The role of the academic library in the inclusion of students with disabilities in higher education

Authors

  • Eliane Maria Stroparo UNIVERSIDADE FEDERAL DO PARANÁ - BIBLIOTECA DE CIÊNCIA E TECNOLOGIA.
  • Laura Ceretta Moreira UNIVERSIDADE FEDERAL DO PARANÁ - Prograd-Cepgrad-Napne.

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644417430

Keywords:

Special education, Inclusive policies, Accessibility, Academic library.

Abstract

This study presents considerations about education as everyone’s right and the academic libraries relevance in the inclusion of students with disabilities. It aims to analyzethe inclusive education in higher education and to understand the processes by which it interacts with academic libraries. The research was developed using theoretical references with a critical and descriptive approach. The data collection was made through observations in 10 (ten)  libraries, and semi-structured interviews with librarians from the Federal University of Paraná (UFPR) Library System (SiBi) and 17 (seventeen) students with disabilities at UFPR. The data analysis was made based on content analysis ground. It demonstrates the need to implement institutional policy of inclusion in order to eradicate obstacles and to improve a successful access and retention of students with disabilities in Higher Education.

Author Biographies

Eliane Maria Stroparo, UNIVERSIDADE FEDERAL DO PARANÁ - BIBLIOTECA DE CIÊNCIA E TECNOLOGIA.

Bibliotecária da Universidade Federal do Paraná. Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação/UFPR. Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Educação/UFPR.

Laura Ceretta Moreira, UNIVERSIDADE FEDERAL DO PARANÁ - Prograd-Cepgrad-Napne.

Possui Licenciatura em Educação Especial pela UFSM e em Pedagogia pela FIC- Santa Maria/RS. Mestrado em Educação pela UFSM e Doutorado em Educação pela USP. É professora associada da UFPR, no Setor de Educação e no Programa de Pós-Graduação e Educação. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Política e Planejamento Educacional, atuando principalmente nos seguintes temas de pesquisa: inclusão educacional, educação especial, ensino superior, acessibilidade e necessidades educacionais especiais. Atualmente coordena a CEPIGRAD ( Coordenação de Estudos e Pesquisas Inovadoras da Graduação) e o NAPNE ( Núcleo de Apoio às Pessoas com Necessidades Educacionais Especiais) na UFPR.

Published

2016-02-25

How to Cite

Stroparo, E. M., & Moreira, L. C. (2016). The role of the academic library in the inclusion of students with disabilities in higher education. Education, 1(1), 209–222. https://doi.org/10.5902/1984644417430

Issue

Section

Continuous Demand