(Re)Pensando a formação de professores em educação ambiental
DOI:
https://doi.org/10.5902/2236130818732Palavras-chave:
Educação ambiental, Formação de professores, Dimensão ambientalResumo
A formação de professores em Educação Ambiental numa perspectiva crítica é um dos instrumentos imprescindíveis para a efetivação da dimensão ambiental na escola. Foi realizada uma investigação tendo como base uma abordagem metodológica qualitativa, procurando analisar a formação dos professores em Educação Ambiental e como se dá a sua atuação na sala de aula no que se refere ao tratamento com as questões ambientais. A pesquisa teve como objetivo identificar as dificuldades enfrentadas por um grupo de professores que atuam do 6º ao 9º anos em uma escola pública estadual, para viabilizar a dimensão ambiental no cotidiano escolar. Foi utilizado um referencial teórico sobre o meio ambiente e os impactos ambientais causados pela ação humana, bem com documentos nacionais que determinam a inclusão da dimensão ambiental em todos os níveis e modalidades do ensino formal. Os resultados revelam que a maioria dos professores concluiu recentemente o curso de graduação, o qual não contemplou a dimensão ambiental. Grande parte dos docentes não participou de cursos de formação continuada em Educação Ambiental e acredita que a falta de recursos humanos qualificados nessa área é um dos fatores que dificulta sua inserção na escola.Downloads
Referências
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: introdução aos parâmetros curriculares nacionais. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília, DF. MEC/SEF, 1997.
CARVALHO, Isabel Cristina de Moura. Educação Ambiental: a formação do sujeito ecológico. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2008.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 39. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GUIMARÃES, Mauro. A formação de educadores ambientais. Campinas, SP: Papirus, 2004.
PERRENOUD, Philippe (org.). As competências para ensinar no século XXI: a formação dos professores e o desafio da avaliação. Tradução Cláudia Schilling e Fátima Murad. Porto Alegre: Artmed, 2002.
RESENDE, Lúcia Maria Gonçalves de. Paradigma – relações de poder – projeto políticopedagógico: dimensões indissociáveis do fazer educativo. In: VEIGA, Ilma Passos Alencastro (org.). Projeto político-pedagógico da escola: uma construção possível. 9. ed. Campinas, SP: Papirus, 1995.
SATO, Michèle. Educação ambiental. São Carlos: RiMa, 2002.
Downloads
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença
Ethical guidelines for journal publication
The REMOA is committed to ensuring ethics in publication and quality of articles.
Conformance to standards of ethical behavior is therefore expected of all parties involved: Authors, Editors, Reviewers, and the Publisher.
In particular,
Authors: Authors should present an objective discussion of the significance of research work as well as sufficient detail and references to permit others to replicate the experiments. Fraudulent or knowingly inaccurate statements constitute unethical behavior and are unacceptable. Review articles should also be objective, comprehensive, and accurate accounts of the state of the art. The authors should ensure that their work is entirely original works, and if the work and/or words of others have been used, this has been appropriately acknowledged. Plagiarism in all its forms constitutes unethical publishing behavior and is unacceptable. Submitting the same manuscript to more than one journal concurrently constitutes unethical publishing behavior and is unacceptable. Authors should not submit articles describing essentially the same research to more than one journal. The corresponding author should ensure that there is a full consensus of all co-authors in approving the final version of the paper and its submission for publication.
Editors: Editors should evaluate manuscripts exclusively on the basis of their academic merit. An editor must not use unpublished information in the editor's own research without the express written consent of the author. Editors should take reasonable responsive measures when ethical complaints have been presented concerning a submitted manuscript or published paper.
Reviewers: Any manuscripts received for review must be treated as confidential documents. Privileged information or ideas obtained through peer review must be kept confidential and not used for personal advantage. Reviews should be conducted objectively, and observations should be formulated clearly with supporting arguments, so that authors can use them for improving the paper. Any selected referee who feels unqualified to review the research reported in a manuscript or knows that its prompt review will be impossible should notify the editor and excuse himself from the review process. Reviewers should not consider manuscripts in which they have conflicts of interest resulting from competitive, collaborative, or other relationships or connections with any of the authors, companies, or institutions connected to the papers.