ONCE UPON A TIME: A LEARNING OBJECT AND LITERARY LITERACY
DOI:
https://doi.org/10.5902/2675995073388Keywords:
Learning Objects, Literary literacy, Shared reading, MultimodalityAbstract
This work approaches the elaboration of the Learning Object (LO) Once upon a time a witch: shared reading produced for the context of continuing teacher education with the aim of presenting an analysis of its quality. Considering literary reading in an Internet-connected world that divides students' attention and interest, we propose to elaborate the LO to explore the concepts of literary literacy, shared reading, and multimodality, aiming to expand teachers' understanding of theoretical-methods on reading, literary literacy, and the multiple modes of production of senses/meanings of literary works aimed at children. We conclude that our LO meets the evaluation criteria and that its views and download rates confirm the validity of our production and sharing.
Downloads
References
BRAGA, Juliana Cristina; FRANÇA, Roberta Kelly A. de. Testes e Qualidade. In: BRAGA Juliana Cristina. Objetos de aprendizagem, volume 2: metodologia de desenvolvimento. Santo André: Editora UFABAC, 2015. p. 127-138.
BRANDÃO, Ana C. Perrusi; ROSA, Ester C. de Souza. A leitura de textos literários na sala de aula: é conversando que a gente se entende…. In: PAIVA, Aparecida; MACIEL Francisca; COSSON, Rildo (Coord.) Literatura: ensino fundamental. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2010. p. 55-68. (Coleção Explorando o Ensino; v. 20)
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
COLOMER, Teresa. Andar entre livros: a leitura literária na escola. São Paulo: Global Editora, 2007.
COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2006.
COSSON, Rildo. O espaço da literatura na sala de aula. In: PAIVA, Aparecida; MACIEL Francisca; COSSON, Rildo (Coord.) Literatura: ensino fundamental. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2010. p. 55-68. (Coleção Explorando o Ensino; v. 20)
KLEIMAN, Ângela. Oficina de leitura: teoria & prática. São Paulo: Pontes/Unicamp, 1993.
OLIVEIRA, Denise Claudete Bezerra de. Práticas de letramento multimodal em sala de aula. Dissertação (mestrado) – Universidade Federal da Bahia, Instituto de Letras, Salvador, 2016.
SOLÉ, Isabel. Estratégias de leitura. Tradução Cláudia Schilling. Porto Alegre: ArtMed, 1998. 6. ed.
TAROUCO, Liane Margarida Rockenbach; FABRE, Marie-Christine Julie Mascarenhas; TAMUSIUNAS, Fabrício Raupp. Reusabilidade de objetos educacionais. RENOTE – Revista Novas Tecnologias para a Educação. Porto Alegre: Centro Interdisciplinar de Novas Tecnologias na Educação (CINTED- UFRGS), v. 1. nº 1, 2003. p. 1-11. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/renote/article/view/13628. Acesso em: 20 out. 2022.
ZATZ, Lia. Era uma vez uma bruxa. São Paulo: Moderna, 2002.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado, com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.