Internationalization of higher education: perspectives of mobility and student exchange in UNEB graduation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644468058

Keywords:

Internationalization of higher education, Mobility, Exchange

Abstract

This article aims to discuss the Mobility and International Academic Exchange processes at the Universidade do Estado da Bahia (UNEB) as contributions to the internationalization of higher education in initial training. The methodological action is based on a qualitative approach, since it intended to reflect on the scenario of the internationalization of higher education, based on the conceptions of De Wir (2013), of Maués; Bastos (2017), Laus (2012) and the documentary contribution of the National Education Plan (2014-2024). Documentary research was constituted as a procedural option for discussing the perspectives on internationalization, mobility and exchange present in official documents of UNEB, such as Statute, Rules, Yearbooks, Resolutions, among others; and the autobiographical narrative of training as an instrument for data analysis and description. Finally, it was concluded that the process of internationalization of higher education at UNEB, based on the mobility and international exchange scholarship programs for undergraduate students, represents an important and strategic instrument for enhancing initial training, especially for teaching professionals, since students are challenged to assume a leading role representative of their own training. O resumo não deverá ser redigido na primeira pessoa e deverá conter o foco temático, objetivo, método, resultados e conclusões do trabalho.

Author Biographies

John Wolter Oliveira Silva, Bahia State University

Mestrando em Intervenção Educativa e Social (MPIES), graduado em Geografia pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB) - Campus XI - Serrinha e membro do grupo de pesquisa Educação, Políticas Públicas e Desenvolvimento Social (EPODS).

Raiane Cordeiro de Araújo, Bahia State University

Mestrado em Intervenção Educativa e Social (MPIES/UNEB). Linha de Pesquisa: Novos Contextos de Aprendizagem. Membro do Grupo de Pesquisa Educação, Políticas Públicas e Desenvolvimento Social (EPODS). Especialista em Docência em Ensino Superior. Especialista em Psicopedagogia. Graduada em Licenciatura em Pedagogia pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB), Campus XI. Professora efetiva da Secretaria Municipal de Educação de Conceição do Coité e Docente da UNIASSELVI, Polo Serrinha/BA.

Ivonete Barreto de Amorim, Bahia State University

Pós Doutora em Educação e Contemporaneidade pela Universidade do Estado da Bahia - PPGEduC - Linha de Pesquisa I - Processos Civilizatórios: Educação, Memória e Pluralidade Cultural. Doutora em Família na Sociedade Contemporânea pelo Programa de Pós-graduação da Universidade Católica do Salvador. Mestra em Educação e Contemporaneidade pela Universidade do Estado da Bahia - PPGEduC. Especialista em Educação Infantil e especialista em avaliação pela Universidade do Estado da Bahia. Graduada em Pedagogia pela Faculdade de Educação da Bahia. Professora Adjunta da Universidade do Estado da Bahia (UNEB/CAMPUS XI). Professora Permanente, orientadora e vice coordenadora do Mestrado Profissional em Intervenção Educativa e Social (MPIES/UNEB/Campus XI). Líder do Grupo de Pesquisa: Educação, Políticas Públicas e Desenvolvimento Social (EPODS/UNEB).

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Published

2023-07-06

How to Cite

Silva, J. W. O., Araújo, R. C. de, & Amorim, I. B. de. (2023). Internationalization of higher education: perspectives of mobility and student exchange in UNEB graduation. Education, 48(1), e75/1–21. https://doi.org/10.5902/1984644468058