Educação ambiental, uma questão de “sobrevivência”: estudo de caso para o município de Bom Jesus/RN

Authors

  • Carlos Enrique de Medeiros Jeronimo Centro Universitário do Rio Grande do Norte, Natal, RN
  • Salatiel Alves Silva Centro Universitário do Rio Grande do Norte, Natal, RN

DOI:

https://doi.org/10.5902/223613085858

Keywords:

Self-destruction, Environment, Population in the countryside of Brazil, Environmental degradation, Environmental Education

Abstract

In recent years, technological development has grown enormously and reached unprecedentedlevels. Like no other time in human history have been so many discoveries in all fields of science,creating an unparalleled production productivity. But also, is the period in which the human beingover produced means that can take you to your own destruction. Well, this is time intensive andrampant degradation, soil contamination, water, air and irrational use of natural resources thatthere's a new concern for our quality of life, change the behavior of populations of Brazil inlandtract with environmental issues. It discusses the lack of population in the countryside of Brazil inthe practice of environmental conservation, which previously was done regularly, changing theoutlook of many scholars and causing strangeness with regard to this type of behavior. Thus, wehave aimed to inquire why the intensification of degradation in recent years in corporate interior of Brazil, previously taken by many scholars as naturally green, conservative, etc.. There followed amethodological way of observation, visits to places degraded, interviews, collections ofinformation and record in notebook. It is hoped in this way, as a result, we can become aware ofthe seriousness of the situation that is our planet in order to obtain the necessary means toovercome the existential crisis of a more sustainable way possible, which is characterized by thiseven be a question of survival. The results point to the need to develop an environmentaleducation project, as a factor of this intense repairing environmental degradation in inner cities ofBrazil. As well, we become aware of the seriousness of the situation that is our planet, so that wecan find means to overcome the existential crisis of a more sustainable way possible, which ischaracterized, therefore being a matter of survival.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carlos Enrique de Medeiros Jeronimo, Centro Universitário do Rio Grande do Norte, Natal, RN

Doutorado em Engenharia Quimica. Engenheiro de Processamento de Petroleo da Petrobras.

Salatiel Alves Silva, Centro Universitário do Rio Grande do Norte, Natal, RN

Geografo. Especialista em Gestao e Pericia Ambiental.

References

BARBIERI, J. C. Desenvolvimento e meio ambiente: as estratégias de mudanças da Agenda 21. 5ª Ed. Vozes. Petrópolis, 1997.

BARONI, M. Ambiguidades e deficiências do conceito de desenvolvimento sustentável. Revista de Administração de Empresas, FGV, n◦ 32(2), p.14-24, abr/jun, 1992.

BERNA, V. Como fazer educação ambiental. São Paulo: Paulus, 2001.

BRASIL, Companhia de Tecnologia de Saneamento Ambiental do Estado de São Paulo (CETESB). Cartilha Educação e Participação. 2001.

BRASIL, Conselho Nacional do Meio Ambiente (CONAMA). Resolução 1 “Dispõe sobre os critérios básicos e diretrizes gerais para o relatório de Impacto Ambiental”, 23/jan/1986.

BRASIL, Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, 1988.

BRASIL, Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE). Pesquisa de informações básicas municipais sobre meio ambiente. IBGE. Rio de Janeiro, 2011.

BRASIL, Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília, 1997.p.73

BRASIL, Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília, Vol.9. p.19-82, 1997.

BRASIL, Ministério do Meio Ambiente. Educação Ambiental e Política Nacional de Educação Ambiental. Lei Federal n. 9.795 de 27 de abril de 1999. Brasília, 1999.

CARVALHO, I. C. de M. Educação Ambiental: a formação do sujeito ecológico. São Paulo. Ed. Cortez, 2004.

COZETTI, N., Lixo- marca incômoda de modernidade, Revista Ecologia e Desenvolvimento, 2001.

DIAS, G. F., Educação Ambiental: princípios e práticas. Ed. Gaia. São Paulo, 1992.

DIAS, R. Gestão ambiental: responsabilidade social e sustentabilidade. 2. ed. São Paulo: Atlas, 2011.

GIODA, A. Problemas ambientais. S. Catarina. Artigo, 2009. www.terrabrasil.org.br Acesso em 29/04/2012.

GOMES, C.A. A Educação em perspectiva sociológica. 2ª Ed. EPU. São Paulo, 1998.

IBAMA, Brasília, DF.

IDEMA, Perfil do seu município. Bom Jesus – Natal, RN – 2007.

JACOBI, P. Educação Ambiental Cidadania e Sustentabilidade. Ed. Cortez. São Paulo, 2003.

LOPES, I.V. Filho, G. S. B, Biller, D. & Bale, M. Gestão ambiental no Brasil, experiência e sucesso. Ed. Fundação Getúlio Vargas. Rio de Janeiro, 1996.

MEIRELLES, S. A. A explosão urbana - Revista Ecologia e Desenvolvimento, 2001.

MEKSENAS, P. Cidadania, Poder e Comunicação. Ed. Cortez. São Paulo, 2002.

MORIN, Edgar, Ciências com consciência. Rio de Janeiro. Ed. Bertrand Brasil, 2000.

NOVAIS, Maurício. Opulência e pobreza: causas e conseqüências da degradação sócio-ambiental. Instituto Ethos, São Paulo, 2008. www.ethos.org.br. Acesso em 29 abr.2012.

REIS, E. J. & MOTA, R. S. The application of economic instruments in environmental policy: The Brazilian case. Revista Brasileira de Economia. Rio de Janeiro, 48(4): pp. 551-75.

SALDANHA, C. J., Sociedade, meio ambiente, políticas públicas e a erradicação de velhas práticas. Artigo. Jornal da Ciência, 13/07/2009.

SANCHEZ, L. E. Avaliação de Impacto Ambiental: conceitos e métodos. Oficina de Textos. São Paulo, 2008.

SANTOS, M. Da Totalidade do lugar. 1ª Ed. Editora da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008.

SILVA, R. G. (1998) Manual de prevenção e combate aos incêndios florestais, Editora.

SILVA-SANCHEZ, S. S. Cidadania ambiental: novos direitos no Brasil. Annablume/Humanitas. São Paulo, 2000.

VIANA Jr., A. Paper apresentado no seminário “Populações, Territórios e Recursos Naturais”, Instituto de Estudos Amazônicos e Ambientais (IEA), 1994.

VININHA, F. C. Ecoturismo e Preservação ambiental. Artigo publicado em 29/jul/2004. Jornalista e Diretora da Revista Ecotour. Internet, acesso em 10/jul/2012.

WEBER, A. N. et al. Políticas Públicas em Biodiversidade: Conservação e uso Sustentado no País da Megadiversidade. Artigo Científico. 16/07/2009.

ZACARIAS, R. Consumo, lixo e educação ambiental: uma abordagem crítica. Juiz de Fora: ed. FEME, 2000.

Published

2012-09-08

How to Cite

Jeronimo, C. E. de M., & Silva, S. A. (2012). Educação ambiental, uma questão de “sobrevivência”: estudo de caso para o município de Bom Jesus/RN. Monografias Ambientais, 9(9), 1992–2009. https://doi.org/10.5902/223613085858

Most read articles by the same author(s)