Education professionals of recovery prospects in education national (2014-2024)
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644430578Keywords:
National Education Plan, Education professionals, Public educationAbstract
The present text aims to analyze the relationship between educational planning, systemic management and valuation of education professionals in Brazil. The process of joint claim of education systems and plans in the country is discussed initially. Then, with methodological support in Content Analysis, we developed inferences about PNE (2014-2024), with emphasis on both the exercise of interpretation of what is explicitly announced through this Educational Policy, as well as for the projections regarding its probable refutations especially on the teaching category. It is concluded that, in view of the need for coordination between the federated power entities for the purpose of enabling PNE's goals and strategies, it is essential to establish the National Education System, which will assume the responsibility of carrying out the Regime of collaboration in the management of educational policy between the education systems established in the three administrative spheres, according to the provisions of the 1988 Federal Constitution, LDB / 1996 and PNE itself. It is hoped, with such a providence, to ensure that the attention and responses to the educational demands, here being highlighted to those referring to the valorization of the education professionals, are systematically incorporated by Federal, State and Municipal management, thus avoiding that Local Government, economic sphere of the federation, assume in isolation the tasks that, in respect of federative principles, constitute a responsibility to be shared.References
ANDRADE, Edson F. Sistemas Municipais de Educação: impactos na gestão educacional no âmbito do Poder Local. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2012.
BORDIGNON, Genuíno. Gestão da Educação no Município: sistema, Conselho e plano. São Paulo: Editora do Instituto Paulo Freire, 2009.
BRASIL. Constituição Federal de 1934. Coleção Constituições Brasileiras. Brasília: Senado Federal, 2001a.
BRASIL. Lei nº 10.172, de 09 de janeiro de 2001. Aprova o Plano Nacional de Educação e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 10 de janeiro de 2001b.
BRASIL. Lei n. 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 26 jun. 2014.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil: 1988. Brasília: Senado Federal, 2009.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Dispõe sobre as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, Brasília, 23 de dezembro de 1996.
BRASIL. Portaria normativa nº 3, de 2 de março de 2011/MEC. Institui a Prova Nacional de Concurso para o Ingresso na Carreira Docente para a educação básica. Diário Oficial da União. Brasília, 3 de março de 2011.
BRASIL. Decreto nº 6.755, de 29 de janeiro de 2009. Institui a Política Nacional de Formação de Profissionais do Magistério da Educação Básica - PARFOR. Brasília: Presidência da República, 2009.
BRASIL. Lei Federal nº 11.738/2008. Instituir o piso salarial profissional nacional para os profissionais do magistério público da educação básica. Diário Oficial da União. Brasília, 17 de Julho de 2008.
DIDONET, Vital. O Plano Nacional de Educação e os planos estaduais e municipais: uma conquista histórica. Gestão em Rede, Curitiba, n. 33, p. 14-19, nov./ dez. 2001.
DOURADO, Luiz Fernando (Org.). Plano Nacional de Educação: avaliação e perspectivas. Goiânia: Editora UFG; Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2011.
INEP. Censo Escolar da Educação Básica 2013: sinopse estatística. Brasília: INEP, 2014. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/basica-censo-escolar-sinopse-sinopse
LÜCK, Heloísa. Dimensões da gestão escolar e suas competências. Curitiba: Editora Positivo, 2009.
MENDONÇA, Erasto F. Plano Nacional de Educação: desdobramentos na política nacional. In: TEIXEIRA, Lúcia H. G. (Org.). LDB e PNE: desdobra¬mentos na política educacional brasileira. São Bernardo do Campo: Umesp, 2002. p. 13-54.
SAVIANI, Demerval. Sistemas de ensino e planos de educação: o âmbito dos municípios. Educação e Sociedade, Campinas, vol. 20, n°. 69, 1999.
VALENTE, Ivan; ROMANO, Roberto. PNE: Plano Nacional de Educação ou carta de intenção? Educação e Sociedade, Campinas, SP, v. 23, n. 80, p. 96-107, set. 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)