Educação ambiental e cidadania: experiência Projeto Arquitetos do Saber

Authors

  • Tatiane Almeida Netto Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS
  • Mirele Milani da Silva Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS
  • Letícia Fátima de Azevedo Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS
  • Clayton Hillig Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

DOI:

https://doi.org/10.5902/223613084224

Keywords:

Social inclusion, Environmental education, Sustainability

Abstract

The "Architects of Knowledge" is developed in the Rural School Dr. Honorato de SouzaSantos- Cachoeira do Sul /RS, aimed at elementary school students, aiming at the approach ofbasic education to higher education, from social technologies, workshops environmental andstudy visits. Search from environmental education, citizenship and agroecology to promote highereducation and science education in the life story of children integrated into the project. Theenvironmental education practices refer to the concept of symmetry discursive, and dialoguesthrough prioritizes social inclusion of students in the educational process, where the themes arecross-curricular school, covering topics in the areas of various disciplines. These practices aim atactions that seek to reflect the environmental and social situation through different activities, inorder to offer and share with the students educational and scientific tasks addressingsustainability. Based on the view proposed by the environment and cross-cutting theme inpractical action, encouraging discovery, thinking, creating, experimentation and debate in class,seeking learner autonomy through criticality to be developed, which can lead it to anenvironmental rationality.Keywords: social inclusion, environmental

Downloads

Author Biographies

Tatiane Almeida Netto, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

Engenheira florestal formada pela UFSM/2002, cursando especialização em Geomática na UFSM e mestrado em extensão rural, PPGEXR/UFSM início 2011.

Mirele Milani da Silva, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

Turismóloga,mestranda no PPGExR/UFSM

Letícia Fátima de Azevedo, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

Zootecnista, Mestranda do PPGExR/UFSM

Clayton Hillig, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

Prof. Dr. Departamento de Educação Agrícola e Extensão Rural/UFSM

References

BARBOSA, E. B. Economia e Racionalidade ambiental. 2010. Disponível em: http://www.administradores.com.br/informe-se/artigos/economia-e-racionalidade ambiental/45992/. Acesso em: 9 jun.2011.

BAVA, S. C. Tecnologia social e desenvolvimento local. In: Tecnologia social: uma estratégia para o desenvolvimento. Fundação Banco do Brasil – Rio de Janeiro, 2004.

FERNANDES, M. F. Diretrizes de uma caminhada. In: Edgar, J. K.; Paulo, R. C.; Roseli, S C. (Orgs). Educação do campo: Identidade e políticas públicas. Brasília, DF: Articulação nacional por uma educação do campo, 2002, p. 89-103.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1988, 18ª edição.

________. Pedagogia da autonomia. Saberes necessários à prática educativa. 3. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997.

FUNTOWICZ S.; MARCHI, B. de, Ciencia Posnormal, Complejidad Reflexiva y Sustentabilidad. In: LEFF, E. (ed.). La Complejidad Ambiental, Siglo XXI, Mexico, 2000.

LEFF, H. La complejidad ambiental Mexico: Siglo XXI, 2 ed., 2003 .

PINSKY, J.; PINSKY, C. B. orgs. História da cidadania. São Paulo: Contexto, 2003.

SILVA, M. do S. Educação do Campo e Desenvolvimento: uma relação construída ao longo da história. 2004.

Disponível em: http://www.contag.org.br/imagens/f299Educacao_do_Campo_e_Desenvolvimento_Sustentavel.pdf. Acesso em: 10 jun.2011.

Published

2012-01-23

How to Cite

Netto, T. A., Silva, M. M. da, Azevedo, L. F. de, & Hillig, C. (2012). Educação ambiental e cidadania: experiência Projeto Arquitetos do Saber. Monografias Ambientais, 5(5), 992–999. https://doi.org/10.5902/223613084224

Most read articles by the same author(s)