The formation process of the nurse considering the emerging end-of-life needs of the individual

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/217976921996

Keywords:

Nursing, Teaching, Education, Death

Abstract

This article aims to carry out a reflection about the formation process of the nurse, considering the needs of the individual who faces the end of his life. Such discussion is relevant considering the emerging needs of the process of death and dying of the terminal patient. In order to contemplate such theme, two topics were developed: the fragmented studies concerning health care carried out by nurses regarding death and the nurse formation considering the palliative care paradigm. Thus, curricular modifications are needed, aiming to improve the integration between the scientific and technical disciplines, besides the creation of study groups about death in order to prepare the health care professional to plan health care towards the terminal patient. Moreover, the importance of preparing teachers for such change is reinforced. 

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Author Biographies

Stefanie Griebeler Oliveira, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

Enfermeira. Mestranda em Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Professora substituta do Departamento de Enfermagem/UFSM. Membros dos Grupos de Pesquisa Núcleo de Estudos Interdisciplinares em Saúde (NEIS) e Cuidado, Saúde e Enfermagem da UFSM.

Alberto Manuel Quintana, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

Psicólogo. Doutor em Ciências Sociais. Professor Associado do Departamento de Psicologia e dos Programa de Pós-Graduação em Psicologia e em Enfermagem da UFSM. Líder do Grupo de Pesquisa NEIS/UFSM.

Maria de Lourdes Denardin-Budó, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

Enfermeira. Doutora em Enfermagem. Professor Associado do Departamento de Enfermagem e do Programa de Pós – Graduação em Enfermagem da UFSM. Vice-Líder do Grupo de Pesquisa Cuidado, Saúde e Enfermagem da UFSM.

Karla Cristiane Oliveira Bertolino, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

Enfermeira. Mestre em enfermagem. Professora Curso de Enfermagem da UNIFRA.Membro do Grupo de Pesquisa NEIS/UFSM.

Maria Henriqueta Luce Kruse, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS

Enfermeira. Doutora em Educação. Professor Associado do Departamento de Enfermagem e do Programa de Pós-Graduação de Enfermagem (Mestrado e Doutorado) da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Líder do grupo de Estudos Culturais na Educação em Saúde e Enfermagem e integrante do Núcleo de Estudo Interdisciplinar do Processo de Cuidado Humano na Saúde e na Doença da UFRGS.

Published

2011-01-21

How to Cite

Oliveira, S. G., Quintana, A. M., Denardin-Budó, M. de L., Bertolino, K. C. O., & Kruse, M. H. L. (2011). The formation process of the nurse considering the emerging end-of-life needs of the individual. Revista De Enfermagem Da UFSM, 1(1), 97–102. https://doi.org/10.5902/217976921996

Issue

Section

Artigos de reflexão

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