The writing-curriculum of the cultural perspective of Physical Education: why teachers does what do?
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644433532Keywords:
Physical education, Curriculum, DeleuzeAbstract
In the wake of the Deleuze-teacher example, this article want to problematize on the way from which elements we construct our curriculum. 10 teachers (of Physical Education) that daily seek to put the cultural curriculum in action, we do like? Why? From which didactic-methodological elements do we develop our classes? What forces cross us when we think of teaching activities? As a form of data production, we employ a Digital Diary and the Discussion Group. To what we can observe, the "writingcurriculum" is produced in the intertwining of infinite lines, some molars (hard), such as: educational laws, rules and regulations of the school regulations, the Pedagogical Political Project; other molecular (flexible): the culture of the students, their desires, attitudes, speech, spatial arrangements, timing and pedagogical principles; and finally, by lines of flight, which as ephemeral not territorialize in pedagogical statements, pass through "writing-curriculum" as unexpected events and assemblages, disruptive and creators. Attentive and desiring such assemblages, teachers sensitive to flexible lines of force, make "writing-curriculum" an event always translated, singular, different, special, rare and unique.References
AGAMBEN, Giorgio. A imanência Absoluta. In: ALLIEZ, É. (Org.). Gilles Deleuze: uma Vida Filosófica. São Paulo: Ed. 34, 2000.
BARBOUR, Rosaline. Grupos focais. Porto Alegre: Artmed, 2009.
BIANCO, Giorgio. Otimismo, Pessimismo, Criação: Pedagogia do Conceito e Resistência. Educ. Soc. Campinas, vol. 26, n. 93, set./dez. 2005.
BONETTO, Pedro Xavier Russo. A “escrita-currículo” da perspectiva cultural de Educação Física: entre aproximações, diferenciações, laissez-faire e fórmula. 2016. 250f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2016.
CALLEJO GALLEGO, Javier. El grupo de discusión: introducción a una práctica de investigación. Barcelona: Editorial Ariel. 2001.
CHIQUITO, Ricardo Santos. Planejamento de Ensino: Formas de Ver e Maneiras de Dizer a Política Curricular. 2007. 161f. Dissertação (Mestrado em Educação). Pontifica Universidade Católica do Paraná. Paraná: PUCPR, 2007.
CORAZZA, Sandra Mara. Artistagens: filosofia da diferença e educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.
CORAZZA, Sandra Mara. Notas. In: HEUSER, E. M. D. (Org.) Caderno de notas 1: projeto, notas & ressonâncias. Cuiabá: EdUFMT, 2011.
CORAZZA, Sandra Mara. Didaticário de criação: aula cheia, antes da aula. In: XVI ENDIPE: Encontro Nacional de Didática e Práticas de Ensino. Campinas, FE/UNICAMP. SP: 23 a 26 de julho de 2012.
CORAZZA, Sandra Mara. O que se transcria em educação? Porto Alegre: UFRGS; Doisa, 2013.
CORAZZA, Sandra Mara. Didática da tradução, transcriação do currículo (uma escrileitura da diferença). Pro-Posições, Campinas, v. 26, n. 1 (76), p. 105-122, jan./abr. 2015.
DELEUZE, Gilles. Carta a um crítico severo. In: Conversações: 1972-1990. Rio de Janeiro. Ed. 34, 1992b, p. 11-22.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI. Félix. Mil platôs: Capitalismo e esquizofrenia. Vol. 5. Rio de Janeiro: Editora 34, 1997b.
DELEUZE, Gilles; PARNET, Claire. Diálogos. São Paulo: Escuta, 1998.
DIAS, Sousa. Partir, evadir-se, traçar uma linha: Deleuze e a literatura. Educação, Porto Alegre, ano XXX, n. 2, 62, maio/ago. 2007.
FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2009.
GUTIÉRREZ BRITO, Jesús. Consignas para el despegue de un grupo de discusión: un modelo de presentación. Empiria: Revista de Metodología de Ciencias Sociales, Madri, n.2, p. 153-166, jan. 1999.
IBÁÑEZ, Jesús. Más allá de la sociología. El grupo de discusión: teoría y crítica (5ª ed.) Madrid: Sieglo Veintiuno Editores, 2003.
IBÁÑEZ, Jesús. Como se realiza una investigación mediante grupo de discusión? In: M. G. Ferrando, J. Ibáñez, & F. Alvira. El análisis de la realidad social: métodos y técnicas de investigación (3a ed.). Madrid: Alianza Editorial, 2010.
NEIRA, Marcos Garcia. Ensino de Educação Física. São Paulo: Thomson Learning, 2007.
NEIRA, Marcos Garcia. Educação Física. São Paulo: Blucher, 2011.
NEIRA, Marcos Garcia. Educação Física cultural: inspiração e prática pedagógica. Jundiaí: Paco, 2018.
NEIRA, Marcos Garcia; NUNES, Mário Luiz Ferrari. Educação Física, currículo e cultura. São Paulo: Phorte, 2009.
PAULO-BENATTE, Antonio. Deleuze e a política da literatura: algumas observações. Uniletras. Ponta Grossa, v. 34, n. 1, p. 91-96, jan./jun. 2012.
SILVA, Tomaz Tadeu (Org.). Alienígenas na sala de aula: uma introdução aos estudos culturais em educação. Rio de Janeiro: Vozes, 1995.
SILVA, Tomaz Tadeu. A produção social da identidade e da diferença. In: Identidade e diferença: a perspectiva dos Estudos Culturais. Petrópolis: Vozes, 2000, p. 73-102.
SOULIÉ, Charles. A pedagogia carismática de Gilles Deleuze na Universidade de Vincennes. Revista Linhas. Florianópolis, v. 16, n. 32, p. 286 – 314, set./dez. 2015.
WELLER, Wivian. Grupos de discussão na pesquisa com adolescentes e jovens: aportes teórico-metodológicos e análise de uma experiência com o método. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 32, n. 2, p. 241-260, maio/ago. 2006.
ZOURABICHVILI, François. O Vocabulário de Deleuze. Rio de Janeiro, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)