The teacher training in the 13td century: a study on synderesis and conscience in de veritate of Thomas Aquinas
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644430682Keywords:
History of Medieval Education, Formation of teachers and professors, Thomas Aquinas.Abstract
This article is about the proposal of Thomas Aquinas for the formation of teachers and professors, in the Occidental Christians Civilization. Ours analysis, inserted in the History of Education and founded on Social History, has an objective to demonstrate how Thomas Aquinas, Dominican theologue of the 13td century, understands the formation of teachers and professors from a corpus theoretical-educational that is focused in the profound knowledge of human nature and in the political commitment with a determined project of civilization. In this sense, is important to consider the relationship between the ethic and the teacher training on the Thomas Aquinas’ work. The fonts for this article are the Questions 16 and 17 of the De Veritate, that are about the synderesis and the conscience. Thus, the problem is why the teachers and professors of the 13td century needed to know these elements of human action.References
BLOCH, Marc L. B. Apologia da história, ou, O ofício do historiador. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2001.
BRAUDEL, Fernand. Escritos sobre a história. São Paulo: Perspectiva, 2014.
FEBVRE, Lucien. Combates pela história. Lisboa: Editorial Presença, 1985.
FEBVRE, Lucien. A Europa: gênese de uma civilização. Bauru: EDUSC, 2004.
GILSON, Étienne. A filosofia na Idade Média. São Paulo: Martins Fontes, 1995.
HUME, David. História da Inglaterra: da invasão de Júlio César à Revolução de 1688. São Paulo: Editora Unesp, 2015.
LAUAND, Jean. Introdução. In: TOMÁS DE AQUINO. Sobre o ensino (De Magistro), os sete pecados capitais. São Paulo: Martins Fontes, 2004.
LE GOFF, Jaques. História e memória. Campinas: Editora da UNICAMP, 1990.
LE GOFF, Jaques. A civilização do Ocidente Medieval. Bauru: EDUSC, 2005.
LE GOFF, Jaques. Uma longa Idade Média. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2008.
LE GOFF, Jaques. Os Intelectuais na Idade Média. Rio de Janeiro: José Olympio, 2010.
LIBERA, Alain. A filosofia medieval. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1990.
MENDES, Claudinei M. M. A importância da pesquisa de fontes para os estudos históricos. Acta Scientiarum. Education, Maringá, v. 33, n. 2, p. 205-209, jul./dez. 2011. Disponível em: http://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/14174. Acesso em 15 mar. 2017.
NUNES, Ruy A. da C. História da Educação na Idade Média. São Paulo: EPU, 1979.
OLIVEIRA, Terezinha. Escolástica. São Paulo: Mandruvá, 2005.
OLIVEIRA, Terezinha. Ensino e debate na universidade parisiense do século XIII: Tomás de Aquino e Boaventura de Bagnoregio: textos. Maringá: EDUEM, 2012.
RUSSELL, Bertrand. História da filosofia ocidental. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2015. (Livro 2: a filosofia católica).
TOCQUEVILLE, Alexis. de. O antigo regime e a revolução. Brasília: Editora da Universidade de Brasília, 1997.
TOMÁS DE AQUINO. Suma Contra os Gentios. São Paulo: Edições Loyola, 2015. 4 v.
TOMÁS DE AQUINO. A sindérese e a consciência: questões disputadas sobre a Verdade, Questões 16 e 17. Campinas: Ecclesiae, 2015.
TORRELL, Jean-Pierre. Iniciação à Santo Tomás de Aquino. São Paulo: Loyola, 2004.
VERGER, Jaques. Cultura, ensino e sociedade no Ocidente nos séculos XII e XIII. Bauru: EDUSC, 2001.
VERGER, Jaques. Universidade. In: LE GOFF, J.; SCHMITT, J.-C. (Orgs.). Dicionário Temático do Ocidente Medieval. Bauru: Edusc, 2006.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)