The reconstructive hermeneutics in comparative education: an approach focused on learning with the “other”
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644464914Keywords:
Hermeneutics; Qualitative research; Intersubjectivity.Abstract
The article aims to present the contributions of the reconstructive hermeneutic approach to comparative studies in education. Part of the understanding of Gadamer's philosophical hermeneutics, goes through the reconstructive reading of hermeneutics based on Habermasian thinking, to discuss comparative education from a learning perspective with the “other”. The debate is based on the understanding that reconstructive hermeneutics is an important strategy for discursive exchange between units of comparison, in which the “other” not only helps in understanding, but contributes to the argumentative treatment of problems. A research possibility to be built not only by interpretative meanings reached in a singular way, but by the strength of the rational argument before the “other” and the peers.
References
CARVALHO, Elma Júlia G. Estudos comparados em educação: novos enfoques teórico-metodológicos. Acta Scientiarum Education, Maringá: EDUEM, v. 36, n.1, 2014.
DEVECHI, Cátia Piccolo Viero; TREVISAN, Amarildo. Abordagens na formação de professores: uma reconstrução aproximativa do campo conceitual. Revista Brasileira de Educação v. 16 n. 47 maio-ago. 2011.
DEVECHI, Cátia Piccolo Viero; TAUCHEN, Gionara; TREVISAN, Amarildo Luiz. A figura do outro na educação comparada: uma perspectiva de aprendizagem comunicativa. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 23, 2018.
DEVECHI, Cátia Piccolo Viero; TAUCHEN, Gionara. O futuro da educação comparada: Das interpretações de mundo à comunicação com o outro? 37ª Reunião Nacional da ANPEd, UFSC – Florianópolis. 04 a 08 de outubro, 2015.
DEVECHI, Cátia Piccolo Viero; TREVISAN, Amarildo. Sobre a proximidade do senso comum das pesquisas qualitativas em educação: positividade ou simples decadência? Revista Brasileira de Educação. v. 15, n. 43, p. 148-161, 2010.
FERREIRA, António Gomes. O sentido da educação comparada: uma compreensão sobre a construção de uma identidade. In: Martinez, S. A.; Souza, D. B. (Orgs.). Educação comparada: Rotas de Além-Mar. São Paulo: Xamã, 2009.
FRANCO, Maria Ciavatta. Quando nós somos o outro: Questões teórico-metodológicas sobre os estudos comparados. Educação & Sociedade, ano XXI, nº 72. Agosto/2000.
GADAMER, Hans-Georg. Verdade e método: Traços fundamentais de uma hermenêutica filosófica. Tradução de Flávio Paulo Meurer. Revisão da tradução de Ênio Paulo Giachini. 3ª Edição. Petrópolis, RJ: Vozes, 1999.
GADAMER, Hans-Georg. Retrospectiva dialógica à obra reunida e sua história de efetuação: entrevista de Jean Grodin a H.-G. Gadamer. In: ALMEIDA, Custódio L.; FLICKINGER, Hans-Georg; ROHDEN, Luiz (Org.). Hermenêutica filosófica: nas trilhas de Hans-Georg Gadamer. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2000.p. 203-219
GADAMER, Hans-Georg. Hermenêutica em retrospectiva: Heidegger em retrospectiva. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.
HABERMAS, Jürgen. Conhecimento e Interesse. Introdução e Tradução de José N. Heck. Revisão de Gustavo Bayer. Zahar Editores. Rio de Janeiro, 1982.
HABERMAS, Jürgen. Consciência Moral e Agir Comunicativo. Tradução de Guido A. de Almeida. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1989.
HABERMAS, Jürgen. Dialética e Hermenêutica. Tradução de Álvaro Valls. Porto Alegre: L&PM, 1987.
HABERMAS, Jürgen. Para a Reconstrução do Materialismo Histórico. Tradução de Carlos Nelson Coutinho. São Paulo: Editoria Brasiliense S.A., 1983.
HABERMAS, Jürgen. Teoría de la Acción Comunicativa, I: Racionalidad de la Acción y Racionalización social. Madrid: Taurus, 2003.
HABERMAS, Jürgen. Teoría de la Acción Comunicativa, II: Crítica de la Razón Funcionalista. Madrid: Taurus, 2003a.
HABERMAS, Jürgen. Verdade e Justificação: Ensaios Filosóficos. Edições Loyola: São Paulo – Brasil, 2004.
HERMANN, Nadja. Hermenêutica e Educação (O que você precisa saber sobre...). Rio de Janeiro: DP&A, 2002.
HERMANN, Nadja. Pesquisa educacional e filosofia da educação: busca de permeabilidade. Reunião Científica Regional da Anped: Educação, movimentos sociais e políticas governamentais. XI ANPED Sul – UFPR – Curitiba/Paraná, 24 a 27 de junho de 2016.
MALET, Régis. Do Estado-nação ao espaço-mundo: as condições históricas da renovação da educação comparada. Educação & Sociedade, Campinas: CEDES, v. 25, n. 89, 2004.
NOBRE, Marcos; REPA, Luiz (Orgs.). Breve Apresentação. In. Habermas e a Reconstrução: Sobre a Categoria Central da Teoria Crítica Habermasiana, 2020.
NÓVOA, Antônio. Modelo de Educação Comparada: O campo e o mapa. In. SOUZA, Donaldo Bello; MARTÍNEZ, Sílvia Alicia (ORG.). Educação Comparada: Rotas de Além-Mar. Editora Xamã, São Paulo, 2010, 513 p.
REPA, Luiz. A Transformação da Filosofia em Jürgen Habermas: Os papéis de Reconstrução, Interpretação e Crítica. São Paulo: Singular; Esfera Pública, 2008.
STEIN, E. Dialética e Hermenêutica: uma controvérsia sobre método e filosofia. In: HABERMAS, Jürgen. Dialética e Hermenêutica. São Paulo: L&PM, 1987, p.98-134.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Educação (UFSM)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)