Health education in the waiting room of a children’s polyclinic: Experience report

Authors

  • Camila Fernandes Wild Universidade Federal do Pampa, Bagé, RS https://orcid.org/0000-0003-0828-9147
  • Andressa da Silveira Universidade Federal do Pampa, Bagé, RS
  • Natalia Barrionuevo Favero Universidade Federal do Pampa, Bagé, RS
  • Elisa de Oliveria Rosa Universidade Federal do Pampa, Bagé, RS
  • Évilin Costa Gueterres Universidade Federal do Pampa, Bagé, RS https://orcid.org/0000-0001-7222-1564
  • Silvia Diglio de Souza Leal Secretaria Municipal de Saúde, Uruguaiana, RS

DOI:

https://doi.org/10.5902/2179769212397

Keywords:

Nursing, Child health, Health education, Health promotion

Abstract

Aim: to report the experience of Nursing students in regards to the educational activities developed in a waiting room at the Children's Polyclinic of the municipality of Uruguaiana-RS. Method:  experience report about the practices of health education carried out in the waiting room of the Children's Polyclinic. These practices were divided into four moments, based on Freire’s circles of culture. Results: through the practices of health education, conducted with users of the service, it was possible to clarify doubts about childcare by addressing myths and truths on themes such as: breastfeeding, childhood accidents and personal hygiene. It is believed that the waiting room is a dynamic space that is ideal for the development of educational activities. Final considerations: the actions provided the Nursing students with development of health education practices and comprehension of the exchange of knowledge among users, relatives, caregivers, students and health professionals.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Camila Fernandes Wild, Universidade Federal do Pampa, Bagé, RS

Discente de Graduação do Curso de Enfermagem da Universidade Federal do Pampa.

Andressa da Silveira, Universidade Federal do Pampa, Bagé, RS

Possui graduação em Enfermagem pelo Centro Universitário Franciscano (UNIFRA/2008). Especialista em Saúde Coletiva pelo Centro Universitário Franciscano (UNIFRA/2010). Mestre pelo Programa de Pós Graduação em Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM/2012). Foi bolsista REUNI no período de 2010/2011. Membro dos Grupo de Pesquisa: "Cuidado à Saúde das Pessoas, Famílias e Sociedade" (PEFAS) desde 2008. Membro e Vice-líder do Grupo de Pesquisa em Enfermagem da Fronteira-Oeste do Rio Grande do Sul (GEPEnf FORS) desde 2012. Coordenoradora do Programa de Extensão Práticas Integradas em Saúde Coletiva (PISC/2012-2013). Tutora do Programa de Educação Tutorial PET Saúde Redes de Atenção (2013). Membro da Comissão de Assistência da Sociedade Brasileira de Enfermagem Pediátrica (SOBEP) desde 2012. Membro da Comissão de Ensino da Universidade Federal do Pampa. Professora Assistente I do Curso de Graduação em Enfermagem da Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA). Trabalha com as temáticas de: educação em saúde, família, enfermagem pediátrica e gerenciamento do cuidado.

Natalia Barrionuevo Favero, Universidade Federal do Pampa, Bagé, RS

Discente de Graduação do Curso de Enfermagem da Universidade Federal do Pampa.

Elisa de Oliveria Rosa, Universidade Federal do Pampa, Bagé, RS

Discente de Graduação do Curso de Enfermagem da Universidade Federal do Pampa.

Évilin Costa Gueterres, Universidade Federal do Pampa, Bagé, RS

Discente de Graduação do Curso de Enfermagem da Universidade Federal do Pampa.

Silvia Diglio de Souza Leal, Secretaria Municipal de Saúde, Uruguaiana, RS

Nutricionista da Secretaria Municipal de Saúde de Uruguaiana-RS.

Published

2014-11-19

How to Cite

Wild, C. F., Silveira, A. da, Favero, N. B., Rosa, E. de O., Gueterres, Évilin C., & Leal, S. D. de S. (2014). Health education in the waiting room of a children’s polyclinic: Experience report. Revista De Enfermagem Da UFSM, 4(3), 660–666. https://doi.org/10.5902/2179769212397

Issue

Section

Relato de experiência

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >> 

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.