Bullying prevention and management strategies at school: a systematic literature review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644469981

Keywords:

Bullying, Prevention strategies, School

Abstract

This article aims to map and analyze bullying prevention and management strategies at school, based on a systematic literature review. The analyzed works are indexed in the following databases: Digital Library of Theses and Dissertations of CAPES-BDTD; Latin American and Caribbean Literature in Health Sciences-LILACS; Portal de Periódicos Capes (CAFe Access) and The Scientific Electronic Library Online-SCIELO, having as a time frame, the years of 2011 to 2021. Using the inclusion and exclusion criteria, they were selected to compose the basis of discussion of this text, 35 productions. From the analytical process, following the methodological criteria proposed by the study, three categories emerged: i) school interventions involving the family; ii) intervention via public policies; iii) educational interventions focused on youth protagonism. Among the highlights of the research, it was identified that cooperation and engagement between the actors of the school community: students, teachers and other employees, families and the State, constitutes a primordial strategy in the resolution of collective problems, as is the case of school bullying.

Author Biographies

Mônica Tessaro, Universidade do Oeste de Santa Catarina

Doutoranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Oeste de Santa Catarina. Mestra em Educação pela Universidade Comunitária da Região de Chapecó, graduada em Psicologia pela mesma universidade. Atualmente é bolsista dedicação exclusiva da CAPES.

Maria Teresa Ceron Trevisol, Universidade do Oeste de Santa Catarina

Possui graduação em Pedagogia - Orientação Educacional pela Universidade do Oeste de Santa Catarina (1988), Mestrado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (1996) e Doutorado em Psicologia, Área de Concentração: Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano pela Universidade de São Paulo - USP/ Instituto de Psicologia - IP (2002). Atualmente é professora e pesquisadora da Universidade do Oeste de Santa Catarina e do Programa de Pós-graduação em Educação (PPGEd) desta instituição.  

Maria Beatriz Ferreira Leite de Oliveira Pereira, University of Minho

Possui doutorado em Estudos da Criança pela Universidade do Minho (1998). Tem experiência na área de Educação Física, com ênfase em Educação Física e Saúde. Atualmente é professora catedrática do Instituto de Educação da Universidade do Minho - Portugal e Pesquisadora colaboradora do Núcleo de Estudos em Violência e Ansiedade Social - NEVAS do departamento de Psicologia da Universidade Federal de Juiz de Fora - UFJF, Brasil.

Fernanda Schneider Bernardi, Universidade do Oeste de Santa Catarina

Graduada em Psicologia pela Universidade do Oeste de Santa Catarina.

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Published

2023-09-06

How to Cite

Tessaro, M., Trevisol, M. T. C., Pereira, M. B. F. L. de O., & Bernardi, F. S. (2023). Bullying prevention and management strategies at school: a systematic literature review. Education, 48(1), e102/1–24. https://doi.org/10.5902/1984644469981