Stressors and self-efficacy belief in black university students
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644442452Keywords:
Black, University, Self-efficacy, StressAbstract
The scientific literature highlights that higher levels of self-efficacy are associated with more satisfactory academic performance. Among the variables that can affect this phenomenon, it is highlighted that the racial prejudice suffered by black students can be a stressor capable of impacting the belief in self-efficacy in the university context. The aim of this study was to characterize the perception of stressors and the self-efficacy belief of self-declared black and brown university students. This is a descriptive, predictive, comparative and correlational survey. 60 university students with an average age of 23.1 years participated, being 45 women and 15 men, self-declared black. Through an online data collection, instruments were used to characterize academic performance, self-efficacy assessment in academic situations and stress symptoms. The sample faced greater stress with regard to academic demands compared to other contexts. The belief in self-efficacy had a significant impact on the perception of stressors in most contexts. Another stressor refers to relationships with family and colleagues. It is suggested the development of institutional policies that allow students to develop their potential, especially their belief in self-efficacy, seeking to alleviate the perception of stressors. Such policies must dialogue directly with the needs brought up by black students.
References
ARAÚJO, Joel Zito. O negro na dramaturgia, um caso exemplar de decadência do mito da democracia racial brasileira. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 16, n. 3, p. 979-985, 2008.
ARIÑO, Daniela Ornellas; BARDAGI, Marúcia Patta. Relação entre fatores acadêmicos e a saúde mental de estudantes universitários. Psicologia e Pesquisa, v. 12, n. 3, p. 44-52, 2018.
ÁVILA, Rebeca Contrera; PORTES, Écio Antônio. A tríplice jornada de mulheres pobres na universidade pública: trabalho doméstico, trabalho remunerado e estudos. Revista de Estudos Feministas, Florianópolis, v. 20, n. 3, p. 809-832, 2012.
BANDURA, Albert. Social foundantions of thought & action: a social cognitive theory. Englewood Cliffs: Prentice Hall, 1986.
BARDAGI, Marúcui Patta; HUTZ, Cláudio Simon. Eventos estressores no contexto acadêmico: uma breve revisão da literatura brasileira. Interação em Psicologia, v. 15, n. 1, 111-119, 2011.
BORZONE VALDEBENITO, María Andrea. Self-efficacy and academic experiences with university students. Acta Colombiana de Psicología, Bogotá, v. 20, n. 1, p. 275-283.
BZUNECK, José Aloyseo. As crenças de autoeficácia e o seu papel na motivação do aluno. In: BORUCHOVITCH, Evely; BZUNECK, José Aloyseo. A motivação do aluno: contribuições da psicologia contemporânea. Petrópolis, Vozes, 2001, p. 116-133.
CARDOSO, Carla Cristina Fernandes. O burnout em universitários e os fatores estressores no último ano do ensino superior. 2017. 46 f. Trabalho de Conclusão de Curso não-publicada, Centro Universitário das Faculdades Associadas de Ensino – FAE, São João da Boa Vista, 2017.
CERDEIRA, José Pedro; PALENZUELA, David L. Expectativas de auto-eficácia percebida: versão portuguesa de uma escala específica para situações académicas. Revista Portuguesa de Educação, v. 11, n. 1, p. 103-112, 1998.
FANON, Frantz. Pele negra, máscaras brancas. Salvador: EDUFBA, 2008.
FERREIRA, Fernando Lana. Democracia racial brasileira: uma piada sem graça. Mediações, n. 23, v. 1, p. 193-242, 2018.
GAIA, Ronan da Silva Parreira; SCORSOLINI-COMIN, Fabio. As encruzilhadas do racismo estrutural na educação do negro no Brasil. Revista África e Africanidades, v. 35, p. 215-232, 2020.
GONÇALVES, Luciane Ribeiro Dias; KATRIB, Cairo Mohamed Ibrahim. Pós-colonialismo, relações étnico-raciais e universidade. Motricidades, n. 2, v. 2, p. 135-148, 2018.
GRANER, Karen Mendes; CERQUEIRA, Ana Teresa de Abreu Ramos. Revisão integrativa: sofrimento psíquico em estudantes universitários e fatores associados. Ciência & Saúde Coletiva, v. 24, n. 4, 1327-1346, 2019.
GUERREIRO-CASANOVA, Daniela Couto; POLYDORO, Soely Aparecida Jorge. Autoeficácia na formação superior: percepções durante o primeiro ano de graduação. Psicologia: Ciência e Profissão, v. 31, n.1, p. 50-65, 2011.
JACCOUD, Luciana. Racismo e República: o debate sobre o branqueamento e a discriminação racial no Brasil. In: THEODORO, Mario (Org.). As políticas públicas e a desigualdade racial no Brasil 120 anos após a abolição. Brasília: IPEA, 2008, p. 45-64.
KANNER, Allen et al. Comparison of two modes of stress measurement: Daily hassles and uplifts versus major life events. Journal of Behavioral Medicine, n. 4, n. 1, p. 1-39, 1981.
KILOMBA, Grada. Memórias da plantação: episódios de racismo cotidiano. Berlim: Cobogó, 2019.
MORETTI, Felipe Azevedo; HÜBNER, Maria Martha Costa. O estresse e a máquina de moer alunos do ensino superior: vamos repensar nossa política educacional? Revista Psicopedagogia, v. 34, n. 105, p. 258-267, 2017.
MUNOZ, Bruna Lanzoni; OLIVEIRA, Gisela Lays dos Santos; SANTOS, Alessandro de Oliveira. Mulheres negras acadêmicas: preconceito, discriminação e estratégias de enfrentamento em uma universidade pública do Brasil. Interfaces Brasil/Canadá – Revista de Estudos Canadenses, v. 18, n. 3, p. 28-41, 2018.
NASCIMENTO, Abdias. O genocídio do negro brasileiro: processo de um racismo mascarado. 3. ed. São Paulo: Perspectivas, 2016.
NASCIMENTO, Elisa Larkin. O sortilégio da cor: identidade, raça e gênero no Brasil. São Paulo: Summus, 2003.
NOGUEIRA, Oracy. Tanto preto, quanto branco: estudo de relações raciais. São Paulo: T. A. Queiroz, 1985.
OLIVEIRA, Vanessa Florêncio de. Nina Rodrigues, Gilberto Freyre e Florestan Fernandes: três perspectivas distintas sobre a miscigenação. Revista Sem Aspas, Araraquara, v. 6, n. 1, p. 85-91, 2017.
PALENZUELA, David L. Construcción y validación de una escala de autoeficacia percibida específica de situaciones académicas. Análisis y Modificacion de Conducta, v. 9, n. 21, p. 185-219, 1983.
PASSOS, Joana Célia; NOGUEIRA, João Carlos. Movimento negro, ações políticas e as transformações sociais no Brasil contemporâneo. Política e Sociedade, n. 13, v. 28, p.105-124, 2014.
POCINHO, Margarida; CAPELO, Maria Regina. Vulnerabilidade ao stress, estratégias de coping e autoeficácia em professores portugueses. Educação e Pesquisa, n. 35, v. 2, p. 351-367, 2009.
QUEIROZ, Zandra Cristina Lima Silva et al. A lei de cotas na perspectiva do desempenho acadêmico na Universidade Federal de Uberlândia. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 96, n. 243, p. 299-320, 2015.
RIOS, Ana Maria; MATTOS, Hebe Maria. O pós-abolição como problema histórico: balanços e perspectivas. Topoi, Rio de Janeiro, v. 5, n.8, p. 170-198, 2004.
SANTOS, Sales Augusto. O sistema de cotas para negros da UnB: um balanço da primeira geração. São Paulo: Paco Editorial, 2015.
SANTOS, Diego Junior da Silva et al. Raça versus etnia: diferenciar para melhor aplicar. Dental Press Journal of Orthodontics, v. 15, n. 3, p. 121-124, 2010.
SANTOS JUNIOR, Amilton et al. Experiências percebidas de discriminação e saúde mental: resultados em estudantes universitários brasileiros. Serviço Social & Saúde, v. 15, v. 2, p. 273-298, 2016.
SCHWARCZ, Lilia. O espetáculo das raças. São Paulo: Cia das Letras, 1993.
SCHWARCZ, Lilia Moritz. Teorias Raciais. In: SCHWARCZ, Lilia Moritz; GOMES, Flávio dos Santos (org.). Dicionário da Escravidão: 50 textos críticos. São Paulo: Cia das Letras, 2018. p. 403-409.
SCORSOLINI-COMIN, Fabio; GABRIEL, Carmen Silvia. O que pode ser considerado inovador no ensino superior contemporâneo?: considerações sobre o acolhimento estudantil. Revista da SPAGESP, Ribeirão Preto, v. 20, n. 2, p. 1-5, 2019.
SOUZA, Neusa Santos. Tornar-se negro: as vicissitudes da identidade do negro brasileiro. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1983.
THOMPSON, John B. Ideologia e cultura moderna: teoria social crítica na era dos meios de comunicação de massa. Petrópolis: Vozes, 1995, 427 p.
VIEIRA, Lidiani Nunes; SCHERMANN, Lígia Braun. Estresse e fatores associados em alunos de psicologia de uma universidade particular do sul do Brasil. Aletheia, n. 46, p. 120-130, 2015.
WELLER, Wivian; HOLANDA, Maria Auxiliadora Gonçalves. Trajetórias de vida de jovens negras da Universidade de Brasília no contexto das ações afirmativas. Poiésis, Tubarão, v. 8, n. 13, p. 57-80, 2014.
WESCHENFELDER, Viviane Inês; FABRIS, Elí Terezinha Henn. Tornar-se mulher negra: escrita de si em um espaço interseccional. Revista de Estudos Feministas, Florianópolis, v. 27, n. 3, e54025, 2019.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)

