GAMIFICATION IN ALFABECLICANDO RESEARCH

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2675995072233

Keywords:

Gamimfication, Literacy, Public Education

Abstract

This work reflects on the organization of School Reinforcement workshops that use the Active Gamification Methodology as a pedagogical strategy to serve children with reading and writing lag, in the post-pandemic period. We present the process of building the theory of Gamification, applied to pedagogical practices in tutoring workshops, in which real games and educational digital games are developed. This analysis is part of the ongoing Research: Alfabeclicando: Reforço Escolar de Alfabetização with the Use of Educational Games, which is being developed by the Instituto Superior de Educação do Rio de Janeiro (ISERJ), linked to the Fundação de Apoio à Escola Técnica do Estado do Rio de Janeiro (FAETEC) and the Secretaria Municipal de Educação do Rio de Janeiro (SME/RJ), represented by its unit Ginásio Experimental Tecnológico (GET) Elza Soares, with support from the Fundação Carlos Chagas Filho de Amparo à Pesquisa do Estado do Rio de Janeiro (FAPERJ). Although the research is still in progress, we can see that it is possible for the school to use Games and Gamification in contexts of school reinforcement for literacy, understanding that it is part of human culture and therefore also part of children's culture. And that the Active Gamification Methodology enables the integration of all actions, contextualizing, in a playful way, the learning of participating children.

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Author Biographies

Luciene de Sousa Teixeira Vales, Instituto Superior de Educação do Rio de Janeiro

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), professora na Graduação em Pedagogia do Instituto Superior de Educação do Estado do Rio de Janeiro

Maristela da Cunha Porto, Instituto Superior de Educação do Rio de Janeiro

Professora da Fundação de Apoio à Escola Técnica do Estado do Rio de Janeiro/FAETEC e professora regente da Secretaria Municipal de Educação da cidade do Rio de Janeiro

Thais da Cruz Martins, Instituto Superior de Educação do Rio de Janeiro

Graduanda em Pedagogia pelo Instituto Superior de Educação do estado do Rio de Janeiro

Maisa Caroline Carvalho dos Anjos Lacerda, Instituto Superior de Educação do Rio de Janeiro

Graduanda em Pedagogia pelo Instituto Superior de Educação do Rio de Janeiro

Lorrayne dos Santos, Instituto Superior de Educação do Rio de Janeiro

Graduanda em Pedagogia pelo Instituto Superior De Educação Do Rio De Janeiro

Kamila Melo de Oliveira Costa, Instituto Superior de Educação do Rio de Janeiro

Graduanda em Pedagogia pelo Instituto Superior de Educação do Rio de Janeiro

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Published

2023-06-20

How to Cite

Vales, L. de S. T., Porto, M. da C., Martins, T. da C., Lacerda, M. C. C. dos A., Santos, L. dos, & Costa, K. M. de O. (2023). GAMIFICATION IN ALFABECLICANDO RESEARCH. ReTER, 4(1), e12/1–22. https://doi.org/10.5902/2675995072233

Issue

Section

Dossiê Temático – Jogos e Gamificação aplicados à Educação

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