"What if the university transforms itself": trans* experiences and epistemologies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644453288

Keywords:

Trans escrevivências*, Trans* Epistemologies, Trans* in the university

Abstract

This paper presents some of the results and reflections produced from the research Trans Escrevivências* as a power, developed at the Federal University of Sergipe (UFS) between August 2019 and July 2020. From reports and interviews with trans* students from UFS higher education,  we seek to discuss an epistemology about being trans * at the university and how these existences contribute to re-signify the spatial and relational dynamics of that space. The knowledge that comes from the presence of trans * people at the university presents itself as powerful subversion strategies of the binary epistemology that composes it The research adopts a qualitative methodology, which seeks to observe these experiences without the intention of judging them, but taking the way of learning from the differences. We base our analyses on the precepts of gender studies, of transfemist and queer theories and we try to point out some of the potentialities of epistemological productions that emerge from the presence of these subjects, many times understood as subordinates in universities and in society. The occupation of universities by trans people offers us the opportunity to see a more powerful and, therefore, more democratic scenario.

Author Biographies

Késia dos Anjos Rocha, Universidade Federal de Sergipe (UFS)

Graduada em História e Mestra em Educação pela UNESP/SP. Doutoranda em Educação da Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão/SE.

Ariel Matos Brito, Universidade Federal de Sergipe (UFS)

Graduanda em Serviço Social da Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão/SE.

Alfrancio Ferreira Dias, Universidade Federal de Sergipe (UFS)

Doutor em Sociologia (UFS). Pós-doutor pela University of Warwick, Inglaterra. Professor do Departamento de Educação e do Programa de Pós-graduação da Universidade Federal de Sergipe. Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq.

References

AKOTIRENE, Carla. O que é interseccionalidade? Rio de Janeiro: Editora Letramento, 2018.

AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION. Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais: DSM-5. 5ed. Porto Alegre: Artmed, 2014.

BAGAGLI, Beatriz Pagliarini. Notas sobre transgeneridade e subjetividade. In: GrupoTranscritas Coletivas. Nós Trans: escrevivências de resistência. Belo Horizonte: Litera Trans, 2017, p. 31-35.

BENEVIDES, Bruna G.; NOGUEIRA, Sayonara Naider Bonfim (Org.). Dossiê dos assassinatos e da violência contra travestis e transexuais brasileiras em 2019. São Paulo: Expressão Popular,

ANTRA, IBTE, 2020. Disponível em: https://antrabrasil.files.wordpress.com/2020/01/dossic3aa-dos-assassinatos-e-da-violc3aancia-contra-pessoas-trans-em-2019.pdf. Acesso em: 20 fev. 2020.

BENTO, Berenice. A reinvenção do corpo sexualidade e gênero na experiência transexual. Salvador: Editora Devires, 2017.

BRASIL. Senado Federal, Secretaria Especial de Comunicação Social, Subsecretaria de Projetos Especiais. Inclusão do gênero neutro nos documentos oficiais de identificação. Brasília, 2020. Disponível em: https://www12.senado.leg.br/ecidadania/visualizacaoideia?id=130530&voto=favor. Acesso em: 5 abr. 2020.

BRASIL. Decreto nº 8.727 de 28 de abril de 2016. Dispõe sobre o uso do nome social e o reconhecimento da identidade de gênero de pessoas travestis e transexuais no âmbito da administração pública federal direta, autárquica e fundacional. Diário Oficial da União. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2016/decreto/d8727.htm. Acesso em: 10 mai. 2020.

BRASIL. Supremo Tribunal Federal. Ação Direta de Inconstitucionalidade nº. 4.275 de 01 de março de 2018. Relator Ministro Marco Aurélio. Disponível em:http://www.stf.jus.br/arquivo/cms/noticiaNoticiaStf/anexo/ADI4.275VotoEF.pdf. Acesso em junho de 2020

BUTLER, Judith. Corpos em aliança e a política das ruas: notas para uma teoria performativa de assembleia. Tradução Fernanda Siqueira Miguens, Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2018.

BUTLER, Judith. Corpos que pesam: sobre os limites discursivos do sexo. In: LOURO, Guacira. Lopes. (Org.). O corpo educado. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2000, p. 152-174.

CARNEIRO, Sueli. “Sobrevivente, testemunha e porta-voz”. CULT, São Paulo, n. 223, p. 12-20, maio 2017. (Entrevista concedida à Bianca Santana). Disponível em: https://revistacult.uol.com.br/home/sueli-carneiro-sobrevivente-testemunha-e-porta-voz/. Acesso em: 11 set. 202

CARVALHAL, Tito. E agora… o que te faz homem?. In: GrupoTranscritas Coletivas. Nós Trans: escrevivências de resistência. Belo Horizonte: Litera Trans, 2017, p. 52-53.

CARVALHAL, Tito. Transgente. In: GRUPO TRANSCRITAS COLETIVAS. Nós Trans: escrivivências de resistência. Belo Horizonte: Litera Trans, 2017. p. 12-13.

CATALANO, Chase J. Resisting coherence: trans men’s experiences

and the use of grounded theory methods. International Journal of Qualitative Studies in

Education, v. 30, n. 3, p. 234-244, 2017. Disponível em:

https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/09518398.2016.1254301?journalCode=tqse20. Acesso em: 20 jun. 2019.

DIAS, Alfrancio Ferreira.; MENEZES, Carlos André Araújo. Que inovação pedagógica a pedagogia queer propõe ao currículo escolar? Revista Tempos e Espaços em Educação, São Cristóvão, SE, v. 10, n. 23, p. 37-48, 2017. Disponível em: https://seer.ufs.br/index.php/revtee/article/view/7443. Acesso em: 03 jan. 2020.

DIAS, Alfrancio Ferreira. Como as escolas educam corpos nas práticas pedagógicas? Revista Tempos e Espaços em Educação, v. 7, n. 12, p.15-28, 2014. Disponível em: https://doi.org/10.20952/revtee.v0i0.2958. Acesso em: 17 abr. 2020.

FAVERO, Sofia. Por uma ética pajubariana: a potência epistemológica das travestis intelectuais. Natal: Equatorial, v. 7, nº 12, p 1-22, jan/jun. 2020. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/equatorial/article/view/18520. Acesso em: 20 jul. 2020.

GREEN, Kai. M. Trans* movement/trans* moment: an afterword. International Journal of Qualitative Studies in Education, n. 30, p. 320-321, 2017. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/09518398.2016.1274064?journalCode=tqse20. Acesso em: 20 jun. 2019.

JESUS, Jaqueline Gomes de. Orientações sobre a população transgênero: conceitos e termos. Brasília: Autor, 2012.

JAEKEL, Kathryn S.; NICOLAZZO, Z. Teaching trans*: strategies and tensions of teaching gender in student affairs preparation programs. Journal for the Study of Postsecondary and Tertiary Education, n. 2, p. 165-179, 2017. Disponível em: http://www.jspte.org/Volume2/JSPTEv2p165-179Jaekel3688.pdf. Acesso em: 20 jun. 2019.

KYRILLOS, Gabriela M. “Uma Análise Crítica sobre os Antecedentes da Interseccionalidade”. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 28, n. 1, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2020000100204. Acesso em: 12 set. 2020

MISKOLCI, Richard. Exorcizando um fantasma: os interesses por trás do combate à ideologia de gênero. Campinas: Cadernos Pagu, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0104-83332018000200402&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 20 jul. 2020.

MOMBAÇA, Jota. Pode um Cu Mestiço Falar? 2015. Disponível em: https://medium.com/@jotamombaca/pode-um-cu-mestico-falar-e915ed9c61ee. Acesso em 02 abr. 2020.

MOMBAÇA, Jota. Notas estratégicas quanto aos usos políticos do conceito de lugar de fala. Disponível em: https://jotamombaca.com/texts-textos/notas-estrategicas. Acesso em:02 abr. 2020.

NICOLAZZO, Z. Imagining a Trans* epistemology: what liberation thinks like in

postsecondary education. Urban Education, p. 1-26, 2017a. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0042085917697203. Acesso em: 20 jun. 2019.

NICOLAZZO, Z. Trans* in college: Transgender students’ strategies for navigating campus life and the institutional politics of inclusion. Sterling, VA: Stylus, 2017b.

NICOLAZZO, Z; MARINE, Susan B. “It will change if people keep talking”: Trans* students in college and university housing. Journal of College and University Housing, v. 42, n. 1, p. 160-177, 2015. Disponível em: https://eric.ed.gov/?id=EJ1093901. Acesso em: 20 jun. 2019.

OLIVEIRA, João Manuel de. Desobediências de gênero. Salvador: Devires, 2017.

PACHECO, José Augusto; SOUSA, Joana. O (pós) crítico na Desconstrução Curricular. Revista Tempos e Espaços em Educação, São Cristóvão, v. 9, n. 18, p. 65-74, 2016. Disponível em: https://seer.ufs.br/index.php/revtee/article/view/4971. Acesso em: 02 ago. 2020.

PEARCE, Ruth.; STEINBERG, Deborah Lynn; MOON, Igi. Introduction: the emergence of ‘trans’. Sexualities, p. 1–10, 2018. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1363460717740261. Acesso em: 20 jun. 2019.

PINHEIRO, Odette Godoy. Entrevista: uma prática discursiva. In: SPINK, M. J. (org.). Práticas discursivas e produção de sentido no cotidiano: aproximações teóricas e metodológicas. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2000, p.183-214.

PLATERO, Raquel Lucas; DRAGER, Em Harsin. Two trans* teachers in Madrid. Transgender Studies Quarterly, v. 2, n. 3, p. 447-463, 2015. Disponível em: https://read.dukeupress.edu/tsq/article-abstract/2/3/447/79336/Two-Trans-Teachers-in-MadridInterrogating-Trans. Acesso em: 20 jun. 2019.

PLATERO, Raquel Lucas.; LANGARITA, José Antonio. La docencia encarnada, sexuada y generizada. Dos experiencias incómodas. Pedagogia i Treball Social. Revista de Ciències Socials Aplicades, v. 5, n. 1, p. 57-78, 2016. Disponível em: https://revistes.udg.edu/pedagogia_i_treball_social/article/view/22163/25931. Acesso em: 20 jun. 2019.

PRECIADO, Paul Beatriz. Manifesto contrassexual. São Paulo: Nº 1 Edições, 2014.

RYAN, H. What does trans* mean, and where did it come from? [Web log post]. Slate. 2014. Disponível em: http://www.slate.com/blogs/outward/2014/01/10/transwhatdoesitmeanandwherediditcomefrom.html. Acesso em: 04 out. 2018.

RONCON, Pedro Cardozo et al. Desafios enfrentados por pessoas trans para acessar o processo transexualizador do Sistema Único de Saúde. Botucatu: Interface, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/icse/v23/1807-5762-icse-23-e180633.pdf. Acesso em: 02 ago. 2020.

SARAT, Magda; CAMPOS, Míria Izabel. Gênero, sexualidade e infância: (Con)formando meninas. Revista Tempos e Espaços em Educação, v. 7, n. 12, p. 45-56, 2014. Disponível em: https://seer.ufs.br/index.php/revtee/article/view/2951. Acesso em: 20 jul. 2020.

SOUSA, Jesus Maria. Repensar o Currículo como Emancipador. Revista Tempos e Espaços em Educação, v. 9, n. 18, p. 111-120, 11 abr. 2016. Disponível em: https://seer.ufs.br/index.php/revtee/article/view/4969. Acesso em: 25 jul. 2020.

SPADE, D. Normal life: Administrative violence, critical trans politics, and the limits of the law. Brooklyn, NY: South End Press, 2011.

TOMPKINS, Avery. Asterisk. TSQ: Transgender Studies Quarterly, n. 1, p. 26-27, 2014. Disponível em: https://read.dukeupress.edu/tsq/article/1/1-2/26/91872/Asterisk. Acesso em: 20 jun. 2019.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE SERGIPE, Portaria nº 2209 de 18 de junho de 2013, UFS, São Cristóvão, 2013. Disponível em: http://portarias.ufs.br/conteudo/41966-Altera--a-portaria-n%C2%BA-2209-que-regulamenta-o-uso-do-nome-social-de-Travestis-e-transexuais. Acesso em: 17 jun. 2020.

VERGUEIRO, Viviane. Despatologizar é descolonizar. In: In: GRUPO TRANSCRITAS COLETIVAS. Nós Trans: escrivivências de resistência. Belo Horizonte: Litera Trans, 2017, p. 109-112.

WELLS, Kristopher. Transgender teachers: the personal, pedagogical, and political. Journal of Homosexuality, n. 12, p. 1-69, 2017. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00918369.2017.1380989. Acesso em: 20 jun. 2019.

Published

2022-05-20

How to Cite

Rocha, K. dos A., Brito, A. M., & Dias, A. F. (2022). "What if the university transforms itself": trans* experiences and epistemologies. Education, 47(1), e29/ 1–27. https://doi.org/10.5902/1984644453288

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.