Possibilities and challenges of student assistance in Federal Institutions of college education from the liberating education conception

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644466469

Keywords:

Student assistance, Public policy, Liberating education

Abstract

This article aims to analyze the national policy of student assistance materialized in the National Program of Student Assistance (PNAES), in the context of political conflict, for higher education in Brazil. The reflection parts from the way this policy was formulated and managed from 2007 to 2018, and how it is assessed and discussed, in the government scope, as well as in the institutions of higher education. The research is bibliographical and documental, within the perspective of Paulo Freire’s thought, based on the awareness that, for the author, it is already a method, in an analysis of the conception of reality, life, and the world in the movement of “dialecticity” of political-social praxis. We comprehend that, given the sociopolitical and economic reality that challenges the possibility of access and permanency of the student in the University, it is necessary to insert a public policy of student assistance in the bigger context of an education as a practice of liberty, established in the dialogue and the participation.

Author Biographies

Dário Vaneli Junior, Federal University of Mato Grosso do Sul

Graduado em História pela Universidade Federal do Mato Grosso do Sul, Câmpus de Coxim (UFMS/CPCX), Especialista em Politicas Públicas e Planejamento Educacional pela Universidade Gama Filho, Mestre em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT). Servidor Público Federal, na função de Técnico em Assuntos Educacionais, atuante na gestão, administração e apoio pedagógico na Educação Superior, no Câmpus de Coxim da UFMS. Membro do grupo de pesquisa "Saúde e Qualidade de Vida do Pantaneiro", membro do grupo de pesquisa: Grupo de Estudos sobre História Política e Estratégia, membro do grupo de pesquisa: Rede de pesquisador@s em políticas públicas, Estado e formação humana.

 

Ademar de Lima Carvalho, Universidade Federal de Rondonópolis, Rondonópolis, MT

Professor titular I do Programa de Pós-graduação (PPGEdu) e do Departamento de Educação da Universidade Federal de Rondonópolis (UFR), Rondonópolis, Mato Grosso, Brasil.

References

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Published

2023-08-02

How to Cite

Vaneli Junior, D., & Carvalho, A. de L. (2023). Possibilities and challenges of student assistance in Federal Institutions of college education from the liberating education conception. Education, 48(1), e85/1–22. https://doi.org/10.5902/1984644466469

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