The child and its relationship with learning to write: some possible articulations with the process of constitution of the subject on the school floor
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644466387Keywords:
psicanálise, educação, aprendizagem da escrita.Abstract
This work addresses the issue of learning writing by the subject-child who arrives at school and is invited by the teacher to mark the paper. Based on the understanding of writing as a unique experience that is proof of the unconscious, the article is structured in three sections: i) in "From the parent-infant relationship to the parent-child-school relationship", we seek to elucidate the path of constitution of the a subject who arrives at the school floor already marked by being an object of the Other's desire, immersed in the history of his psyche, symbolism and affective bonds; ii) in “The child and the school floor: writing the marks inscribed in the unconscious on paper”, we unveil the path of these memory marks, thinking the place that the construction of writing can have for the child in the learning space; and iii) in "The child, the adult and writing as an effect of the subject's position in language: reflections from (and beyond) the school floor", we bring the debate on the social discourse attributed to the school, a sustained discourse by the belief that learning to write gives the subject belonging to the world of word and language access to the findings of science and the possibilities of communication and insertion in the social bond, pointing out that writing is an effect of the subject's position in language.
References
ALMEIDA, Sandra Francesca Conte de. Psicologia, psicanálise e educação: três discursos diferentes? In: BUCHER, Richard; ALMEIDA, Sandra Francesca Conte de (Orgs.). Psicanálise e psicologia: desafios. Brasília: Ed. da UnB, 1993, p. 19-31.
ALVES, Rubem. Pimentas: para provocar incêndios, não é preciso fogo. 1ª ed. São Paulo: Ed. Planeta Brasil, 2012.
ANDRADE, Cleyton. Escrita Chinês: A língua feita para a Caligrafia. In: ANDRADE, Cleyton. (Org.). Lacan Chinês: poesia, ideograma e caligrafia chinesa de uma psicanálise. Alagoas: Edufal, 2015, p. 59-81.
ARAGÃO, Regina Orth de. O encontro entre o psicanalista, os pais e o bebê. In: Revista Primórdios, Rio de Janeiro, v. 3, n. 3, 2014, p. 45-52. Disponível em: http://cprj.com.br/primordios/03/04_O_encontro_entre_o_psicanalista_os_pais_e_o_bebe.pdf. Acesso: 05 nov. 2020.
CALZAVARA, Maria Gláucia Pires; CÂMARA, Rodrigo Siqueira; SANTOS, Rodrigo Afonso Nogueira. O sintoma na psicanálise: uma investigação acerca das dificuldades de aprendizagem a partir da perspectiva dos professores. In: Perspectivas em Psicología, v. 13, n. 2, 2016, p. 49-56.
CALVINO, Ítalo. Mundo escrito e mundo não escrito. In: CALVINO, Ítalo. Mundo escrito e mundo não escrito. São Paulo: Companhia das Letras: 2015, p. 105-114.
CANTILINO, Amaury; ZAMBALDI, Carla Fonseca; SOUGEY, Everton Botello; RENNÓ JR., Joel. Transtornos psiquiátricos no pós-parto. In: Rev. Psiq. Clín., 2010, n. 37, v. 6, p. 278-84.
CHNAIDERMAN, Miriam Schenkman. Uma escuta-olhar: a experiência do cinema. In: CHNAIDERMAN, Miriam Schenkman. Coleção Ensaios Brasileiros Contemporâneos. Rio de Janeiro: Funarte, 2018, p. 299-319.
COSTA, Terezinha. Psicanálise com crianças. 3ª ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2010.
CRAMER Bertrand; PALACIO ESPASA, Francisco. La pratique des psychothérapies mères-bébés: études cliniques ettechniques. Paris: PUF, 1993.
DUNKER, Christian. Paixão da ignorância: a escuta entre Psicanálise e Educação. São Paulo: Editora Contracorrente, 2020.
FRÖHLICH, Cláudia Bechara.; MOSCHEN, Simone Zanon. A Cor do Tempo no Andamento das Letras: notas entre o Preto e o Branco na Passagem da Oralidade ao Letramento. In: Revista Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, v. 25, n. 99, 2017, p. 1-18. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/2750/275050047075.pdf. Acesso: 05 nov. 2020.
FREUD, Anna. Problems of infantile neuroses: a discussion. In: Psychonal Study Child (vol. IX). Londres: Imago, 1954.
FREUD, Sigmund. Cinco lições de psicanálise, Leonardo da Vinci e outros trabalhos (1910). In: FREUD, Sigmund. Obras Completas Sigmund Freud. Rio de Janeiro: Imago, 1996.
______. O poeta e o fantasiar (1908). In: FREUD, Sigmund. Obras incompletas de Sigmund Freud: Arte, Literatura e os Artistas. Belo Horizonte: Autêntica, 2015, p.34-45.
______. Transitoriedade (1916). In: FREUD, Sigmund. Obras incompletas de Sigmund Freud: Arte, Literatura e os Artistas. Belo Horizonte: Autêntica, 2015, p. 148-150.
______. O delírio e os sonhos na Gradiva, Análise da fobia de um garoto de cinco anos e outros textos (1906 1909). In: FREUD, Sigmund. Obras Completas Sigmund Freud (v. 8). São Paulo: Companhia das Letras, 2015.
______. À guisa de introdução ao narcisismo. In: FREUD, Sigmund. Escritos sobre a psicologia do inconsciente. Rio de Janeiro: Imago, 2004, p. 95-131.
GOLSE, Bernard. O que temos aprendido com os Bebês. In: CORRÊA FILHO, Laurista; CORRÊA, Maria Elena Girade; FRANÇA, Paulo Sérgio (Org.). Novos olhares sobre a gestação e a criança até os 3 anos: saúde perinatal, educação e o desenvolvimento do bebê. Brasília: Editora L.G.E., 2002.
HOPPE, Martha Marlene Wankler; FOLBERG, Maria Nestrovsky. O desejo e a aprendizagem da leitura e da escrita. In: Ágora, v. 20, n. 1, 2017, p. 147-158.
LACAN, Jacques. A Báscula do desejo. Seminário, livro 1: Os escritos técnicos de Freud. Rio de Janeiro: Zahar, 1986, p. 189-203.
______. A função criativa da palavra. Seminário, livro 1: Os escritos técnicos de Freud. Rio de Janeiro: Zahar, 1986, p. 269-279.
______. Função e campo da fala e da linguagem em psicanálise. In: LACAN, Jacques. Escritos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1998, p. 237-324.
______. O seminário sobre A carta roubada. In: LACAN, Jacques. Escritos. Rio de Janeiro: Zahar, 1998, p. 13-66.
______. Seminário 10, a angústia. Rio de Janeiro: Zahar, 2005.
LANGE, Mariana de Bastiani. Caminhares: fragmentos sobre oficinas de escrita e interrogações sobre os ensinares e os aprenderes. In: Conjectura, v. 15, n. 3, 2010, p. 167-174.
LAJONQUIÈRE, Leandro de. A infância, a escola e os adultos. In: An. 5 Colóquio do LEPSI IP/FE-USP, 2004 [online]. Disponível em:
http://www.proceedings.scielo.br/scielo.php?pid=MSC0000000032004000100003&script=sci_arttext. Acesso: 23 out. 2020.
______. As palavras e as condições da educação escolar. In: Educação e Realidade, v. 38, n. 2, 2013, p. 455-469.
______. Figuras do infantil: a psicanálise na vida cotidiana com as crianças. Petrópolis: Vozes, 2010.
LEBOVICI, Serge. O bebê, a mãe e o psicanalista. Porto Alegre: Artes Médicas, 1987.
MOREIRA, Maria Elizabeth Lopes; MORSCH, Denise Streit (Org.) Quando a Vida Começa Diferente: o bebê e sua família na UTI Neonatal. Rio de Janeiro: Editora FIOCRUZ, 2003.
MÜLLER, Cristiane; Traversini, Clarice Salete. “Gosto de cruzar os braços”: as representações culturais construídas pelas crianças. In: DALLAZEN, Maria Izabel; XAVIER, Maria Luisa (Orgs.). Alfabeletrar: fundamentos e práticas. Porto Alegre: Mediação, 2010, p. 35-52.
PONTALIS, Jean-Bertrand; MANGO, Edmundo Gómez. Freud com os escritores. São Paulo: Três Estrelas, 2012.
RICOEUR, Paul. A vida: uma narrativa em busca de um narrador. In: RICOEUR, Paul. Escritos e conferências 1 em torno da psicanálise. São Paulo: Edições Loyola, 2008, p. 197-211.
RIVERA, Tania. Entrevista com Tania Rivera. In: SIG Revista de Psicanálise, ano 7, n. 2, 2018.
SACCO, Ricardo Dias. Para uma etiologia da renúncia ao professar: alguns apanhados da corte ao neoliberalismo no Brasil. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de São Paulo. São Paulo: USP, 2017.
SEI, Carla Cervera; MOSCHEN, Simone. Da escrita no corpo à escrita no papel: os caminhos do aprender a escrever. In: Estilos clin., São Paulo, v. 19, n. 2, 2014, p. 325-338. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1415-71282014000200007. Acesso: 05 nov. 2020.
STERN, Daniel. Constelação da Maternidade. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.
SZEJER, Myriam. Se os bebês falassem. São Paulo: Instituto Language, 2016.
WILLEMART, Philippe. Além da psicanálise: a literatura e as artes. São Paulo: Nova Alexandria, 1995.
______. Os processos de criação na escritura, na arte e na psicanálise. São Paulo: Perspectiva, 2009.
______. O tempo lógico e as rodas da escritura e da leitura. São Paulo: Fapesp, 2014.
WINNICOTT, Donald. Textos selecionados da Pediatria à Psicanálise. Rio de Janeiro: Editora Francisco Alves, 1978.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Educação (UFSM)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)

