“Que planeta é esse?”

Authors

  • Loreni Beatriz Arnold Wildner Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS
  • Lilia Cavalheiro Pinto Teichmann Escola municipal infantil Solange Ana Copetti, Ijuí, RS

DOI:

https://doi.org/10.5902/223613084253

Keywords:

Environmental Education, Early Childhood Education, Garbage, Recycling

Abstract

For a long time humans exploited the environment without concern for preserving the features itoffers. In addition to exploring it indiscriminately and significantly reduce the reserves of drinkingwater, clean air and productive soil, it discards its waste frighteningly increasing the production ofwaste across the planet. Thus, it is essential that, from early childhood education, first stage ofschool education, there is the development of a culture of recycling, in view of the scarcity ofexhaustible natural resources, pollution and lack of space to pack so much garbage. The "Whatplanet is this?" Was developed in the school hall Child Copetti Solange Ana, a member of themunicipal school of Ijuí with 19 students in a kindergarten class II aged between 3 and 4 years. Itwas based on storytelling, tours of observation through the neighborhood and to the creekEspinho, records with pictures and posters, collecting recyclable materials, according to the colorseparation and recycling of scrap making toys, among other activities. From this work it becameevident that the child is naturally curious and observant, and its development takes place throughdiscoveries that do and the relationships you have with the world around it. Thus it is essential todevelop activities that allow them to get in touch with issues relating to environmental issues as correct destination of the garbage and recycling, allowing them to wake up early to importantissues related to the environment and welfare of all mankind.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Loreni Beatriz Arnold Wildner, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

Sou formada em ciências plenas habilitação química ensino médio e ciências 1°grau pela UNIJUI/IJUI. Estou cursando pós graduação em educação ambiental pela UAB da UFSM. Trabalho há 12 anos como professora de educação infantil na rede municipal de ensino de ijui.

References

ABRAMOVICH, Fanny. Literatura infantil: gostosuras e bobices. São Paulo: Scipione, 1997. Coleção pensamento e ação no magistério.

ALMEIDA, C. M. Biocombustível: Uma análise econômica para a região metropolitana de Salvador. 2002. 69f. Monografia (Trabalho de Conclusão da Especialização em Ciências Econômicas) – Universidade Estadual de Santa Cruz, Ilhéus, Bahia, 2002.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Referencial Curricular Nacional para Educação Infantil. V.3, Brasília. MEC/SEF 1998

BUJES, Maria Isabel Edelweiss. Escola Infantil: Pra que te quero? In CRAIDY, Carmen e KAERCHER, Gládis E.(org) Educação infantil: pra que te quero?. Porto Alegre: Artmed, 2007.p.13-22.

CAGNETI, Sueli Souza. Livro que te quero livro. Rio de Janeiro: Nodica, 1996.

CARVALHO, I. Los sentidos de lo ambiental. In: Leff E. La complejidad ambiental. México (DF): Siglo XXI; 2000.

CAVATON,Maria Fernanda Farah. Desenvolvimento infantil e práticas pedagógicas. In. Simpósio Infantil: construindo o presente. Anais. Brasília:UNESCO Brasil, 2003.

CAMPOS, Maria M.;FÜLLGRAF, Jodete e WIGFGERS, Verena.A qualidade da educação infantil brasileira: alguns resultados de pesquisa. Cadernos de Pesquisa, 2006.

CUBERES, M.T.G. Entre as fraldas e as letras. Contribuições a educação infantil, 2° Ed, Ed Artimed 2002,trad. Beatriz, Alfonso Neves-Porto alegre. ED Artes Medicas 1997.

DIDONET, V. Creche a que veio... Para onde vai. V18, n°73, 93p. 1997.

LOUREIRO, C. F. B. Cidadania e meio ambiente. Salvador: Ed. CRA/BA, 2003. 176p.

LUDKE, André. A pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU 1996.

PIAGET, Jean. A linguagem e o pensamento da criança. Rio de Janeiro: Fundo de cultura, 1973.

RENNÓ,R.C. Que planeta é esse?5ª edição. São Paulo ed.FTD 1989

ROSENAU, Luciana dos Santos. Pesquisa e pratica profissional. Curitiba Ed,BPEX 2008.

TRISTÃO, Fernanda Carolina Dias. A sutil complexidade das práticas pedagógicas com bebês. In. FILHO, José Altino Martins et.al. Infância plural: crianças do nosso tempo. Porto Alegre: Mediação, 2006.

ZABALZA,Miguel A. Qualidade em Educação Infantil. Trad. Beatriz Affonso Neves. Porto Alegre: Artmed,1998.

Published

2012-01-23

How to Cite

Wildner, L. B. A., & Teichmann, L. C. P. (2012). “Que planeta é esse?”. Monografias Ambientais, 5(5), 1074–1082. https://doi.org/10.5902/223613084253