The teacher training in the 13td century: a study on synderesis and conscience in de veritate of Thomas Aquinas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644430682

Keywords:

History of Medieval Education, Formation of teachers and professors, Thomas Aquinas.

Abstract

This article is about the proposal of Thomas Aquinas for the formation of teachers and professors, in the Occidental Christians Civilization. Ours analysis, inserted in the History of Education and founded on Social History, has an objective to demonstrate how Thomas Aquinas, Dominican theologue of the 13td century, understands the formation of teachers and professors from a corpus theoretical-educational that is focused in the profound knowledge of human nature and in the political commitment with a determined project of civilization. In this sense, is important to consider the relationship between the ethic and the teacher training on the Thomas Aquinas’ work. The fonts for this article are the Questions 16 and 17 of the De Veritate, that are about the synderesis and the conscience. Thus, the problem is why the teachers and professors of the 13td century needed to know these elements of human action.

Author Biographies

Rafael Henrique Santin, Instituto Federal do Paraná (IFPR) - Campus Palmas

Graduado em Pedagogia. Mestre em Educação e Doutor em Educação pela Universidade Estadual de Maringá. Professor EBTT do Instituto Federal do Paraná - Campus Palmas.

Terezinha Oliveira, Universidade Estadual de Maringá

Possui graduação em História pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1986), mestrado em Ciências Sociais pela Universidade Federal de São Carlos (1991) e doutorado em História pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1997). Realizou, em 2004, estágio de Pós-Doutorado em História e Filosofia da Educação na Faculdade de Educação da USP. Atualmente é Professora Titular da Universidade Estadual de Maringá junto ao Departamento de Fundamentos da Educação e ao Programa de Pós-Graduação em Educação. Diretora da Editora da Universidade Estadual de Maringá (Eduem), desde 2014. Também é Editora Científica da Revista Acta Scientiarum Education, Imagens da Educação e membro do Conselho Editorial da Revista Brasileira de História da Educação [RBHE]. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Fundamentos da Educação, especialmente em Filosofia e História da Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: ética, transformação social, história da educação na Idade Média, escolástica, filosofia da educação na Idade Média, Intelectuais e Instituições Educacionais na Idade Média e formação de professores. É filiada a ANPUH, ANPED, SBHE, SBHR e a ABREM.

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Published

2019-06-18

How to Cite

Santin, R. H., & Oliveira, T. (2019). The teacher training in the 13td century: a study on synderesis and conscience in de veritate of Thomas Aquinas. Education, 44, e49/ 1–21. https://doi.org/10.5902/1984644430682