Early childhood education infrastructure in Belo Horizonte: offer conditions and territorial distribution

Authors

  • Franceline Rodrigues Silva Universidade Federal de Minas Gerais https://orcid.org/0000-0003-0213-3192
  • Daniel Santos Braga Professor de cursos de formação de professores (Pedagogia e Letras) do Centro Universitário Newton Paiva. Doutorando em educação pela UFMG. Mestre em Educação pela Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG). Foi professor do Departamento de Ciências aplicadas à Educação da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) http://orcid.org/0000-0001-5075-4570
  • Lívia Maria Fraga Vieira Universidade Federal de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644442721

Keywords:

Child education, Conditions of educational offer, School infrastructure.

Abstract

This article aims at discussing the offer conditions for early childhood education in Belo Horizonte concerning its physical structure and territorial distribution. The National Institute of Educational Studies and Research's 2018 School Census and Atlas Brasil were used as data sources. The construction of the supply conditions adequacy indicators was made by a continuous numerical scale measured to better fit the purposes of this study having as unit of analysis the public and private schools of infant education (convened to the public power or not) and its relationship with the Human Development Unit to which it belonged. The main findings of this study are the evidence of the Belo Horizonte' early childhood education precarious supply conditions schools, as well as their unequal territorial distribution, taking into account the needs of the population of regulatory age for this stage.

Author Biographies

Franceline Rodrigues Silva, Universidade Federal de Minas Gerais

Doutoranda no Programa de Pós Graduação em Educação: Conhecimento e Inclusão Social, da Faculdade de Educação da UFMG (PPGE/FaE/UFMG). Mestre em Educação pela Universidade do Estado de Minas Gerais- UEMG (2018). Especialista em Educação Criativa pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais- PUC-MG (2019). Graduada em Pedagogia pela UEMG. 

Daniel Santos Braga, Professor de cursos de formação de professores (Pedagogia e Letras) do Centro Universitário Newton Paiva. Doutorando em educação pela UFMG. Mestre em Educação pela Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG). Foi professor do Departamento de Ciências aplicadas à Educação da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

Docente em cursos de formação de professores (Pedagogia e Letras) no Centro Universitário Newton Paiva.  Doutorando em 'Educação: Conhecimento e Inclusão Social' pela UFMG com pesquisa no campo de Políticas Públicas em Educação. Mestre em Educação e Formação Humana pela Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) com pesquisa na área do Financiamento Público da Educação e a Valorização do Magistério. Graduado em Pedagogia no segundo semestre de 2016. Graduado em História no segundo semestre do ano de 2008. Experiencia docente e como coordenador pedagógico na educação básica na Rede Estadual de Minas Gerais e na Prefeitura de Belo Horizonte. Foi docente do Departamento de Ciências Aplicadas à Educação da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG).Áreas de interesse: Valorização de Professores; Políticas Públicas em Educação; Financiamento da Educação; Associativismo e Sindicalismo Docente; História. Administração e gestão pública.

Lívia Maria Fraga Vieira, Universidade Federal de Minas Gerais

Possui graduação em Psicologia pela Universidade Federal de Minas Gerais (1978), mestrado em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (1987) e doutorado em Ciências da Educação - Université René Descartes-Paris V (2007). Atualmente é professora associada da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais e do Programa de Pós-Graduação em Educação da mesma Universidade.

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Published

2021-01-31

How to Cite

Silva, F. R., Braga, D. S., & Vieira, L. M. F. (2021). Early childhood education infrastructure in Belo Horizonte: offer conditions and territorial distribution. Education, 46(1), e9/ 1–28. https://doi.org/10.5902/1984644442721