Paulo Freire in the national and international scientific production: A bibliometric analysis (1973-2022)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644471049

Keywords:

Bibliometric study, History of education, History of intellectuals, Paulo Freire, Web of Science

Abstract

The contributions of the educator Paulo Freire permeate the educational field, interfacing with various areas of knowledge.the objective was to analyze the articles about Paulo Freire indexed in the Web of Science database from 1973 to 2022. A bibliometric study was carried out, analyzing 913 articles. The Web of Science formulations and the VOSviewer and Excel programs favored the data treatment and analysis. The first article was indexed in 1973, with a rise since 2007, much more expressive from 2017. Brazil has the largest number of articles, but most citations are from the United States; 63 countries are co-author; the theme discussed is plural, strongly thickened by the Freirean itinerary in defense of liberating education, including emerging themes such as sexual gender and ecopedagogy. The influence and the actuality of Paulo Freire's conceptions are corroborated, which make the History of Brazilian Education notable nationally and internationally.

Author Biographies

Vanusa Nascimento Sabino Neves, Federal University of Paraíba

Doutoranda pelo Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Mestrado em Gestão de Organizações Aprendentes (UFPB), Licenciatura e Graduação em Enfermagem (UFPB), Graduação em Direito (UNIPE), Especializações em Enfermagem Pediátrica (UFPE), Especialização em Linhas de Cuidados em Enfermagem Saúde Materno, Neonatal e do Lactente (UFSC) e Especialização em Enfermagem Obstétrica (UFMG). Enfermeira da UFPB, Hospital Universitário Lauro Wanderley (HULW). Supervisora direita de acadêmicos do curso de Enfermagem da UFPB no campo prático do HULW.

Charliton José dos Santos Machado, Federal University of Paraíba

Professor Titular da Universidade Federal da Paraíba. Pós-Doutorado em Educação pela Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade de Coimbra/Portugal (2021). Pós-Doutorado em História e Filosofia da Educação pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp/2009). Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN/2001). Mestre em Sociologia pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB/1997). Licenciado em Ciências Sociais (UFPB/1994). Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq - Nível 1C.

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Published

2024-02-05

How to Cite

Neves, V. N. S., & Machado, C. J. dos S. (2024). Paulo Freire in the national and international scientific production: A bibliometric analysis (1973-2022). Education, 49(1), e26/1–27. https://doi.org/10.5902/1984644471049