being demands, besides the development of technical education, the formation towards dialog and a constant hermeneutic exercise in education.

Author Biographies

Claudio Damião Braun, Universidade de Passo Fundo

Doutor em Educação (UPF), Mestre em História (UPF), Especialista em Tecnologias Aplicadas a Educação (ULBRA), Especialista em Gestão Educacional (UFSM), e Licenciado em Filosofia com Habilitação em História e Psicologia Geral (FAFIMC). Atualmente é Coordenador Administrativo do Museu Olívio Otto de Carazinho. 

 

Eldon Henrique Muhl, Universidade de Passo Fundo

Doutor em Educalção pela Unicamp . Docente do PPGEDU-UPF-RS.  

 

References

BOMBASSARO, Luiz Carlos. Paidéia e humanitas enquanto raízes do projeto formativo iluminista. In: CENCI, A.C.; DALBOSCO, C.A., MÜHL, E.H. (org.). Sobre filosofia e educação: racionalidade, diversidade e formação pedagógica. Passo Fundo: Ed. Universidade de Passo Fundo, 2009. p. 191-204.

DALBOSCO, C. A. Pedagogia filosófica: cercanias de um diálogo. São Paulo: Paulinas, 2007.

FLICKINGER, Hans-Geor. A dinâmica do conceito de formação (Bildung) na atualidade. In: CENCI, Ângelo Vitório; DALBOSCO, Claudio Almir; MÜHL, Eldon Henrique (org.). Sobre filosofia e educação: racionalidade, diversidade e formação pedagógica. Passo Fundo: Ed. Universidade de Passo Fundo, 2009, p. 64-80.

FLICKINGER, Hans-Georg. Gadamer & a Educação. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2014.

GADAMER, Hans-Georg. La educación es educarse. Barcelona: Paidós, 2000.

GADAMER, Hans-Georg. Verdade e Método I: traços fundamentais de uma hermenêutica filosófica. Trad. Flávio Paulo Meurer. 12. ed. Petrópolis: Vozes, 2012.

GADAMER, Hans-Georg. Verdade e Método II: complementos e índice. Trad. Ênio Paulo Giachini. 6. ed. Petrópolis: Vozes, 2011.

HERMANN, Nadja. Hermenêutica e educação. Rio de Janeiro: DP&A, 2002.

MÜHL, E. H; KOHLS, R.S. O sentido de uma vida examinada: a importância da pedagogia socrática na educação contemporânea. Revista Diálogo e Educação, Curitiba-PR, v.19, n. 61, p. 862-881, abr/jun., 2019.

NUSSBAUM, Martha. Sem fins lucrativos: por que a democracia precisa das humanidades. São Paulo: Martins Fontes, 2015.

NIXON, Jon. Hans-Georg Gadamer: The Hermeneutical Imagination. London: SpringerBriefs in Education, 2017 (eBook Kindle).

ROHDEN, L. Hermenêutica Filosófica: entre a linguagem da experiência e a experiência da linguagem. São Leopoldo: Ed. Unisinos, 2019.

Published

2024-05-29

How to Cite

Braun, C. D., & Muhl, E. H. (2024). Dialogue and formative experience in the perspective of philosophical hermeneutics. Education, 49(1), e94/1–24. https://doi.org/10.5902/1984644484748