Intercultural dialogue in the curriculum for the realization of Human Rights Education: possibilities and limits

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644439257

Keywords:

Human Rights, School curriculum, Interculturality.

Abstract

Human Rights Education is at the heart of the problematic of this article, given the dialogic relationship between the educational policies, curricula and perceptions of students. The dialectical method guided this research, using a qualitative approach, and included empirical research integrating the collection of perceptions more than four hundred high school students and the review of public policy documents and nine high school educational projects. The analysis of documents and perceptions of young people helps identify the fragility of learning and experience of Human Rights in Brazilian schools. Students demonstrate their expectations of Human Rights Education, requiring greater space for participation, equal treatment, freedom of expression and questioning. Human Rights Education in the curriculum would also allow a dialogue between equality and difference in the critical intercultural perspective.

Author Biographies

Ana Maria Eyng, Pontifícia Universidade Católica do Paraná-PUCPR

Professora titular da Pontifícia Universidade Católica do Paraná e pesquisadora no programa de mestrado e doutorado em Educação PPGE/PUCPR. Pós-doutora em Ciências Humanas e Sociais na área de Políticas Públicas/ Estudos de Minorias. Coordenadora do Observatório de Violências nas Escolas - PUCPR, Leitora da Cátedra UNESCO de Juventude, Educação e Sociedade. Líder do grupo de pesquisa Políticas Públicas e Formação de Professores. Tem experiência e publicações na área de políticas da educação, formação de professores, garantia de direitos, violências nas escolas, direitos da infância.

Jéssica Adriane Pianezzola da Silva, Pontifícia Universidade Católica do Paraná-PUCPR

Mestre em Educação, pedagoga e professora da Educação Básica.

João Casqueira Cardoso

João Casqueira Cardoso (nascido em 1968) é Professor Associado da Universidade Fernando Pessoa. Doutor em Direito pelo Instituto Universitário Europeu de Florença e Doutor em Direito pela Universidade de Paris X. Trabalhou na Organização Internacional do Trabalho, no Conselho da Europa e na União Europeia e atualmente é coordenador de pesquisa na área de estudos minoritários e Direito Internacional e Comparativo.

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Published

2021-01-31

How to Cite

Eyng, A. M., Silva, J. A. P. da, & Cardoso, J. C. (2021). Intercultural dialogue in the curriculum for the realization of Human Rights Education: possibilities and limits. Education, 46(1), e2/ 1–20. https://doi.org/10.5902/1984644439257