The circles of culture in child education: building dialogical pedagogical practices

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644436570

Keywords:

Child education, Circles of Culture, Dialogical pedagogical practices.

Abstract

This article presents the results of a survey conducted with 5-year-old children in a municipal pre-school in Santo André/SP. It is a research of intervention, whose objective was to construct a pedagogical practice dialogic from the circles of culture proposed by Paulo Freire. It assumes that children read and communicate the world from the moment they are born through multiple languages. However, in an adultcentric and grafocentric society such as the Brazilian, their voices end up being silenced in the different instances of socialization, among them the educational ones. The research problematized the silencing imposed on the children and the urgency to listen to them, having as theoretical reference the studies of Paulo Freire in interlocution with researchers of the childhood. The intervention took place from the circles of culture, with the theme generator gender relations, since this theme was recurrent among children and given its relevance to the heteronormative society. The results show that children’s reading of the world is imbued with their everyday experiences, where in a dynamic movement they appropriate, confront and rename culture. In the collective, through the circles, they put in debate their worldview on the subject, which made it possible to rethink the binary opposition to the social roles attributed to men and women. This reveals the power of working with circles of culture with children, showing that an educational practice marked amorousness and dialogue opens the way to a critical-liberating education.

Author Biography

Marta Regina Paulo da Silva, Universidade Municipal de São Caetano do Sul

Doutora em Educação pela UNICAMP. Mestre em Educação pela Universidade Metodista de São Paulo (UMESP). Graduada em Pedagogia e Psicologia. Especialização em Psicologia Escolar/Educacional e em Formação de Educadores/as. Professora e pesquisadora dos cursos de Pedagogia e do Mestrado em Educação da Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS). Coordenadora da Brinquedoteca do curso de Pedagogia da USCS. Docente do curso de Pedagogia da UMESP, onde também foi coordenadora de Estágio. Nesta universidade ainda coordena o curso de Pós-Graduação Lato Sensu em Educação Infantil e a Brinquedoteca do curso de Pedagogia. Coordenadora de área do PIBID do curso de Pedagogia Presencial (UMESP/CAPES). Membro do Grupo de Estudos e Pesquisa Paulo Freire (GEPF-UMESP). Coordenadora do Grupo de Estudos e Pesquisa Infâncias, diversidade e educação (USCS). Trabalhou na Equipe de Orientação Técnica da Secretaria de Educação da Prefeitura Municipal de São Bernardo do Campo. Atuou como coordenadora de grupo em projetos do Ministério da Educação e Cultura (MEC). Atua na formação docente em instituições públicas e privadas, realizando cursos e palestras para professores/as, gestores/as e demais profissionais do campo da educação. Possui livros organizados e artigos publicados em livros e periódicos da área de educação.

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Published

2019-12-17

How to Cite

Silva, M. R. P. da, & Marques, R. F. B. (2019). The circles of culture in child education: building dialogical pedagogical practices. Education, 44, e99/ 1–24. https://doi.org/10.5902/1984644436570