To whom serves the education “for all”?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644456347

Keywords:

School, Brazilian Education, Historical-critical Pedagogy

Abstract

This text aimed to reflect on the contradictions that permeate school education, with emphasis on the case of Brazil. In this sense, the aim is to reflect on the current situation of Brazilian education inserted in a society governed by capital, as well as its historical structure - which was established through markers of social exclusion such as racism, gender inequality, marginalization and others - and its intrinsic relationship with the political conjuncture of the country. To this end, there was a brief historical resumption of school education in the country and an equally brief analysis of the Brazilian political conjuncture from the 2016 coup and what are the reflections of this in school – emphasizing the "school without party" movement. The theoretical framework that guided this text was historical-dialectical materialism under the guidance of historical-critical pedagogy.  Finally, some possibilities of struggle and resistance were presented, in the light of the historical-critical pedagogy, which aim to overcome this catastrophic situation that was established in the country.

Author Biographies

Deborah Bem, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Aluna do Programa de Pós Graduação no curso de Mestrado em Educação da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (PPGEDU/FAED/UFMS) e bolsista do Programa de Demanda Social da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul Campus de Três Lagoas (UFMS/CPTL). Obteve título de Especialista em Psicopedagogia Clínica e Institucional pela Universidade Cândido Mendes (UCAM); Psicomotricidade Clínica e Relacional e Atendimento Educacional Especializado ambas pela Faculdade Única de Ipatinga (ÚNICA).

Josiane Peres Gonçalves, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), com Pós-Doutorado pela mesma instituição. Professora Permanente do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul Campus do Pantanal (CPAN/UFMS) e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Educação (FAED/UFMS). Docente dos cursos de Pedagogia e Ciências Sociais do Campus de Naviraí (CPNV/UFMS). Líder do Grupo de Estudo e Pesquisa em Desenvolvimento, Gênero e Educação (GEPDGE), vinculado à Rede Internacional América Latina, África, Europa, Caribe (ALEC). 

References

DUARTE, Newton. A Pesquisa e a formação de intelectuais críticos na Pós-graduação em Educação. PERSPECTIVA, Florianópolis, v. 24, n. 1, p. 89-110, jan./jun. 2006. Disponível em <https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva>. Acesso em: 27 jun. 2020.

DUARTE, Newton. Debate com Newton Duarte sobre O Método Científico da Pesquisa em Educação. Youtube, 27 mai. 2013. Disponível em <https://www.youtube.com/watch?v=jWmZKHgOjrE&feature=youtu.be>. Acesso em: 12 jun. 2020.

DUARTE, Newton. Newton Duarte Não há neutralidade na educação. Youtube, 02 dez. 2018. Disponível em <https://www.youtube.com/watch?v=ZrreAqeTSww>. Acesso em: 08 abr. 2020.

DUARTE, Newton. Teorias Pedagógicas A pedagogia marxista e a crítica às pedagogias hegemônicas Newton Duarte 2007. Youtube, 29 abr. 2012. Disponível em <https://www.youtube.com/watch?v=inEALKzFqgk&list=PL9dCxQJysueAxElBaRrN7ipNv68iddna-&index=8>. Acesso em: 08 abr. 2020.

MARSIGLIA, Ana Carolina Galvão; MARTINS, Lígia Márcia. A Natureza Contraditória da Educação Escolar: tensão histórica entre humanização e alienação. RIAEE – Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 13, n. 4, p. 1697-1710, out./dez., 2018.

MARTINS, Lígia Márcia; DUARTE, Newton. O que ensinar na Educação Escolar. Youtube, 28 jul. 2016. Disponível em <https://www.youtube.com/watch?v=4r3hR5PBLG4&t=1s>. Acesso em: 12 mai. 2020.

MOTA, Leonardo. 10 anos do Partido dos Trabalhadores (2003-2013) no poder: um pós-neoliberalismo à brasileira? In: SEMINÁRIO NACIONAL DE SOCIOLOGIA E POLÍTICA, 6, 2015. Curitiba. Anais eletrônicos. Curitiba: UFPR. Disponível em: <http://www.e-democracia.com.br/sociologia/anais_2015/pdf/AJTH.pdf>. Acesso em: 28 jun. 2020.

ROSSI, Rafael; ROSSI, Aline Santana. A Responsabilidade Social do Professor. In: ROSSI, Rafael; ROSSI, Aline Santana. Educação Escolar e Formação de Professores: a prática da crítica e a crítica da prática. Campo Grande: Editora UFMS, p. 103-122, 2020.

SAVIANI, Dermeval. Escola e Democracia. Campinas: Autores Associados, 2012.

SAVIANI, Dermeval. História das ideias pedagógicas no Brasil. São Paulo: Autores Associados, 2007.

SAVIANI, Dermeval; DUARTE, Newton. Pedagogia histórico-crítica e luta de classes na educação escolar. São Paulo: Autores Associados, 2012.

SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. Campinas: Autores Associados, 2011.

SAVIANI, Dermeval. Políticas educacionais em tempos de golpe: retrocessos e formas de resistência. Roteiro, Joaçaba, v. 45, p. 1-18, jan./dez. 2020a.

SAVIANI, Dermeval. Políticas educacionais e o avanço da extrema direita - IV Seminário (virtual) Internacional. Youtube, 14 jul. 2020b. Disponível em <https://www.youtube.com/watch?v=e1h5aukYXWY&t=5492s>. Acesso em: 20 jul. 2020.

TAVARES, Ana.; VIEIRA, Fernanda.; QUINTANS, Mariana. Estados de Exceção e ações diretas: uma análise das jornadas de junho de 2013 e os desafios aos novos movimentos sociais. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE SOCIOLOGIA, 17, 2015, Porto Alegre. Anais eletrônicos. Porto Alegre: SBS. Disponível em: <http://automacaodeeventos.com.br/sociologia/sis/inscricao/resumos/0001/R1197-2.PDF>. Acesso em: 29 jun. 2020.

TOITIO, Rafael Dias. A luta pela diversidade sexual e de gênero diante do Estado capitalista: o que a atual crise política tem a nos ensinar? Margem Esquerda, São Paulo, n. 33, p. 32-37, out. 2019.

Published

2022-09-01

How to Cite

Bem, D., & Gonçalves, J. P. (2022). To whom serves the education “for all”?. Education, 47(1), e77/1–17. https://doi.org/10.5902/1984644456347

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.