Decolonial views on teacher’s continuing education in Latin America

Authors

  • Gilberto Ferreira da Silva Universidade La Salle https://orcid.org/0000-0002-6294-2322
  • Tatiane Peres Zawaski Mestra em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade La Salle. Professora de Língua Portuguesa, Literatura e Redação da rede privada de Ensino. Membro do Grupo de Pesquisa em Educação Intercultural (GPEI). https://orcid.org/0000-0003-2272-9671
  • Juliana Aquino Machado Doutoranda em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade La Salle. Bolsista CAPES/PROSUC. Diretora de Formação, Pesquisas e Projetos da Secretaria Municipal da Educação de Canoas. Membro do Grupo de Pesquisa em Educação Intercultural (GPEI). https://orcid.org/0000-0002-9282-0449

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644445270

Keywords:

Teacher’s Continuing Education, Decoloniality, Latin American thinking

Abstract

This work starts with the following questions: what stage is the teachers’s continuing education at Latin American region? Where are concentrated the similarities and differences between the different nations of the region? What syntheses are possible to accomplish? What operational horizons emerge from these formation perspectives? To meet this challenge, the state-of-the-art production is used, taking as a criterion studies that contemplate the maximum number of Latin American countries. In the exploration and analysis of the selected material, it was possible to verify, among other aspects, that the abundance and diversity of actions undertaken in the field of teacher’s continuing education are usually accompanied by discontinuity, making it difficult or even impossible to follow up on these actions. The lack of institutionalization of training actions, through public policies, further aggravates the situation. The opening of academic means to planned actions, contemplating and prioritizing demands originating from the school floor, still remain challenges to be faced.

Author Biographies

Gilberto Ferreira da Silva, Universidade La Salle

Doutor em Educação

Professor do Programa de Mestrado em Educação e do Curso de Pedagogia da Universdiade La Salle. Pesquisador do CNPq

Líder do Grupo de Pesquisa em Educação Intercultural (GPEI) 

Tatiane Peres Zawaski, Mestra em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade La Salle. Professora de Língua Portuguesa, Literatura e Redação da rede privada de Ensino. Membro do Grupo de Pesquisa em Educação Intercultural (GPEI).

Mestra em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade La Salle. Professora de Língua Portuguesa, Literatura e Redação da rede privada de Ensino. Membro do Grupo de Pesquisa em Educação Intercultural (GPEI).

Juliana Aquino Machado, Doutoranda em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade La Salle. Bolsista CAPES/PROSUC. Diretora de Formação, Pesquisas e Projetos da Secretaria Municipal da Educação de Canoas. Membro do Grupo de Pesquisa em Educação Intercultural (GPEI).

Doutoranda em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade La Salle. Bolsista CAPES/PROSUC. Diretora de Formação, Pesquisas e Projetos da Secretaria Municipal da Educação de Canoas. Membro do Grupo de Pesquisa em Educação Intercultural (GPEI).

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Published

2022-05-20

How to Cite

Silva, G. F. da, Zawaski, T. P., & Machado, J. A. (2022). Decolonial views on teacher’s continuing education in Latin America. Education, 47(1), e/34 1–24. https://doi.org/10.5902/1984644445270

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