The performance of pedagogical coordinators in pandemic times

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644464463

Keywords:

Pedagogical Coordination, Public school, Pandemic

Abstract

Education, as a macro field of social and political issues, is the path to the realization of the possibilities for changes in the macro structures of society. The objective of the research was to understand the challenges in the performance of the pedagogical coordinators of public schools in the municipal network of Maceió in times of pandemic (Covid-19). The methodology was based on the qualitative approach and, as a technique, exploratory research. The data collection instrument was the online questionnaire. In all, 44 pedagogical coordinators participated. The main results pointed out that the pedagogical coordinators develop actions that contribute to the monitoring of student learning and the work of teachers, with a view to alleviating the challenges posed in education in times of pandemic.

Author Biographies

Givanildo da Silva, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, Alagoas

Professor Doutor na Universidade Federal de Alagoas, Maceió, Alagoas, Brasil

Eva Pauliana da Silva Gomes, Centro Universitário Maurício de Nassau, Maceió, Alagoas

Professora no Centro Universitário Maurício de Nassau, Maceió, Alagoas, Brasil

Alex Vieira da Silva, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, Alagoas

Professor da rede pública municipal de Maceió, Maceió, Alagoas, Brasil

References

ALMEIDA, B. O.; ALVES, L. R. G. Letramento digital em tempos de covid-19: uma análise da educação no contexto atual. Debates em Educação, Maceió, v. 12, n. 28, p. 1-18, set./dez. 2020. Disponível em: <https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/10282/pdf>. Acesso em 19 de fev. 2021.

ALMEIDA, L. R.; PLACCO, V. M. N. S. Formação continuada de professores no contexto de trabalho: do prescrito ao executado. Revista @mbienteeducação, [S.l.], v. 7, n. 3, p. 485 - 493, jan. 2018. ISSN 1982-8632. Disponível em: <https://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/article/view/497>. Acesso em 5 out. 2021.

ARAÚJO, O. H. A.; RIBEIRO, L. T. F. Ser ou não ser um coordenador pedagógico diferente? Eis a questão. Dialogia, São Paulo, n. 27, p. 157-166, set./dez. 2017. Disponível em: <https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/7073/3616>. Acesso em 19 de fev. 2020.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Trad. Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. Lisboa: Edições 70, 2002.

COLEMARX. Em defesa da educação pública comprometida com a igualdade social: porque os trabalhadores não devem aceitar aulas remotas. Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, 22 de abril de 2020. Disponível em: <http://www.colemarx.com.br/wp-content/uploads/2020/04/Colemarx-texto-cr%C3%ADtico-EaD-2.pdf>. Acesso em 17 de fev. de 2021.

CORRÊA, S. S.; GESSER, V. Coordenação pedagógica A dialética entre o legal e o real. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 10, n. 19, p. 611-625, jul./dez. 2016. Disponível em: <http://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/729>. Acesso em 20 de fev. 2021.

CURY, C. R. J. Educação escolar e pandemia. Pedagogia em Ação, Belo Horizonte, v.13, n. 1, p. 8-16, 2020. Disponível em: <http://periodicos.pucminas.br/index.php/pedagogiacao/article/view/23749>. Acesso em 18 de fev. 2021.

GARCIA, R. P. M.; SILVA. C. N. Atuação profissional do coordenador pedagógico e as implicações no ensino e na aprendizagem. Revista on-line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v.21, n.3, p. 1405-1422, set./dez. 2017. Disponível em:

<https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/10104>. Acesso em 20 de fev. 2021.

GONÇALVES, V. COVIDados a inovar e a reinventar o processo de ensino-aprendizagem com TIC. Pedagogia em Ação, Belo Horizonte, v.13, n. 1, p. 43-53, 2020. Disponível em: <http://periodicos.pucminas.br/index.php/pedagogiacao/article/view/23752>. Acesso em 18 de fev. 2021.

GUIZZO, B. S.; MARCELLO, F. A.; MÜLLER, F. A reinvenção do cotidiano em tempos de pandemia. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 46, p. 1-18, 2020.Disponível em: <https://www.scielo.br/pdf/ep/v46/1517-9702-ep-46-e238077.pdf>. Acesso em 20 de fev. de 2021.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. Ciência, técnica e arte: o desafio da pesquisa social. In: MINAYO, Maria Cecília de Souza (Org.). Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes, 1994.

OLIVEIRA, M. A. M.; LISBÔA, E. S. S.; SANTIAGO, N. B. Pandemia do coronavírus e seus impactos na área educacional. Pedagogia em Ação, Belo Horizonte, v.13, n. 1, p. 17-24, 2020. Disponível em: <http://periodicos.pucminas.br/index.php/pedagogiacao/article/view/23750>. Acesso em 18 de fev. 2021.

PERES, M. R. Novos desafios da gestão escolar e de sala de aula em tempos de pandemia. Revista Administração Educacional, Recife, v.11, n. 1, p. 20-31, jan./jun2020. Disponível em: <https://periodicos.ufpe.br/revistas/ADED/article/view/246089/36575>. Acesso em 17 de fev. 2021.

RAMOS, D. K.; WATERKEMPER, S. R. O coordenador pedagógico e as relações interpessoais no contexto escolar: entre percepções e ações. Dialogia, São Paulo, n. 17, p. 159-171, jan./jun. 2013. Disponível em:

<https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/4014/2547>. Acesso em 19 de fev. de 2021.

RIBEIRO, R. M. C. O coordenador pedagógico na escola pública: dilemas, contradições e desafios de um profissional iniciante. Revista Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 24, n. 2, p.59-78 Mai./Ago. 2016. Disponível em:

<https://online.unisc.br/seer/index.php/reflex/article/view/5718>. Acesso em 19 de fev. 2021.

SANTANA, C. Pedagogia do (im)previsível: pandemia, distanciamento e presencialidade na educação. Debates em Educação, Maceió, v. 12, n. 28, p.42-62, set./dez. 2020. Disponível em: <https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/10308/pdf>. Acesso em 19 de fev. 2021.

SANTOS, C. S. Educação escolar em tempos de pandemia: algumas reflexões. Revista Gestão & Tecnologia, Goiânia, v. 1, n. 30, p. 44-47, jan./jun. 2020. Disponível em: <http://www.faculdadedelta.edu.br/revistas3/index.php/gt/article/view/52/41>, Acesso em 20 de fev. 2021.

Published

2023-02-06

How to Cite

Silva, G. da, Gomes, E. P. da S., & Silva, A. V. da. (2023). The performance of pedagogical coordinators in pandemic times. Education, 48(1), e2/ 1–30. https://doi.org/10.5902/1984644464463