Integração ensino-serviço sob a percepção dos seus protagonistas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2179769231464

Keywords:

Teaching Care Integration Services, Higher Education Policy, Nursing

Abstract

To know the process of teaching-service integration in the perception of teachers, students and health professionals. Method: descriptive, qualitative research. Data were collected through interviews, with 31 protagonists, between October and December 2015, and analyzed using the theoretical framework of Donald Schön. Results: two categories emerged: construction of the teaching-service integration process: learning through professional practice; the limits of the process of teaching-service integration: a policy instituted by the school and the service? Final considerations: the teaching-service integration is perceived as a fundamental process for the training of nurses and needs to periodically rescue their objectives, among them, to bring the students closer to the practice scenario. The political dimension of the process needs to be taken up by nursing undergraduate courses and by the services for the implementation of a training focused on the Unified Health System.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daiana Kloh khalaf, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, PR

Enfermeira. Mestrado e doutorado em Enfermagem pela Universidade Federal de Santa Catarina, linha de pesquisa Trabalho e Educação em Saúde. Atualmente professora do depto de Enfermagem da Universidade Federal do Paraná, trabalhando disciplina Saúde Coletiva e Políticas de Saúde e Educação Superior.

Kenya Schmidt Reibnitz, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC

Professora do Programa de Pós-Graduação em Enfermagem da UFSC.

Carine Vendruscolo, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC

Doutora em Enfermagem pela UFSC. Professora do cursod e graduação em enfermagem e mestrado profissional da UDESC.

Margarete Maria de Lima, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC

Professora do Curso de Graduação em Enfermagem da Universidade Federal de Santa Catarina

Vanessa Bertoglio Comassetto Antunes de Oliveira, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, RS

Doutorado em Ciências da Saúde pela USP. Professora do dpto de enfermagem da UFPR

Aline Bussolo Correa, Enfermeira da Atenção Básica de Pedra Alta, Pedras Altas, RS

Mestre em enfermagem pela UFSC

Published

2019-07-17

How to Cite

khalaf, D. K., Reibnitz, K. S., Vendruscolo, C., Lima, M. M. de, Oliveira, V. B. C. A. de, & Correa, A. B. (2019). Integração ensino-serviço sob a percepção dos seus protagonistas. Revista De Enfermagem Da UFSM, 9, e9. https://doi.org/10.5902/2179769231464

Issue

Section

Artigos Originais

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >> 

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.