Writings of New Catholic Communities and religions of African matrices in the classroom: religious violence
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644435142Keywords:
Education, Law 10.639/03, New Communities.Abstract
This work deals with religious questions in the educational field, considering that, since Brazil is open to religious plurality in its constitution, it usually brings with it problems regarding the students' belonging to the confession of their beliefs, or even the acceptance of the other, if this belief is different of what is considered the standard. This is most evident if we take the religions of African matrices as the basis - namely, for this research, Umbanda and Candomblé - establishing a scenario of rejection by the stereotype created, in social scope, from some religious segments, being ours object of analysis a Christian, Catholic movement, coming from the bosom of Catholic Charismatic Pentecostalism: the New Communities. . This research has a qualitative character, where written sources of the Shalom and Canção Nova Catholic Communities were analyzed, both being a reference in this Catholic environment, in contrast to the guidelines of the documents generated by law 10.639 / 03, on the valorization of Afro-Brazilian culture On education. The writings that depart from these cited Catholic communities provoke a look of prejudice and discrimination in relation to the beliefs of African matrices focused in this study. We understand that a greater deepening by teachers in the cases involving Law nº 10.639 / 2003 is necessary to become agents in compliance with the legislation, in favor of affirmative actions multicultural, open to interreligious dialogue, in which the school community is the biggest beneficiary in this process.
References
ABIB, P. J. Sim, sim! Não, não! São Paulo: Canção Nova, 2004.
AQUINO, F. R. Q. Falsas doutrinas: seitas e religiões. São Paulo: Cléofas, 2010.
BACELLAR, Carlos. Fontes documentais – uso e mau uso dos arquivos. In: PINSKY, Carla Bassanezi (Org.). Fontes Históricas. São Paulo: Contexto, 2008.
BERGER, Peter. O Dossel Sagrado. Rio de Janeiro: Vozes, 1971.
BERGER, Peter. Os múltiplos altares da modernidade: rumo a um paradigma da religião pluralista. Petrópolis, RJ: Vozes, 2017.
BÍBLIA. Bíblia de Jerusalém. São Paulo: Editora Paulus, 2002.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF, 1988.
BRASIL. Diário Oficial da União. Lei nº 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional, para incluir no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira”, e dá outras providências.Brasília, DF, 2003.
BRASIL. Diário Oficial da União. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP nº 1, de 17 de junho de 2004. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana. Brasília, DF, 2004.
BRASIL. Diário Oficial da União. Lei nº 11.645, de 10 de maio de 2008. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, modificada pela Lei nº 10.639, de 9 de janeiro de 2003, que estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional, para incluir no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira e Indígena”. Brasília, DF, 2008.
BRASIL. Diário Oficial da União. Decreto nº 7107, de 11 de fevereiro de 2010. Promulga o Acordo entre o Governo da República Federativa do Brasil e a Santa Sé relativo ao Estatuto Jurídico da Igreja Católica no Brasil, firmado na Cidade do Vaticano, em 13 de novembro de 2008. Brasília, DF, 2010.
BULFINCH, Thomas. O livro de ouro da mitologia: (a idade da fábula): histórias de deuses e heróis; tradução de David Jardim Júnior. Rio de janeiro: Ediouro,2002.
CASANOVA, José. Reconsiderar la Secularización: Una perspectiva comparada mundial. Revista Académica de Relaciones Internacionales, UAM-AEDRI, n. 7, p. 1-20, nov. 2007.
CNBB. V Conferência Geral do Episcopado Latino- Americano e do Caribe. Documento Final de Aparecida. Brasília: Edições CNBB, 2008.
CNBB. Diretrizes Gerais da Ação Evangelizadora da Igreja no Brasil 2011-2015. Brasília: Edições CNBB, 2011.
CNBB. Orientações pastorais sobre a renovação carismática. Brasília: Edições CNBB, 2009.
GINZBURG, Carlo. O fio e os rastros: verdadeiro, falso, fictício. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.
GUERREIRO, Silas. Novos movimentos religiosos: O quadro brasileiro. Coleção Temas do Ensino Religioso. São Paulo: Edições Paulinas, 2000.
MOREIRA, A. F.; CANDAU, V. M. (Org.). Multiculturalismo: diferenças culturais e práticas pedagógicas. 4. ed. Petrópolis: Vozes, 2008.
MUNANGA, Kabengele. (Org.) Superando o racismo na escola. 2. ed. Brasília: MEC/Sead, 2005.
NOGUEIRA, M. E. O.; ANDRADE, M. A.; AQUINO, A. M. Enchei-vos: Seminário de Vida no Espírito Santo. Aquiraz: Edições Shalom, 2010.
PETIT, Sandra Haydée. Pretagogia: pertencimento, corpo-dança afro-ancestral e tradição oral africana na formação de professoras e professores. Contribuições do legado africano para a implementação da Lei 10.639/03. Fortaleza: UECE, 2015.
PRANDI, Reginaldo. Um sopro do Espírito: a renovação conservadora do catolicismo carismático. São Paulo: Fapesp,1998.
RCC. A identidade e a missão do sacerdote na Renovação Carismática. Ministério Cristo Sacerdote. Pelotas: Editora RCC Brasil, 2014.
RIVIR. Relatório sobre intolerância e violência religiosa no Brasil (2011-2015): resultados preliminares / Ministério das Mulheres, da Igualdade Racial, da Juventude e dos Direitos Humanos. Secretaria Especial de Direitos Humanos. Brasília, DF, 2016.
ROCHA, A. M. As nações Kêtu: origens, ritos e crenças: os candomblés antigos do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: Editora Maud, 2004.
SHALOM MANÁ. Movimentos Eclesiais e Novas Comunidades: um dom para acolher e valorizar. Fortaleza, n. 154, p.19, abr. 2006.
SOUZA, M. M. África e Brasil africano. São Paulo: Ática, 2008.
TAYLOR, Charles. A Era Secular. Lisboa: Instituto Piaget, 2007.
VATICANO. Discurso do Papa João Paulo II aos participantes do Congresso MundialdosMovimentosEclesiais.Vaticano,1998.Disponívelem:http://www.vatican.va/roman_curia/pontifical_councils/laity/documents/rc_pc_laity_doc_27051998_movements-mes-hf_po.html. Acesso em: 10 nov. 2017.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)

