Education in COVID times: what the teaching institutions are doing according to online media
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644448369Keywords:
Distance education, remote teaching, Covid-19Abstract
The situation experienced with the Covid-19 pandemic in the first semester of 2020 in the world impacted nearly all human activities, including education, whose face-to-face modality became unfeasible. A documentary research was carried out through online media in newspapers, magazines and news portals in order to verify whether it is being implemented by educational institutions in Brazil, in the midst of the pandemic, with the steps suggested by the literature, which are: analysis of the organization, diagnosis of the target audience, definition of the intended project, preparation of teaching materials, preparation of the virtual environment, control and evaluation of the experience by students and documents. In addition, we also verified how the difficulties faced are present in other studies. We observed that the necessary steps for implementing distance education presented in the literature are not being totally followed (focusing on the creation of teaching materials) and that the difficulties most often faced are also distinct: concern about poorer students, younger ones and adaptation by parents. Finally, a matrix based on the preparation/background with distance education vs. a complexity of the teaching-learning process is presented directing towards possible teaching strategies.
References
ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini. Educação a distância na internet: abordagens e contribuições dos ambientes digitais de aprendizagem. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 29, n. 2, p. 327 – 340, jul/dez, 2003.
ALYRIO, Rovigati Danilo. Métodos e Técnicas de Pesquisa em Administração. Rio de Janeiro: Fundação CECEIRJ, 2009.
BOWER, Beverly L.; HARDY, Kimberly P. From correspondece to Cyberspace: Changes and Challenges in Distance Education. New Directions for Community Colleges, n. 128, 2004.
CASTRO, Jose Marcio de; LADEIRA, Eduardo da Silva. Gestão e planejamento de cursos a distância (EaD) no Brasil: um estudo de casos múltiplos em três instituições de ensino superior. Revista Gestão e Planejamento. Salvador, v. 10, n. 2, p. 229 – 247, jul/dez, 2009.
CAZARINI, Edson Walmir; et al. Reflexões sobre a inovação na educação a distância: o caso brasileiro. EAD em foco, Rio de Janeiro, n. 2, p. 94 - 118, 2012.
CHRISTENSEN, Clayton M.; HORN, Michael B.; STAKER, Heather. Ensino Híbrido: uma Inovação Disruptiva? Uma introdução à teoria dos híbridos. Clayton Christensen Institute, 2013.
FADEL, Luciane Maria et al. Gamificação na educação. São Paulo: Pimenta Cultural, 300 p., 2014.
FILIPE, A. J. M.; ORVALHO, J. G. Blended-Learning e Aprendizagem colaborativa no ensino superior. Anais: VII Congresso Iberoamericano de Informática Educativa, 2008, p. 216-225.
FREIRE, Laís Machado et al. Educação a distância no cenário da enfermagem neonatal: revisão sistemática. Revista da Escola de Enfermagem da USP, v. 49, n. 3, p. 515 - 521, 2015.
GARCIA, Vera L.; CARVALHO JUNIOR, Paulo Marcondes. Educação à distância (EAD), conceitos e conceitos e reflexões. Medicina (Ribeirão Preto), v. 48, n. 3, p. 209-213, 2015.
GARRISON, Randy. Theoretical Challenges for Distance Education in the 21st Century: A Shift from Structural to Transactional Issues. International Review of Research in Open and Distance Learning, v. 1, n. 1, june, 2000.
GARRISON, D. Randy; KANUKA, Heather. Blended learning: Uncovering its transformative potential in higher education. Internet and Higher Education, v. 7, n. 2, p. 95–105, 2004.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
GODOY, Arilda Schmidit. Pesquisa Qualitativa: Tipos Fundamentais. Revista de Administração de Empresas. São Paulo, v. 35, n.3, p. 20-29, Mai/Jun 1995.
GRAHAM, Charles R. Blended Learning Systems: Definition, Current Trends, and Future Directions. In C. J. Bonk, & C. R. Graham (Eds.). Handbook of blended learning: Global Perspectives, local designs. San Francisco, CA: Pfeiffer Publishing, 2006.
GUIMARÃES, Telma Regina da Costa; CARVALHO, Maria de Lourdes. Planejamento e desenvolvimento de cursos em EAD [recurso eletrônico]. Viçosa, Minas Gerais: Ed. UFV, 2015. Disponível em: https://www2.cead.ufv.br/serieconhecimento/wp-content/uploads/2015/11/Planejamento-de-desenvolvimento-de-cursos-em-EAD.pdf
IDOETA, Paula Adamo. Os desafios e potenciais da educação à distância, adotada às pressas em meio à quarentena. BBC News Brasil, São Paulo, 17 de abril de 2020. Disponível em: https://www.bbc.com/portuguese/brasil-52208723. Acesso em: 03/05/2020.
KENSKI, Vani Moreira. O desafio da Educação a distância no Brasil. In: IV Encontro Estadual da ANPAE – Espírito Santo, 2001, Vitória. Anais do IV Encontro Estadual da Anpae, 2001.
LOPES, Ronan A.; TODA, Armando M.; BRANCHER, Jacques D. Um estudo preliminar sobre elementos extrínsecos e intrínsecos do processo de Gamification. Revista Brasileira de Informática na Educação, v. 23, n. 3, p. 164 - 173, 2015.
MARTINS, Gilberto de Andrade; THEÓPHILO, Carlos Renato. Metodologia da investigação científica para ciências sociais aplicadas. São Paulo: Atlas, 2007.
MERCADO, Luis Paulo Leopoldo. Dificuldades na Educação a Distância Online. In: 13. Congresso Internacional de Educação a Distância, 2007, Curitiba-PR. Anais da ABED. Rio de Janeiro RJ: ABED, 2007. v. 1. p. 1-10.
NELSON, Steven D. Distance learning and criminal justice education: Exploring the possibilities. Journal of Criminal Justice Education, v. 9, n. 2, p. 333 - 342, 1998.
NOGUEIRA, Arnaldo Mazzei; PATINI, Aline Campos. Trabalho remoto e desafios dos gestores. Revista de Administração e Inovação, São Paulo, v. 9, n. 4, p. 121 - 152, out-dez. 2012.
OLIVEIRA, João Batista Araujo e; GOMES, Matheus; BARCELLOS, Thais. A Covid-19 e a volta às aulas: ouvindo as evidências. Ensaio: avaliação e políticas públicas em educação, Rio de Janeiro, v. 28, n. 108, p. 555 - 578, 2020.
REMOTO. In: DICIO, Dicionário Online de Português. Porto: 7Graus, 2020. Disponível em: https://www.dicio.com.br/indole/. Acesso em: 23/04/2020.
SAMPIERI, Roberto Hernández; COLLADO, Carlos Fernández; LUCIO, Pilar Baptista. Metodologia de Pesquisa. 3. ed. São Paulo: McGraw-Hill, 2006.
SANTOS, Cassius Klay Silva; et al. Propensão dos Estudantes de Ciências Contábeis à Educação a Distância. Capital Científico, v. 11, p. 1-15, 2013.
SANTOS JÚNIOR, Aníbal de Freitas; BATISTA, Hildonice de Souza. Opinião de estudantes universitários sobre a educação a distância (EaD), no contexto das ciências farmacêuticas. Educação Temática Digital, Campinas, v. 14, n. 2, p. 258-274, jul-dez, 2012.
SENTER, Luciana; RAYMUNDO, Gislene Miotto Catolino. Desafios na Implantação de Cursos à Distância. EAD em foco, [S.l.], v. 8, n. 1, jul. 2018.
SOARES, Silvine Lawall. Estratégias e gestão em educação a distância: estudo de caso da Seifai. Revista de Administração da UFSM. Santa Maria, v. 7, p. 127 – 143. 2014
SOUZA, Simone; FRANCO, Valdeni S.; COSTA, Maria Luisa F. Educação a distância na ótica discente. Educação e Pesquisa. São Paulo, v. 42, n. 1, p. 99-113, jan/mar, 2016.
TODOROV, João Claudio; MOREIRA, Márcio Borges; MARTONE, Ricardo Corrêa. Sistema Personalizado de Ensino, Educação à Distância e Aprendizagem Centrada no Aluno. Psicologia: Teoria e Pesquisa, Brasília, v. 25, n. 3, p. 289 – 296, Jul-Set, 2009.
TONET, Elaine Regina Costa; MELO, Aércio Rodrigues. A globalização e a influência da mídia na sociedade. In: PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Superintendência de Educação. Os desafios da escola pública paranaense na perspectiva do professor PDE, 2014. Curitiba: SEED/PR., 2014. V.1. (Cadernos PDE). Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/cadernospde/pdebusca/producoes_pde/2014/2014_uenp_geo_artigo_elaine_regina_costa.pdf. Acesso em 07/05/2020
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)