Collaborative Concept Maps: a metacognitive tool for learning about the History of Chemistry

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644469863

Keywords:

Metacognitive tool, History of Chemistry, Collaboration

Abstract

This research investigated the potentials and the boundaries regarding the use of Conceptual Maps (CM) as metacognitive tools for teaching and learning the History of Chemistry (HQ). Therefore, a proposal for the collaborative development of MC was elaborated on previously determined themes of the History of Chemistry, to compare the MC when prepared manually (analog mode) and when constructed with the aid of the CmapTools® software (digital mode). Based on the design of the proposal used in this study, a specific model for the use of CM in the classroom in a collaborative way was formulated. A qualitative-quantitative methodology was used, which was essential to validate the different phases of the research process, such as data collection, analysis and presentation. The findings in the light of metacognition point out that there are nuances between the construction of analog and digital CM, which can modify the structure of individuals' conceptual knowledge.

Author Biographies

Maria das Graças Cleophas, Federal University for Latin American Integration

Bacharel em Química Industrial, Licenciada em Química e mestre em Físico-química pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Doutora em Ensino das Ciências (com ênfase no ensino de Química) pela UFRPE. Atualmente é Professora Adjunta (Nível 2) da Universidade Federal da Integração Latino-Americana (UNILA), Coordenadora Institucional do Programa de Iniciação à Docência - PIBID e faz parte do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e em Matemática (PPGECM) da Universidade Federal do Paraná (UFPR) e do Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar em Energia e Sustentabilidade - PPGIES (UNILA). Possui experiência com o ensino de Química, atuando principalmente nas seguintes linhas de pesquisa: Construção de estratégias e materiais lúdico-didáticos para formação de professores de Ciências; Metodologias ativas no processo de ensino e aprendizagem das ciências naturais; Tecnologias da Informação e Comunicação (TIC) no ensino de Ciências; Didatização Lúdica; Uso de m-learning como estratégia de ensino da Química; Formação de Professores de Ciências e Estratégias Metacognitivas. É Membro da Rede Latino-Americana de Pesquisa em Educação Química (ReLAPEQ), editora da Revista Educação Química en Punto de Vista (EQPV) e Revista Eletrônica Ludus Scientiae (RELuS). E lidera o Núcleo de Desenvolvimento de Pesquisas em Ensino de Química (NuDPEQ). Promove a popularização da química por meio do site A Graça da Química (www.agracadaquimica.com.br).

Everton Bedin, Federal University of Paraná

Graduado em Química Licenciatura Plena pela Universidade de Passo Fundo - UPF (2009). Especialista em Tecnologia de Informação e Comunicação na Educação - TICEDU - pela Universidade Federal de Rio Grande - FURG (2014), Gestão Educacional pela Universidade Federal de Santa Maria - UFSM (2018) e em Educação Ambiental e Desenvolvimento Sustentável pela Faculdade Dom Alberto (2018). Mestre em Educação em Química pela Universidade Federal de Uberlândia - UFU (2012). Doutor em Educação em Ciências: química da vida e saúde pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS (2015). PhD pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS - no Programa de Pós-graduação: Educação em Ciências: química da vida e saúde, onde desenvolveu a metodologia DICUMBA - Desenvolvimento Cognitivo Universal-bilateral da Aprendizagem. Atualmente é professor permanente no Departamento de Química da Universidade Federal do Paraná (UFPR) e nos Programas de Pós-graduação em Educação em Ciências e em Matemática (PPGECM) e no Mestrado Profissional em Química em Rede Nacional (PROFQUI). Possui experiência na área de Química com ênfase em Química, trabalhando, principalmente, nos temas: formação docente, ensino-aprendizagem, TICs, interdisciplinaridade e metodologias de ensino.

References

AMORETTI, M. S. M. Protótipos e estereótipos: aprendizagem de conceitos Mapas Conceituais: experiência em Educação a Distância. Informática na educação: teoria e prática, v. 4, n. 2, p. 49-55, 2001.

AUSUBEL, D. P.; NOVAK, J. D., HANESIAN, H. Psicologia Educacional. Rio de Janeiro: Interamericana, 1980.

BASQUE, J.; LAVOIE, M. Collaborative Concept Mapping in Education: Major Research Trends. Concept Maps: Theory, Methodology, Technology Proc. of the Second Int. Conference on Concept Mapping San José, Costa Rica, p. 1-8, 2006.

BISHOP, G. F. Experiments with the middle response alternative in survey questions. Public Opinion Quarterly, 51, p. 220-232, 1987.

CHEVRON, M-P. A metacognitive tool: Theoretical and operational analysis of skills exercised in structured concept maps. Perspectives in Science, v. 2, n. 1-4, p. 46-54., 2014.

CLEOPHAS, M. G.; CAVALCANTI, E. L. D.; NERI DE SOUZA, F.; LEAO, M. B. C. M-learning e suas Múltiplas Facetas no contexto educacional: Uma Revisão da Literatura. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, v. 8, p. 188-207, 2015

CLEOPHAS, M. G.; CUNHA, M. B. Contribuições da fotografia científica observatória (FoCO) para o ensino por investigação. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, v. 13, p. 349-381, 2020.

CLEOPHAS, M. G.; FRANCISCO, W. Metacognição e Formação de Professores de Ciências Naturais. Revista Tecné, Episteme y Didaxis, Numero extraordinário, p. 1-8, 2018.

CLEOPHAS, M. G.; FRANCISCO, W. Metacognição e o ensino e aprendizagem das ciências: uma revisão sistemática da literatura (RSL). Amazônia (UFPA), v. 14, p. 10-26, 2018.

MOTA, G. C.; CLEOPHAS, M. G. História da Ciência: elaborando critérios para analisar a temática nos livros didáticos de química do ensino médio. História da Ciência e Ensino: construindo interfaces, v. 11, p. 33-55, 2015.

CORREIA, P. R. M.; NARDI, A. O que revelam os mapas conceituais dos meus alunos? Avaliando o conhecimento declarativo sobre a evolução do universo. Ciênc. educ., v. 25, n. 3, p. 685-704, 2019.

DA COSTA, J. S. B; BEDIN, E. Mapa Conceitual no Ensino de Química: a concepção do professor em formação inicial. In: VIII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 12, 2019, Natal/RN. Anais eletrônicos... Rio de Janeiro/RJ: Associação Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 2019. Disponível em: < http://abrapecnet.org.br/enpec/xii-enpec/anais/resumos/1/R0564-1.pdf >. Acesso em: 18 dez. 2021.

DEVETAK, I., GLAŽAR, S. A.; VOGRINC, J. O papel da pesquisa qualitativa na educação em ciências. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, v. 6, n. 1, p. 77-84, 2010.

EBERHARD, K. The effects of visualization on judgment and decision-making: a systematic literature review. Manag. Ver. Q., p. 1-48, 2021.

FREITAS FILHO, J. R. Mapas conceituais: estratégia pedagógica para construção de conceitos na disciplina química orgânica. Ciências & Cognição, v. 12, p. 86-95, 2007.

GAO, H., HEN, E.; LOSH, S.; TURNER, J. E. A review of studies on collaborative concept mapping: What have we learned about the technique and what is next? Journal of Interactive Learning Research, v. 18, n. 4, p. 479-492, 2007.

GEORGE-WALKER, L.; TYLER, M. A. Collaborative Concept Mapping: Connecting with Research Team Capacities. Education Research International, p. 1–10, 2014.

HEWSON P. W. Teaching for conceptual change. In: David R. D.; TREAGUST, B. F.; FRASER J. (Eds.). Improving Teaching and Learning in Science and Mathematics. New York: Teachers College Press, 1996.

JABLOKOW, K. et al. Ideation variety in mechanical design: Examining the effects of cognitive style and design heuristics. In: ASME 2015 international design engineering technical conferences & computers and information in engineering conference (IDETC/CIE 2015), Boston, MA, USA (p. 1-10), 2015.

JACOBS-LAWSON, J. M.; HERSHEY, D. A. Concept Maps as an Assessment Tool in Psychology Courses. Teaching of Psychology, v. 29, n. 1, p. 25-29, 2002.

JACOBSON, M. J. Cognitive visualisations and the design of learning Technologies. International Journal of Learning Technology, v. 1, p. 40-60, 2004.

KHINE, A. A.; ADEFUYE, A. O.; BUSARI, J. Utility of concept mapping as a tool to enhance metacognitive teaching and learning of complex concepts in undergraduate medical education. Arch Med Health Sci., v. 7, p. 267-72, 2019.

KOH, E. T.; OWEN, W. L. Descriptive Research and Qualitative Research. In: Introduction to Nutrition and Health Research (p. 219-248). Springer, Boston, MA, 2000.

LANZING J. W. A. Everything you always wanted to know about...concept mapping, 1996. Disponível em: <http://utto1031.to.utwente.nl/artikel1/>. Acesso em: 8 jun. 2021.

LIKERT, R. A Technique for the Measurement of Attitudes. Archives of Psychology, v. 140, p. 1–55, 1932.

MAXIMO-PEREIRA, M.; SOUZA, P. V. S.; LOURENÇO, A. B. Mapas Conceituais e a Elaboração de Conhecimento Científico na História da Ciência: algumas aproximações teóricas. Ciência & Educação, 27(e21017), p. 1-16, 2021.

MENDONÇA, C. A. S.; SILVA, A. M.; PALMERO, M. L. R. Uma experiência com mapas conceituais na educação fundamental em uma escola pública municipal. Experiências em Ensino de Ciências, v. 2, n. 2, p. 37-56, 2007.

MOTA, A. R.; KÖRHASAN, N. D.; MILLER, K.; MAZUR, E. Homework as a metacognitive tool in an undergraduate physics course. Phys. Rev. Phys. Educ. Res., v. 15, p. 1-12, 2019.

NASSAJI, H. Qualitative and descriptive research: Data type versus data analysis. Language Teaching Research, v. 19, n. 2, p. 129–132, 2015.

NEERGAARD, M. A. et al. Qualitative description – the poor cousin of health research? BMC Med. Res. Methodol., v. 9, n. 52, p. 1-5, 2009.

NOVAK, J. D. Concept maps and Vee diagrams: two metacognitive tools to facilitate meaningful learning. Instr Sci., v. 19, p. 29–52, 1990.

NOVAK, J. D.; CAÑAS, A. J. The Origins of the Concept Mapping Tool and the Continuing Evolution of the Tool. Information Visualization, v. 5, n. 3, p. 175–184, 2006.

NOVAK, J. D.; CAÑAS, A. J. The Theory Underlying Concept Maps and How to Construct and Use Them (Technical report IHMC CmapTools 2006-01 Rev). Florida Institute for Human and Machine Cognition (2008), p. 01-2008, 2008.

NOVAK, J.; CAÑAS, A. The origins of the concept mapping tool and the continuing evolution of the tool. Information Visualization Journal, v. 5, n. 3, p. 175-184, 2006.

NOVAK, J.; GOWIN, D.; KAHLE, J. Learning How to Learn. Cambridge: Cambridge University Press, 1984.

OKI, M. C. M.; MORADILLO, E. F. O ensino de história da química: contribuindo para a compreensão da natureza da ciência. Ciência & Educação, v. 14, n. 1, p. 67-88, 2008.

OLSSON, K. A., BALGOPAL, M. M.; LEVINGER, N. E. How Did We Get Here? Teaching Chemistry with a Historical Perspective. Chem. Educ., v. 92, n. 11, p. 1773–1776, 2015.

ONTORIA, A. et al. Mapas Conceptuales. Narcea S. A., Madrid, 1992.

PADILLA, K.; FURIO-MAS, C. The Importance of History and Philosophy of Science in Correcting Distorted Views of ‘Amount of Substance’ and ‘Mole’ Concepts in Chemistry Teaching. Sci. & Educ., 17, p. 403– 424, 2008.

PATTERSON, J. Metacognitive Skills. In: KREUTZER, J. S., DE LUCA J., CAPLAN B. (eds.). Encyclopedia of Clinical Neuropsychology. Springer, New York, NY, 2011.

PINTRICH, P. R.; SCHUNK, D. Motivation in education: Theory, research, and applications (2nd ed.). Upper Saddle, NJ: Prentice-Hall, Inc., 2002.

ROMERO-RODRÍGUEZ, J. M. et al. Models of good teaching practices for mobile learning in higher education. Palgrave Commun, v. 6, n. 80, p. 1-7, 2020.

RUÍZ-PRIMO, M. (2000). On the use of concept maps as an assessment tool in science: What we have learned so far. Revista Electrónica de Investigación Educativa, v. 2, n. 1, p. 29-52, 2000.

SADITA, L. et al. Collaborative concept mapping with reciprocal kit-build: a practical use in linear algebra course. Research and Practice in Technology Enhanced Learning, v. 15, n. 19, p. 1-22, 2020.

ŠKET, B.; GLAŽAR, A.; VOGRINC, J. Concept Maps as a Tool for Teaching Organic Chemical Reactions. Acta Chimica Slovenica, v. 62, n. 2, p. 462-472, 2014.

STRAUTMANE, M. On Necessity of Semantic Analysis when Evaluating Concept Maps. Applied Computer Systems, v. 21, p. 52-60, 2017.

TAVARES, R. Construindo mapas conceituais. Ciências & Cognição, v. 12, p. 72-85, 2007.

VIEIRA, C. A credibilidade da investigação científica de natureza qualitativa: Questões relativas à sua fidelidade e validade. Revista Portuguesa de Pedagogia, v. XXXIII, n. 2, p. 89 -116, 1999.

VINK, S. C.; VAN TARTWIJK, J.; BOLK, J.; VERLOOP, N. Integration of clinical and basic sciences in concept maps: a mixed-method study on teacher learning. BMC Medical Education, v. 15, n. 1, p. 1-11, 2015.

WHEELDON, J.; FAUBERT, J. Framing Experience: Concept Maps, Mind Maps, and Data Collection in Qualitative Research. International Journal of Qualitative Methods, v. 8, n. 3, p. 68–83, 2009.

Published

2023-09-26

How to Cite

Cleophas, M. das G., & Bedin, E. (2023). Collaborative Concept Maps: a metacognitive tool for learning about the History of Chemistry. Education, 48(1), e110/1–29. https://doi.org/10.5902/1984644469863