Playing in the education of the pedagogue: is the proclaimed curriculum practiced?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644474324

Keywords:

Formation; Play; Pedagogue; Curriculum

Abstract

The general objective of this article is to highlight the curricular prescriptions of a fifty-year-old pedagogy course in relation to the playful training of the pedagogue in dialogue with the content of the speeches of 21 graduates who participated in a study carried out in 2019 at a Brazilian public university. The aforementioned study was characterized by the predominance of a qualitative approach that adopted bibliographical and documentary research as methodological procedures. The execution of the cited procedures brought to light, from the interweaving between the theory, the content of the speeches obtained and the analyzes carried out, the relationship between playing and pedagogy during the eight semesters of the investigated course. The results achieved allowed discussions about what the curriculum of the investigated institution proposed about playing, based, for that, on what pedagogy graduates think and say about their formative process. This investigation contributes to rethinking and expanding the concepts and presence of play in teacher education.

Author Biographies

Daniel Cardoso Alves, Minas Gerais State University

Professor efetivo da Faculdade de Educação da Universidade do Estado de Minas Gerais (FaE/UEMG-MG): Possui graduação em Licenciatura Plena em Geografia, Pedagogia e Filosofia pelas Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB/BA e Centro Universitário - Uninter. Obteve o título de Especialista em Geografia, Área de Concentração em Análise do Espaço Geográfico, e de Mestre em Ciências Ambientais, Área de Concentração em Meio Ambiente e Desenvolvimento, nos anos de 2010 e 2014, respectivamente, pela UESB. É Doutor em Educação: Conhecimento e Inclusão Social pela Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG (2023).

Nilzilene Imaculada Lucindo, Minas Gerais State University

Mestre em Educação pela Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP) e atualmente doutoranda em Educação pela UFOP. Docente da Faculdade de Educação da Universidade do Estado de Minas Gerais (FaE/UEMG/CBH).

Regina Rosa dos Santos Leal, Minas Gerais State University

Doutora em Estudos sobre o Lazer pelo Programa de Pós-Graduação da EEFFTO-UFMG. Docente da Faculdade de Educação da Universidade do Estado de Minas Gerais (FaE/UEMG/CBH).

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Published

2024-03-26

How to Cite

Alves, D. C., Lucindo, N. I., & Leal, R. R. dos S. (2024). Playing in the education of the pedagogue: is the proclaimed curriculum practiced?. Education, 49(1), e67/1–23. https://doi.org/10.5902/1984644474324