To whom serves the education “for all”?
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644456347Keywords:
School, Brazilian Education, Historical-critical PedagogyAbstract
This text aimed to reflect on the contradictions that permeate school education, with emphasis on the case of Brazil. In this sense, the aim is to reflect on the current situation of Brazilian education inserted in a society governed by capital, as well as its historical structure - which was established through markers of social exclusion such as racism, gender inequality, marginalization and others - and its intrinsic relationship with the political conjuncture of the country. To this end, there was a brief historical resumption of school education in the country and an equally brief analysis of the Brazilian political conjuncture from the 2016 coup and what are the reflections of this in school – emphasizing the "school without party" movement. The theoretical framework that guided this text was historical-dialectical materialism under the guidance of historical-critical pedagogy. Finally, some possibilities of struggle and resistance were presented, in the light of the historical-critical pedagogy, which aim to overcome this catastrophic situation that was established in the country.
References
DUARTE, Newton. A Pesquisa e a formação de intelectuais críticos na Pós-graduação em Educação. PERSPECTIVA, Florianópolis, v. 24, n. 1, p. 89-110, jan./jun. 2006. Disponível em <https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva>. Acesso em: 27 jun. 2020.
DUARTE, Newton. Debate com Newton Duarte sobre O Método Científico da Pesquisa em Educação. Youtube, 27 mai. 2013. Disponível em <https://www.youtube.com/watch?v=jWmZKHgOjrE&feature=youtu.be>. Acesso em: 12 jun. 2020.
DUARTE, Newton. Newton Duarte Não há neutralidade na educação. Youtube, 02 dez. 2018. Disponível em <https://www.youtube.com/watch?v=ZrreAqeTSww>. Acesso em: 08 abr. 2020.
DUARTE, Newton. Teorias Pedagógicas A pedagogia marxista e a crítica às pedagogias hegemônicas Newton Duarte 2007. Youtube, 29 abr. 2012. Disponível em <https://www.youtube.com/watch?v=inEALKzFqgk&list=PL9dCxQJysueAxElBaRrN7ipNv68iddna-&index=8>. Acesso em: 08 abr. 2020.
MARSIGLIA, Ana Carolina Galvão; MARTINS, Lígia Márcia. A Natureza Contraditória da Educação Escolar: tensão histórica entre humanização e alienação. RIAEE – Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 13, n. 4, p. 1697-1710, out./dez., 2018.
MARTINS, Lígia Márcia; DUARTE, Newton. O que ensinar na Educação Escolar. Youtube, 28 jul. 2016. Disponível em <https://www.youtube.com/watch?v=4r3hR5PBLG4&t=1s>. Acesso em: 12 mai. 2020.
MOTA, Leonardo. 10 anos do Partido dos Trabalhadores (2003-2013) no poder: um pós-neoliberalismo à brasileira? In: SEMINÁRIO NACIONAL DE SOCIOLOGIA E POLÍTICA, 6, 2015. Curitiba. Anais eletrônicos. Curitiba: UFPR. Disponível em: <http://www.e-democracia.com.br/sociologia/anais_2015/pdf/AJTH.pdf>. Acesso em: 28 jun. 2020.
ROSSI, Rafael; ROSSI, Aline Santana. A Responsabilidade Social do Professor. In: ROSSI, Rafael; ROSSI, Aline Santana. Educação Escolar e Formação de Professores: a prática da crítica e a crítica da prática. Campo Grande: Editora UFMS, p. 103-122, 2020.
SAVIANI, Dermeval. Escola e Democracia. Campinas: Autores Associados, 2012.
SAVIANI, Dermeval. História das ideias pedagógicas no Brasil. São Paulo: Autores Associados, 2007.
SAVIANI, Dermeval; DUARTE, Newton. Pedagogia histórico-crítica e luta de classes na educação escolar. São Paulo: Autores Associados, 2012.
SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. Campinas: Autores Associados, 2011.
SAVIANI, Dermeval. Políticas educacionais em tempos de golpe: retrocessos e formas de resistência. Roteiro, Joaçaba, v. 45, p. 1-18, jan./dez. 2020a.
SAVIANI, Dermeval. Políticas educacionais e o avanço da extrema direita - IV Seminário (virtual) Internacional. Youtube, 14 jul. 2020b. Disponível em <https://www.youtube.com/watch?v=e1h5aukYXWY&t=5492s>. Acesso em: 20 jul. 2020.
TAVARES, Ana.; VIEIRA, Fernanda.; QUINTANS, Mariana. Estados de Exceção e ações diretas: uma análise das jornadas de junho de 2013 e os desafios aos novos movimentos sociais. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE SOCIOLOGIA, 17, 2015, Porto Alegre. Anais eletrônicos. Porto Alegre: SBS. Disponível em: <http://automacaodeeventos.com.br/sociologia/sis/inscricao/resumos/0001/R1197-2.PDF>. Acesso em: 29 jun. 2020.
TOITIO, Rafael Dias. A luta pela diversidade sexual e de gênero diante do Estado capitalista: o que a atual crise política tem a nos ensinar? Margem Esquerda, São Paulo, n. 33, p. 32-37, out. 2019.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Educação (UFSM)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)

