History teaching: school and reading references represented in the course plans

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644465383

Keywords:

History teaching, Teacher training, School, Basic references

Abstract

The article analyzes how the “school” is represented among the study subjects and what are the basic references indicated in the course plans of 83 compulsory subjects of History Teaching identified in 27 Pedagogical Political Projects of the undergraduate courses in the five regions of Brazil. As a methodological procedure, I resorted to quantitative foundations to identify how many and which compulsory subjects are in charge of the debate specifically on history teaching, and among these, how many and which insert the school as a subject of study and, then, I proceeded with the qualitative analysis, to problematize the course plans of the components identified to analyze how the school is inserted among the topics of interest and which are the basic references that are indicated in the subjects. The analysis shows that the school did not constitute a main topic of interest and among the references it is possible to notice the highlight for the works in book format and little indication of researchers in the field of Education.

Author Biography

Erinaldo Vicente Cavalcanti, Federal University of Southern and Southeastern Pará

Diretor da Associação Brasileira de História Oral - Regional Norte (Biênio 2018/2020). 
Licenciado em História pela Universidade de Pernambuco, Mestre e Doutor pela Linha de Pesquisa Cultura e Memória do Programa de Pós-Graduação em História da Universidade Federal de Pernambuco, com Estágio Doutoral (PDSE/Capes) pela Universidad General San Martin em Buenos Aires, Argentina. É autor de livros didáticos e acadêmicos entre eles "Pernambuco de Muitas Histórias: História do Estado de Pernambuco" (Moderna, 2012), "Ditadura militar no Brasil: entre práticas e representações" pelas editoras FGV e EdUFPE (2017) e "História: demandas e desafios do tempo presente - produção acadêmica, ensino de história e formação docente" (EdUFPE e EdUFMA, 2018). Coordena o laboratório e grupo de pesquisa Interpretação do Tempo: ensino, memória, narrativa e política (iTemnpo - CNPq/Unifesspa), atua principalmente nos seguintes temas: Teoria; Ditadura Militar; Ensino de História, Livro Didático e Formação Docente. É Diretor de Pós-Graduação da Unifesspa e também é membro do Comitê Gestor Institucional de Formação Inicial e Continuada de Profissionais do Magistério da Educação Básica - COMFOR, é parecerista de revistas especializadas como a Revista História Hoje (ANPUH-Brasil). É professor e coordenador do PPGHIST/Unifesspa (Mestrado Acadêmico).

References

BENITO, Agustín Escolano. A escola como cultura: experiência, memória e arqueologia. Campinas, SP: Editora Alínea, 2017.

CAIMI, F. E. O que precisa saber um professor de história? Revista História & Ensino, Londrina, v. 21, n. 2, p. 105-124, 2015.

CAIMI, Flávia Eloisa. A licenciatura em História frente às atuais políticas públicas de formação de professores: um olhar sobre as definições curriculares. Revista Latino-Americana de História, v. 2, n. 6, p. 193-209, 2013.

CHERVEL, André. História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. Teoria & Educação, Porto Alegre, n. 2, p. 177-229, 1990.

COELHO, Mauro Cezar; COELHO, Wilma de Nazaré Baia. As licenciaturas em História e a lei 10.639/03 – percursos de formação para o trato com a diferença? Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 34, e192224, p. 1-39, 2018.

COELHO, Mauro Cezar e BICHARA, Taissa. Ensino de história: uma incursão pelo campo. In MONTEIRO, Ana Maria e RAJELO, Adriana (org.). Cartografias da pesquisa em Ensino de História. Rio de Janeiro: Mauad X, 2019.

FERREIRA, Ângela Ribeiro. A Prática de ensino na formação do professor de História no Brasil. Revista História Hoje, v. 3, n. 5, p. 301-320, 2014.

FERREIRA, Marieta de Moraes. O ensino da História, a formação de professores e a Pós-graduação Marieta de Moraes Ferreira. Revista Anos 90, v. 23, n. 44, p. 21-50, 2016.

FONSECA, Selva Guimarães. Didática e prática de ensino de História: experiências, reflexões e aprendizados. Campinas, SP: Papirus, 2012.

FONSECA, Selva Guimarães. A formação de professores de história no Brasil: perspectivas desafiadoras de nosso tempo. In: ZAMBONI, E.; FONSECA, S. G. (Org.). Espaço de formação do professor de história. Campinas, SP: Papirus, 2008.

FONSECA, Selva Guimarães. A constituição de saberes pedagógicos na formação inicial do professor de história na educação básica. In MONTEIRO, Ana Maria; GASPARELLO, Arlette Medeiros; MAGALHÃES, Marcelo de Souza. (orgs.) Ensino de História: sujeitos, saberes e práticas. Rio de Janeiro: Maud X, pp. 149-156, 2007.

FREITAS, Itamar. Aprender e ensinar história nos anos finais da escolarização básica. Aracaju: Editora Criação, 2014.

GINZBURG, Carlo. Mitos, emblemas e sinais. São Paulo: Companhia das Letras, 2001.

JULIA, Dominique. Cultura Escolar como Objeto Histórico. Revista Brasileira de História da Educação, v. 1, n. 1, 2001, 9-43.

MONTEIRO, Ana Maria e RAJELO, Adriana (org.). Cartografias da pesquisa em Ensino de História. Rio de Janeiro: Mauad X, 2019.

Published

2023-04-25

How to Cite

Cavalcanti, E. V. (2023). History teaching: school and reading references represented in the course plans. Education, 48(1), e21/1–24. https://doi.org/10.5902/1984644465383