Educação ambiental; atitudes; atividades práticas, práticas ambientais

Authors

  • Sibele Karin Fagundes
  • Luiz Ernani Bonesso de Araújo Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

DOI:

https://doi.org/10.5902/223613083949

Keywords:

Environmental education, Attitudes, Practical activities, Ambient practices

Abstract

This research aimed to investigate the influence of practical activities in environmental education and its contribution to students’ change of habits and ecological attitudes. The sample is made up of 94 students of the final series of Anita Garibaldi School, located in Igrejinha - RS. The research was carried out in two stages. In the first one, a questionnaire was applied in order to identify students' previous postures knowledge about the theme of environmental Education. Then, students went to the Environmental Center Augusto Kampff (ECAK) to participate of a environmental-focused practice, as the building of a hospital and track activities. Later, the second questionnaire was applied with the intention of verifying whether living with environmental practices contributes or not to get new attitudes related to the environment they live. The analysis of the data showed that the concrete activities helped get new ecological postures, proving that 90 samples get the development of an environmental thought.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ADAMS, B. G. Revista eletrônica Educação Ambiental em Ação. [Entrevista disponibilizada em 5 de dezembro de 2005, a Internet]. Disponível em: <http://www.revistaea.org/artigo.php?idartigo=357&class=08. Acesso em: 3 abr. 2010.

ARAÚJO, A. R. de. O que é Educação Ambiental Disponível em: http://pga.pgr.mpf.gov.br/pga/educacao/que-e-ea/o-que-e-educacao-ambiental. Acesso em: 19 jun. 2010.

CAVALCANTI, L. S. Geografia, escola e construção de conhecimentos. 5 ed. Campinas: Papirus, 2003

DIAS, G. F. Pegada ecológica e sustentabilidade humana. São Paulo: Gaia, 2002.

GADOTTI, M. A ecopedagogia como pedagogia apropriada ao processo da Carta da TERRA. s/ano.

Disponível em: http://www.ufmt.br/revista/arquivo/rev21/moacir_gadotti.htm. Acesso em: 25 out. 2009.

GADOTTI, Moacir. Pedagogia da Terra. São Paulo: Peiropolis, 2000.

GUTIERREZ, F.; PRADO, C. Ecopedagogia e cidadania planetária. 2 ed. São Paulo: Cortez: Instituto Paulo Freire, 2002.

MORAN, J. M Os meios de comunicação na escola. São Paulo: FDE, 1994

REIGOTA, Marcos. O que é educação ambiental. 2. ed. São Paulo: Brasilhiense, 2009.

DEFOURNY, V. Educar agora para garantir o amanhã. 2007. Disponível em: http://www.ideiasocioambiental.com.br/revista_conteudo.php?codConteudoRevista =209. Acesso em: 23 mai. 2009.

MUGGIATI, A. Educação Ambiental: dentro ou fora da Escola? [Entrevista disponibilizada em 21 de janeiro de

, a Internet] - 05 novembro, 2007 – Disponível em: http://www.agirazul.com.br/fsm4/_fsm/00000023.htm. Acesso em: 23 mar. 2010.

Published

2011-10-11

How to Cite

Fagundes, S. K., & Araújo, L. E. B. de. (2011). Educação ambiental; atitudes; atividades práticas, práticas ambientais. Monografias Ambientais, 4(4), 718–729. https://doi.org/10.5902/223613083949

Issue

Section

ARTICLES

Most read articles by the same author(s)