Construction of the teaching identity in times of pandemic: narratives of elementary school teachers
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644467754Keywords:
Teacher identity, Pandemic, Remote teachingAbstract
The text focuses on the professional identity of teachers in basic education, promoting a comprehensive analysis of how teachers have inhabited the teaching profession in times of pandemic. In this sense, this article aims to identify the factors that are related to the construction of the teaching identity in times of pandemic. For that, semi-structured interviews were used and applied to a total of fourteen teachers from three municipalities in the State of Bahia, with professional performance in the first years of elementary school. Two blocks of questions were prepared: the first, with three closed questions about the professional profile of the informant and the second block, containing four open questions from which broader answers were sought regarding the impacts of the pandemic, with a focus on construction of the teaching identity. Qualitative in nature, the interviews were devices that provided a mapping of how teachers have developed teaching practices and knowledge in the pandemic. The results show feelings of exhaustion, anguish, uncertainty, overload, resilience, in addition to the abandonment suffered by public authorities in the training processes, which further compromises the construction of the identity of teachers marked by their own history as a profession that is constantly undergoing a process of self-assertion, above all in constant search for recognition by public authorities and Society.
References
BAUMAN, Zygmunt. Identidade; entrevista a Benedetto Vecchi. Tradução de Carlos Alberto Medeiros, Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2005.
CANÁRIO, Rui. A escola tem futuro? Das promessas às incertezas. Porto Alegre:Artmed, 2006.
CERTEAU, Michel. de. A invenção do cotidiano: 1, Artes de fazer. Petrópolis: Vozes, 1994.
CARNOY, Martin. Mundialização e reforma da educação: o que os planejadores devem saber. Brasília: UNESCO Brasil, 2003.
FLECHA, Ramon. Desafios e saídas educativas na entrada do século. Porto Alegre: Editora Artmed, 2000.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e terra, 1999.
GADOTTI, Moacir. Boniteza de um sonho: ensinar e aprender com sentido. Novo Hamburgo: Feevale, 2003.
GIL, Antônio Carlos. Questionário. In: Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 2008.
GUIMARÃES, Valter. Soares. Formação de professores: saberes, identidade e profissão. 3 ed. Campinas: Papirus, 2006.
LARROSA, Jorge Bondia. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Rev. Bras. Educ. [online]. 2002, n.19, pp.20-28 Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782002000100003. Acesso em: Ago. 2021.
LIBÂNEO, José Carlos. Adeus professor, adeus professora? Novas exigências educacionais e profissão docente. São Paulo: Cortez, 1999.
LICCIARD, Norma. O significado do trabalho do professor e sua relação com a educação. Revista UniABC, v.2, n.1, 2011.
NÓVOA, António. Os Professores e sua Formação. Lisboa, Portugal: Publicações Dom Quixote, 1992.
OLIVEIRA, Dalila Andrade. Reformas educacionais na América Latina e os trabalhadores docentes. Belo Horizonte, Autêntica, 2003.
OLIVEIRA. Regulação educativa na América Latina: repercussões sobre a identidade dos trabalhadores docentes. Educação em revista, Belo Horizonte, dez.2006, v.44, p.209-227
OLIVEIRA, Neusa Maria de. As políticas educacionais no contexto da globalização. Ilhéus: Editus, 1999.
PIMENTA, Selma Garrido; ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos. Docência no ensino superior. São Paulo: Cortez, 2002.
RICOEUR, P. Teoria da interpretação. O discurso e o excesso de significação. Trad. por Artur Moão do original inglês Interpretation Theory: discourse and the surplus of meanig. Lisboa: Edições 70, 2000.
RODRIGUES, Janine Marta Coelho. Construindo a profissionalização docente. João Pessoa: Editora universitária, 2003, 192p.
SANTOS, Boaventura de Sousa. A cruel pedagogia do vírus. Coimbra: Edições Almedina, abr. 2020
SILVA, Fabrício Oliveira. da. Formação docente no PIBID: Temporalidades, trajetórias e constituição identitária. 2017. (Tese) Doutorado em Educação, - Universidade do Estado da Bahia – UNEB, Salvador, Bahia. 220p.
SILVA. Fabrício Oliveira da; RIOS, Jane Adriana Vasconcelos Pacheco. Aprendizagem experiencial da iniciação à docência no PIBID. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 13, n. 1, p. 202 - 218, jan./abr. 2018. Disponível em: https://www.redalyc.org/jatsRepo/894/89455414012/index.html. Acesso em: 10 Ago. de 2021.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Educação (UFSM)
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)