The knowledge of undergraduates in Chemistry on the logical ability to identify: reflections based on the Historical-Cultural Approach

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644470176

Keywords:

Initial training, Chemistry teaching, Ability to identify, Chemical thinking

Abstract

The article presents the results of a research carried out with undergraduates in Chemistry and whose purpose was to characterize their professional knowledge about the logical thinking skill “to identify”, essential to the development of chemical thinking in basic education students. Under the assumptions of the Historical-Cultural Approach (EHC), it was privileged an exploratory methodology in which the qualitative and quantitative dimensions of the object of study are combined using a pedagogical test as a research instrument. The results showed a gap between the knowledge of the future teachers about what it is to identify and the operations that go into the structure of this skill, as well as in relation to the contributions of learning this skill in the teaching of Chemistry if considering the EHC.

Author Biographies

Isauro Beltran Núñes, Federal University of Rio Grande do Norte

É licenciado em Química pelo Instituto Superior Pedagógico E. J. Varora Havana (1978), tem Graduação em Química pela Universidade de Havana (1980), Mestrado em Química pelo Instituto Superior Politécnico J. A. Echeverría Havana (1985) e Doutorado em Ciências Pedagógicas pela Universidade de Havana (1992). Realizou estudos na Cátedra de Psicologia Pedagógica da Universidade Estadual de Moscou com N. F. Talízina, N. G. Sálmina, e Z. A. Reshetova. Atualmente, é Professor Titular do Centro de Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Além disso, também é professor do Programa de Pós-graduação da Educação da UFRN bem como do Programa de Pós-graduação do Ensino de Ciências e Matemática da mesma instituição. Tem experiência na área de Ensino de Ciências Naturais e Matemática, na Formação de Professores de Ciências Naturais e Matemática e na Formação de Conceitos Científicos, nas perspectivas teóricas de A. N. Leontiev e P. Ya. Galperin. Coordena o Grupo de Estudos sobre o Sistema de Formação Planejada das Ações Mentais e dos Conceitos, do Programa de Pós-graduação em Educação da UFRN.

Francisco de Assis Bandeira, Federal University of Rio Grande do Norte

Doutor (2009) em Educação pela UFRN. Aposentado em 2022 por essa instituição. Quando em atividade nessa instituição, pertencia ao quadro docente do Centro de Ensino Superior do Seridó, Campus da UFRN em Caicó/RN. Fazia parte também do quadro docente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Naturais e Matemática do Centro de Ciências Exatas e da Terra da UFRN.

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Published

2024-01-22

How to Cite

Núñes, I. B., & Bandeira, F. de A. (2024). The knowledge of undergraduates in Chemistry on the logical ability to identify: reflections based on the Historical-Cultural Approach. Education, 49(1), e11/1–29. https://doi.org/10.5902/1984644470176