The writing-curriculum of the cultural perspective of Physical Education: why teachers does what do?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644433532

Keywords:

Physical education, Curriculum, Deleuze

Abstract

In the wake of the Deleuze-teacher example, this article want to problematize on the way from which elements we construct our curriculum. 10 teachers (of Physical Education) that daily seek to put the cultural curriculum in action, we do like? Why? From which didactic-methodological elements do we develop our classes? What forces cross us when we think of teaching activities? As a form of data production, we employ a Digital Diary and the Discussion Group. To what we can observe, the "writingcurriculum" is produced in the intertwining of infinite lines, some molars (hard), such as: educational laws, rules and regulations of the school regulations, the Pedagogical Political Project; other molecular (flexible): the culture of the students, their desires, attitudes, speech, spatial arrangements, timing and pedagogical principles; and finally, by lines of flight, which as ephemeral not territorialize in pedagogical statements, pass through "writing-curriculum" as unexpected events and assemblages, disruptive and creators. Attentive and desiring such assemblages, teachers sensitive to flexible lines of force, make "writing-curriculum" an event always translated, singular, different, special, rare and unique.

Author Biographies

Pedro Xavier Russo Bonetto, Secretaria Municipal de Educação de São Paulo

Doutorando em Educação, Mestre em Educação.

Marcos Garcia Neira, Universidade de São Paulo

Departamento de Metodologia do Ensino e Educação Comparada

References

AGAMBEN, Giorgio. A imanência Absoluta. In: ALLIEZ, É. (Org.). Gilles Deleuze: uma Vida Filosófica. São Paulo: Ed. 34, 2000.

BARBOUR, Rosaline. Grupos focais. Porto Alegre: Artmed, 2009.

BIANCO, Giorgio. Otimismo, Pessimismo, Criação: Pedagogia do Conceito e Resistência. Educ. Soc. Campinas, vol. 26, n. 93, set./dez. 2005.

BONETTO, Pedro Xavier Russo. A “escrita-currículo” da perspectiva cultural de Educação Física: entre aproximações, diferenciações, laissez-faire e fórmula. 2016. 250f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2016.

CALLEJO GALLEGO, Javier. El grupo de discusión: introducción a una práctica de investigación. Barcelona: Editorial Ariel. 2001.

CHIQUITO, Ricardo Santos. Planejamento de Ensino: Formas de Ver e Maneiras de Dizer a Política Curricular. 2007. 161f. Dissertação (Mestrado em Educação). Pontifica Universidade Católica do Paraná. Paraná: PUCPR, 2007.

CORAZZA, Sandra Mara. Artistagens: filosofia da diferença e educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.

CORAZZA, Sandra Mara. Notas. In: HEUSER, E. M. D. (Org.) Caderno de notas 1: projeto, notas & ressonâncias. Cuiabá: EdUFMT, 2011.

CORAZZA, Sandra Mara. Didaticário de criação: aula cheia, antes da aula. In: XVI ENDIPE: Encontro Nacional de Didática e Práticas de Ensino. Campinas, FE/UNICAMP. SP: 23 a 26 de julho de 2012.

CORAZZA, Sandra Mara. O que se transcria em educação? Porto Alegre: UFRGS; Doisa, 2013.

CORAZZA, Sandra Mara. Didática da tradução, transcriação do currículo (uma escrileitura da diferença). Pro-Posições, Campinas, v. 26, n. 1 (76), p. 105-122, jan./abr. 2015.

DELEUZE, Gilles. Carta a um crítico severo. In: Conversações: 1972-1990. Rio de Janeiro. Ed. 34, 1992b, p. 11-22.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI. Félix. Mil platôs: Capitalismo e esquizofrenia. Vol. 5. Rio de Janeiro: Editora 34, 1997b.

DELEUZE, Gilles; PARNET, Claire. Diálogos. São Paulo: Escuta, 1998.

DIAS, Sousa. Partir, evadir-se, traçar uma linha: Deleuze e a literatura. Educação, Porto Alegre, ano XXX, n. 2, 62, maio/ago. 2007.

FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2009.

GUTIÉRREZ BRITO, Jesús. Consignas para el despegue de un grupo de discusión: un modelo de presentación. Empiria: Revista de Metodología de Ciencias Sociales, Madri, n.2, p. 153-166, jan. 1999.

IBÁÑEZ, Jesús. Más allá de la sociología. El grupo de discusión: teoría y crítica (5ª ed.) Madrid: Sieglo Veintiuno Editores, 2003.

IBÁÑEZ, Jesús. Como se realiza una investigación mediante grupo de discusión? In: M. G. Ferrando, J. Ibáñez, & F. Alvira. El análisis de la realidad social: métodos y técnicas de investigación (3a ed.). Madrid: Alianza Editorial, 2010.

NEIRA, Marcos Garcia. Ensino de Educação Física. São Paulo: Thomson Learning, 2007.

NEIRA, Marcos Garcia. Educação Física. São Paulo: Blucher, 2011.

NEIRA, Marcos Garcia. Educação Física cultural: inspiração e prática pedagógica. Jundiaí: Paco, 2018.

NEIRA, Marcos Garcia; NUNES, Mário Luiz Ferrari. Educação Física, currículo e cultura. São Paulo: Phorte, 2009.

PAULO-BENATTE, Antonio. Deleuze e a política da literatura: algumas observações. Uniletras. Ponta Grossa, v. 34, n. 1, p. 91-96, jan./jun. 2012.

SILVA, Tomaz Tadeu (Org.). Alienígenas na sala de aula: uma introdução aos estudos culturais em educação. Rio de Janeiro: Vozes, 1995.

SILVA, Tomaz Tadeu. A produção social da identidade e da diferença. In: Identidade e diferença: a perspectiva dos Estudos Culturais. Petrópolis: Vozes, 2000, p. 73-102.

SOULIÉ, Charles. A pedagogia carismática de Gilles Deleuze na Universidade de Vincennes. Revista Linhas. Florianópolis, v. 16, n. 32, p. 286 – 314, set./dez. 2015.

WELLER, Wivian. Grupos de discussão na pesquisa com adolescentes e jovens: aportes teórico-metodológicos e análise de uma experiência com o método. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 32, n. 2, p. 241-260, maio/ago. 2006.

ZOURABICHVILI, François. O Vocabulário de Deleuze. Rio de Janeiro, 2004.

Published

2019-02-07

How to Cite

Bonetto, P. X. R., & Neira, M. G. (2019). The writing-curriculum of the cultural perspective of Physical Education: why teachers does what do?. Education, 44, e11/ 1–16. https://doi.org/10.5902/1984644433532