Playful technologies for adolescents used by health professionals: an integrative review
DOI:
https://doi.org/10.5902/2179769237050Keywords:
Enfermagem, Saúde do AdolescenteAbstract
Objective: identify the playful technologies used by health professionals for adolescents. Method: Integrative review. The databases were: Lilacs, Bdenf, Cinahl, Adolec, Cuiden and Pepsic; SciELO, Cochrane library and Medline / Pubmed. The descriptors extracted from DeCS and MESH, being the final sample of five original articles. Search period from November 2017 to January 2018. Results: the articles featured a digital game, a straight chat game, questions and answers, the culture circle, a domino and a card game. They were between the years 2009 to 2018. The level of evidence six with methodological rigor category A. Final considerations: despite the articles being aimed at teenagers, there is still a need to develop new playful technologies by health professionals, covering other diseases for this audience, these being protagonists of the teaching-learning process, but also multipliers of health education actions.Downloads
References
Cesuca Virtual [Internet]. 2013 [acesso em 2018 jan 12];1(2). Disponível em: http://ojs.cesuca.edu.br/index.php/cesucavirtual/article/view/584
Martins RX, Fátima FV. A implantação do Programa Nacional de Tecnologia Educacional (ProInfo): revelações de pesquisas realizadas no Brasil entre 2007 e 2011. Rev Bras Estud Pedagog [Internet]. 2015 [acesso em 2017 nov 08];(96)242:112-28. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S2176-66812015000100112&script=sci_abstract&tlng=pt
Almeida MEBA, Valente JA. Tecnologias e currículo: trajetórias convergentes e divergentes? São Paulo: Paulus; 2011.
World Health Organization (WHO). Young people´s health – a challenge for society. Report of a who study group on young people and health for all. Tech Rep Ser 731. Geneva: WHO; 1986.
BRASIL. Lei nº 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Brasília (DF): Presidência da República; 1990.
Kishimoto TM. Jogos, brinquedos e brincadeiras do Brasil. Espac Blanco, Ser Indagaciones [Internet], 2014 [acesso em 2018 mar 08]; (24): 10-22. Disponível em: http://www.espaciosenblanco.unicen.edu.ar/pdf/numerorosanterior/Revista_Espacios_en_Blanco_N24.pdf
Alves L, Bianchin MA. O jogo como recurso de aprendizagem. Rev Psicopedag. 2010;27(83):282-7.
Blakely G, Skirton H, Cooper S, Allum P, Nelmes P. Educational gaming in the health sciences: systematic review. J Adv Nurs. 2009;65(2):259–69.
Gubert FA, Vieira NFC, Pinheiro PNC, Oriá MOB, Almeida PC, Araújo TS. Tradução e validação da escala Parent-adolescent Communication Scale: tecnologia para prevenção de DST/HIV. Rev Latinoam Enferm [Internet]. 2013 [acesso em 2018 jan 10];21(4):1-8. Disponível: http://www.scielo.br/pdf/rlae/v21n4/pt_0104-1169-rlae-21-04-0851.pdf
Silveira RCP, Nagata M, Maia LLQGN, Araújo A, Cavalcante RB. uso de tecnologias da informação e comunicação na educação em saúde de adolescentes escolares. J. Health Inform [Internet]. 2012 [acesso em 2018 jan 11];4(4):182-6. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/281784182_Uso_de_Tecnologias_da_Informacao_e_Comunicacao_na_educacao_em_saude_de_adolescentes_escolares
Malaquias MS, Ribeiro SS. A Importância do lúdico no processo de ensino-aprendizagem no desenvolvimento da infância. Psicologado [Internet]. 2013 [acesso em 2017 abr 02];7(1):16-1. Disponível em: https://psicologado.com/atuacao/psicologia-escolar/a-importancia-do-ludico-no-processo-de-ensino-aprendizagem-no-desenvolvimento-da-infancia
Lavinas L, Veiga A. Desafios do modelo brasileiro de inclusão digital pela escola. Cad Pesqui [Internet]. 2013 [acesso em 2017 dez 07];43(149):542-69. Disponível em: http://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/cp/article/view/2665
Sousa MG, Oliveira EML, Coelho MMF, Miranda KCL, Henriques ACPT, Cabral RL. Validação de jogo educativo sobre sexualidade para adoles¬centes. Rev Pesqui Cuid Fundam [Internet]. 2018 [acesso em 2017 nov 08];10(1):203-9. Disponível em: http://www.seer.unirio.br/index.php/cuidadofundamental/article/view/6030
Ribeiro MDA, Oliveira SB, Filgueiras MC. Pós-alta em hanseníase: uma revisão sobre qualidade de vida e conceito de cura. Saúde (Santa Maria) 2015;41(1):09-18.
Souza MT, Silva MD, Carvalho R. Revisão integrativa: o que é e como fazer. Einstein. 2010;8(1):102-6.
Ganong LH. Integrative reviews of nursing research. Res Nurs Health. 1987;10(1):1-11.
Ursi ES, Galvão CM. Prevenção de lesões de pele no perioperatório: revisão integrativa da literatura. Rev Latinoam Enferm 2006;14(1):124-31.
Souza V, Gazzinelli MF, Soares AN, Fernandes MM, Oliveira RNG, Fonseca RMGS. The game as strategy for approach to sexuality with adolescents: theoretical-methodological reflections. Rev Bras Enferm [Internet]. 2017 [acesso em 2017 nov 08];70(2):376-83. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/0034-7167-2016-0043
Carrion C, Arroyo ML, Castell C, Puigdomènech E, Gómez SF, Domingo L, et al. Utilización del teléfono móvil para el fomento de hábitos saludables en adolescentes. Estudio con grupos focales. Rev Esp Salud Pública. 2016;(90)3:1-11.
Gubert FA, Santos ACL, Aragão KA, Pereira DCR, Vieira NFC, Pinheiro PNC. Tecnologias educativas no contexto escolar: estratégia de educação em saúde em escola pública de Fortaleza-CE. Rev Eletrônica Enferm [Internet]. 2009 [acesso em 2017 dez 10];11(1):165-72. Disponível em: https://www.fen.ufg.br/revista/v11/n1/pdf/v11n1a21.pdf
Barbosa SM, Dias FLA, Pinheiro AKB, Pinheiro PNC, Vieira NFC. Jogo educativo como estratégia de educação em saúde para adolescentes na prevenção às DST/AIDS. Rev Eletrônica Enferm [Internet]. 2010 [acesso em 2018 jan 10];12(2):337-41. Disponível em: https://www.fen.ufg.br/fen_revista/v12/n2/v12n2a17.htm
Sousa MG, Oliveira EML, Coelho MMF, Miranda KCL, Henriques ACPT, Cabral RL. Validação de jogo educativo sobre sexualidade para adoles¬centes. Rev Pesqui Cuid Fundam [Internet]. 2018 [acesso em 2017 nov 08];10(1):203-9. Disponível em: http://www.seer.unirio.br/index.php/cuidadofundamental/article/view/6030
Pires MRGM, Guilhem D, Göttems LBD. Jogo (in)dica-SUS: estratégia lúdica n a aprendizagem sobre o Sistema Único De Saúde. Texto & Contexto Enferm. 2013;22(2):379-88.
Yonekura T, Soares CB. O jogo educativo como estratégia de sensibilização para coleta de dados com adolescentes. Rev Latinoam Enferm [Internet]. 2010 [acesso em 2017 dez 10];18(5):1-7. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rlae/v18n5/pt_18.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.