The 2030 Agenda: the principle of responsibility and ethics in Technological Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644468592

Keywords:

2030 Agenda, Technological Education, Social responsibility

Abstract

The 2030 Agenda is a commitment between countries to take global action for world development. This agenda includes the Sustainable Development Goals (SDGs), as well as some goals to be carried out. Among the objectives, the fourth is aimed at the development of Quality Education. This work aims to reflect on the objectives of the 2030 Agenda, especially about the fourth objective and its relationship with Technological Education, considering the principle of responsibility, by Hans Jonas (2006), and the scenario of education that, from 2020, was severely altered by the pandemic caused by the new coronavirus, also considering that information technologies affect educational processes and pedagogical practices. It starts with the question of seeking what are the current needs for training within Technological Education and how can the principle of responsibility, by Hans Jonas, help in its development? This is a qualitative exploratory research that develops and discusses concepts and reflections on education, technology, sustainability, the principle of responsibility and ethics, involving bibliographic and document research. The results of the investigation point to the importance of a new concept for Technological Education, which affects its conception regarding sustainable actions and is not based on commodification, but proposes a technological formation that thinks about praxis taking into account human social conditions , not only of production, but also of survival and life on the planet.

Author Biographies

Dilma Heloisa Santos, State University of Ponta Grossa

Professora do Departamento de Estudos da Linguagem

Rodrigo Otávio Santos, Centro Universitário Internacional

Pós-doutor em Tecnologia e sociedade pela UTFPR;
Doutor em História pela UFPR;
Mestre em Tecnologia pela UTFPR;
Pós-graduado em Comunicacão Social e Novas Tecnologias;
Graduado em História pela UFPR.

References

BALL, S. J. Educação Global S. A.: novas redes políticas e o imaginário neoliberal. Tradução de Janete Bridon. Ponta Grossa: UEPG, 2014.

BASTOS, J. A. A educação tecnológica - conceitos, características e perspectivas. In: Revista Educação & Tecnologia, v. 1, n. 1, 1998, p. 21-36. Disponível em:http://revistas.utfpr.edu.br/pb/index.php/revedutec-ct/article/view/1986/1393. Acesso em: 24 nov. 2020.

BECK, U. Politics of risk society. In: FRAKLIN, J. The politics of risk society. Inglaterra: Policy Press, 1998.

BECK, U. Cosmopolitan vision. Cambridge: Polity Press, 2006.

CASTRO FILHO, C. M. de. Agenda 2030 para o desenvolvimento sustentável: uma leitura de política pública na clave da biblioteca escolar. RDBCI: Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Campinas, SP, v. 16, n. 3, p. 355-372, 2018. DOI: 10.20396/rdbci. v16 Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8650931. Acesso em: 25 nov. 2020.

GADOTTI, M. Educar para a sustentabilidade: uma contribuição à década da educação para o desenvolvimento sustentável. São Paulo: Instituto Paulo Freire, 2008. (Série Unifreire, 2).

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 1999.

HARARI, Y. N. Sapiens: uma breve história da humanidade. Porto Alegre: L&PM, 2017.

JONAS, H. O princípio responsabilidade: ensaio de uma ética para a civilização tecnológica. Tradução de Marijane Lisboa e Luiz Barros Montez. Rio de Janeiro: Contraponto: Ed. PUC Rio, 2006.

MARCONI, M. de A.; LAKATOS, E. M. Técnicas de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2006.

OLIVEIRA, J. R. O homem como objeto da técnica segundo Hans Jonas: o desafio da biotécnica. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/problemata/article/view/16966. Acesso em: 10 nov. 2020.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS. 4 Educação de Qualidade: assegurar a educação inclusiva e equitativa e de qualidade, e promover oportunidades de aprendizagem ao longo da vida para todas e todos. Brasil: ONUBR, 2015. Disponível em: https://brasil.un.org/pt-br/sdgs/4. Acesso em: 24 nov. 2020.

VIEIRA PINTO, Á. O conceito de tecnologia. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013.

Published

2023-10-24

How to Cite

Santos, D. H., & Santos, R. O. (2023). The 2030 Agenda: the principle of responsibility and ethics in Technological Education. Education, 48(1), e124/1–19. https://doi.org/10.5902/1984644468592