Análise da implementação da política municipal de educação ambiental no município de Natal/RN

Authors

  • Carlos Enrique de Medeiros Jeronimo Universidade Potiguar, Natal, RN
  • Ana Luiza Bezerra Fernandes Instituto de Desenvolvimento Sustentável e Meio Ambiente do Rio Grande do Norte, Natal, RN

DOI:

https://doi.org/10.5902/223613087653

Keywords:

Environmental Education, Environmental Politics, Popular Participation

Abstract

The overall goal of this research is to analyze the implementation of the Common Municipal Environmental Education in the city of Natal / RN (PMEAN). To achieve this goal it was necessary to identify the activities, actions, procedures, techniques, mechanisms for popular participation and financial contributions that are being used by the managers of the policy, to engage individuals and the collectivity of the scenarios of formal and non-formal about environmental education. The methodology used to analyze the strategies of implementation of the policy in question was to consult the literature on the subject, the research sites on scientific articles related to the topic, the examination of documents, practical experiences, instances of dialogue and agreement policies, programs, projects, plans, political and pedagogical; applying qualitative approach with open questionnaires on thematic context. The target of this investigation was municipal managers of Municipal and Environmental Education, elementary school teachers from public and private schools of the city of Natal, students of these schools and residents of communities the space Natal city. To obtain the results of this research was considered the validation and effectiveness of implementation strategies of PMEAN. For this reason, the study of the elements was investigated as parameters established by Law 9795/99, the National Environmental Education Politics in Brazil.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carlos Enrique de Medeiros Jeronimo, Universidade Potiguar, Natal, RN

Doutorado em Engenharia Quimica. Engenheiro de Processamento de Petroleo da Petrobras.

Ana Luiza Bezerra Fernandes, Instituto de Desenvolvimento Sustentável e Meio Ambiente do Rio Grande do Norte, Natal, RN

Especialista em Pericia e Gestão Ambiental

References

BRASIL. Constituição. CONSTITUIÇÃO DA REPÚBLICA DO BRASIL: texto constitucional promulgado em 5 de outubro de 1988, com alterações adotadas pelas emendas constitucionais. Brasília: Subsecretaria de Edições Técnicas, 2007.

BRASIL, LEI DE DIRETRIZES E BASES DA EDUCAÇÃO NACIONAL. lei 9394/1996 de 20 de dezembro.

BRASIL. LEI 9795/1999 DE 27 DE ABRIL: Brasília: Diário Oficial, 28/04/1999.

CASTRO, SPAZZIANI, SANTOS. Universidade, meio ambiente e parâmetros curriculares nacionais. In: Sociedade e meio Ambiente: A educação em debate; 4ª. ed. – São Paulo:Cortez, 2006.

BRASIL. MINISTÉRIO DO MEIO AMBIENTE. Secretaria de Articulação Institucional e Cidadania Ambiental Departamento de Educação Ambiental. Os Diferentes Matizes da Educação Ambiental no Brasil;1997-2007. Brasília, DF:MMA, 2008. (Série Desafios da Educação Ambiental). 290 p.; Texto: Silvia Czapski.

DIAS, Genebaldo Freire. OS QUINZE ANOS DA EDUCAÇÃO AMBIENTAL NO BRASIL: um depoimento; Brasília, v. 10, n. 49, jan./mar. 1991. In: Em Aberto.

FERREIRA, Leila da Costa. A política ambiental no Brasil. In: População, meio ambiente e desenvolvimento: Verdades e contradições; 2ª. ed. – Campinas: Unicamp, 1996.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 47ª. ed. – Rio de Janeiro: Paz e terra, 2008.

GADOTTI, Moacir. Educar para a sustentabilidade: uma contribuição a década da educação para o desenvolvimento sustentável. São Paulo: editora e livraria Paulo freire, 2009.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de Pesquisa Social. 4ª. ed. São Paulo: Atlas, 1994, p. 207.

JUNIOR, MENDONÇA, SORRENTINO, TRAJBER. Educação ambiental como política pública. São Paulo, v. 31, n. 2, p. 285-299, maio/ago. 2005. In: Educação e Pesquisa.

LAYRARGUES, Philipe Pomier. Educação para a gestão ambiental: a cidadania no enfrentamento político dos conflitos socioambientais. In: Sociedade e meio ambiente: a educação ambiental em debate; 4ª. Ed. – São Paulo: Cortez, 2006.

LEFF, E. Saber ambiental. 4ª. ed. Petrópolis: Vozes, 2001.

____,__. Epistemologia ambiental. 3ª. ed. – São Paulo: Cortez, 2002.

____,__. A complexidade ambiental (coord.). – São Paulo: Cortez, 2003.

LOUREIRO, Carlos Frederico B.. TRAJETÓRIAS E FUNDAMENTOS DA EDUCAÇÃO AMBIENTAL. 3ª São Paulo: Cortez, 2009.

MEDINA, N. M. e SANTOS, E.C, Educação Ambiental: Uma metodologia participativa de formação. Petrópolis, Vozes, 2001.

MINAYO, M.C. e DESLANDES, S.F. Caminhos do pensamento: epistemologia e método. Rio de Janeiro: Fiocruz, 2002.

REIS, Marília Freitas De Campos Tozoni -. EDUCAÇÃO AMBIENTAL: natureza razão e história. 2ª Ed. Campinas, São Paulo: Autores Associados, 2008.

RIO BRANDE DO NORTE. LEI 0280/2009 DE 14 DE JULHO DE 2009: Natal: Diário Oficial, 16/04/2009.

SAITO, C. H. Política nacional de educação ambiental e construção da cidadania:Desafios contemporâneos. In: Educação Ambiental: Abordagens Múltiplas. Porto alegre: Artmed, 2002.

SANTOS, Elizabeth da Conceição et al. (Ed.). Educação Ambiental: Universidade do Estado do Amazonas. Manaus: Uea Edições, 2007.

SILVA, Aguinaldo Salomão. EDUCAÇÃO AMBIENTAL: ASPECTOS TEÓRICOS-CONCEITUAIS, LEGAIS E METODOLÓGICOS. Juiz de Fora, v. 1, n. 2, p. 45-61, 2. sem. 2008. In: Educação em Destaque.

Published

2013-04-07

How to Cite

Jeronimo, C. E. de M., & Fernandes, A. L. B. (2013). Análise da implementação da política municipal de educação ambiental no município de Natal/RN. Monografias Ambientais, 11(11), 2410–2425. https://doi.org/10.5902/223613087653

Most read articles by the same author(s)