ONCE UPON A TIME: A LEARNING OBJECT AND LITERARY LITERACY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2675995073388

Keywords:

Learning Objects, Literary literacy, Shared reading, Multimodality

Abstract

This work approaches the elaboration of the Learning Object (LO) Once upon a time a witch: shared reading produced for the context of continuing teacher education with the aim of presenting an analysis of its quality. Considering literary reading in an Internet-connected world that divides students' attention and interest, we propose to elaborate the LO to explore the concepts of literary literacy, shared reading, and multimodality, aiming to expand teachers' understanding of theoretical-methods on reading, literary literacy, and the multiple modes of production of senses/meanings of literary works aimed at children. We conclude that our LO meets the evaluation criteria and that its views and download rates confirm the validity of our production and sharing.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Denise Claudete Bezerra de Oliveira, Secretaria da Educação do Estado da Bahia

Professora Formadora da Secretaria de Educação do Estado da Bahia com experiência na área de Letras com conhecimentos sobre: multimodalidade, multiletramentos, leitura, alfabetização e letramento, formação continuada de Professores alfabetizadores.

References

BRAGA, Juliana Cristina; FRANÇA, Roberta Kelly A. de. Testes e Qualidade. In: BRAGA Juliana Cristina. Objetos de aprendizagem, volume 2: metodologia de desenvolvimento. Santo André: Editora UFABAC, 2015. p. 127-138.

BRANDÃO, Ana C. Perrusi; ROSA, Ester C. de Souza. A leitura de textos literários na sala de aula: é conversando que a gente se entende…. In: PAIVA, Aparecida; MACIEL Francisca; COSSON, Rildo (Coord.) Literatura: ensino fundamental. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2010. p. 55-68. (Coleção Explorando o Ensino; v. 20)

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

COLOMER, Teresa. Andar entre livros: a leitura literária na escola. São Paulo: Global Editora, 2007.

COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2006.

COSSON, Rildo. O espaço da literatura na sala de aula. In: PAIVA, Aparecida; MACIEL Francisca; COSSON, Rildo (Coord.) Literatura: ensino fundamental. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2010. p. 55-68. (Coleção Explorando o Ensino; v. 20)

KLEIMAN, Ângela. Oficina de leitura: teoria & prática. São Paulo: Pontes/Unicamp, 1993.

OLIVEIRA, Denise Claudete Bezerra de. Práticas de letramento multimodal em sala de aula. Dissertação (mestrado) – Universidade Federal da Bahia, Instituto de Letras, Salvador, 2016.

SOLÉ, Isabel. Estratégias de leitura. Tradução Cláudia Schilling. Porto Alegre: ArtMed, 1998. 6. ed.

TAROUCO, Liane Margarida Rockenbach; FABRE, Marie-Christine Julie Mascarenhas; TAMUSIUNAS, Fabrício Raupp. Reusabilidade de objetos educacionais. RENOTE – Revista Novas Tecnologias para a Educação. Porto Alegre: Centro Interdisciplinar de Novas Tecnologias na Educação (CINTED- UFRGS), v. 1. nº 1, 2003. p. 1-11. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/renote/article/view/13628. Acesso em: 20 out. 2022.

ZATZ, Lia. Era uma vez uma bruxa. São Paulo: Moderna, 2002.

Published

2023-10-09

How to Cite

Oliveira, D. C. B. de. (2023). ONCE UPON A TIME: A LEARNING OBJECT AND LITERARY LITERACY. ReTER, 4(1), e17/1–12. https://doi.org/10.5902/2675995073388

Issue

Section

Análise de Tecnologias Educacionais Inovadoras

Most read articles by the same author(s)