Diagnosis of environmental education activities in conservation units: proposed actions in the current context
DOI:
https://doi.org/10.5902/2236130832853Keywords:
Environmental education, Conservation units, Conflicts, Environmental managementAbstract
The present work presents a diagnosis of the activities of environmental education in Conservation Units, makes a survey of the problems faced and proposes actions to assist in the effectiveness of these activities. The study was conducted through a questionnaire where six UCs answered the survey: Parque Nacional Aparados da Serra and Parque Nacional da Serra Geral, Parque Estadual Delta do Jacuí and Área de Proteção Ambiental Estadual Delta do Jacuí, Parque Estadual de Itapeva, Parque Estadual de Itapuã, Área de Proteção Ambiental do Banhado Grande and Parque Natural Municipal Morro do Osso. All the CUs reported to carry out some environmental education activities, except for the APA Banhado Grande. The main problem cited for not doing the actions is the lack of financial incentive and lack of personnel. Regarding the needs for the effectiveness of the actions and achievement of the objectives of the CU, were cited: lack of human resources, training of personnel and financial resources and inspection. Actions proposed to assist management and make effective actions include: participatory rapid diagnosis, environmental education research in CU, partnerships with other institutions, training of environmental educators, other strategies for raising financial resources and monitoring the effectiveness of activities.
Downloads
References
BROCKELMAN,W. Y.; GRIFFITHS, M. Mecanismos de fortalecimento das áreas protegidas. In: Tornando os parques eficientes: estratégias para conservação da natureza nos trópicos. Curitiba: Universidade Federal do Paraná, 2002. p. 290-304.
FERREIRA, L. V.; VENTICINQUE, E.; ALMEIDA, S. O desmatamento na Amazônia e a importância das áreas protegidas. Estudos Avançados. São Paulo, v. 19 (53), p.157-166. 2005. DOI: 10.1590/S0103-40142005000100010.
GROSS, T.; JOHNSTON, S.; BARBER, C. V. A Convenção sobre Diversidade Biológica: Entendendo e influenciando o Processo. Instituto de Estudos Avançados das Nações Unidas. 2006.
HESSLER, M. L. A importância das unidades de conservação no Brasil. Sociedade e Natureza. Uberlândia, v. 17 (33), p. 79-89. 2005.
LIMA, G. S.; RIBEIRO, G. A.; GONÇALVES, W. Avaliação da efetividade de manejo das Unidades de Conservação de proteção integral em Minas Gerais. R. Árvore. Viçosa, v.29, n.4, p.647-653. 2005. DOI: 10.1590/S0100-67622005000400017.
LOUREIRO, C. F; CUNHA, C. C. Educação ambiental e gestão participativa em unidades de conservação: elementos para se pensar a sustentabilidade democrática. Ambiente & Sociedade. Campinas, v. 11, n. 2. P. 237:253. jul- -dez, 2008.
WWF. Efetividade da gestão das unidades de conservação federais do Brasil: resultados de 2010. 2012. Disponível em: https://www.wwf.org.br/informacoes/bliblioteca/?31645/Efetividade-de-Gesto-das-Unidades-de-Conservao-Federais-do-Brasil-resultados-de-2010. Acesso em 20 set. 2017.
MINISTÉRIO DO MEIO AMBIENTE. A unidade de conservação e o território: Reconhecendo o contexto socioambiental e geopolítico. Série Educação Ambiental e Comunicação em Unidades de Conservação. Caderno 1. 2015 a. Disponível em: http://www.mma.gov.br/publicacoes/educacao-ambiental/category/154-serie-ea-uc. Acesso em: 15 set. 2017.
MINISTÉRIO DO MEIO AMBIENTE. Conflitos: estratégias de enfrentamento e mediação. Série Educação Ambiental e Comunicação em Unidades de Conservação. Caderno 4. 2015 b. Disponível em: http://www.mma.gov.br/publicacoes/educacao-ambiental/category/154-serie-ea-uc. Acesso:15 set. 2017.
MINISTÉRIO DO MEIO AMBIENTE. Tornar-se visível: estratégia para promover articulações e captar recursos. Série Educação Ambiental e Comunicação em Unidades de Conservação. Caderno 5. 2015 c. Disponível em: http://www.mma.gov.br/publicacoes/educacao-ambiental/category/154-serie-ea-uc. Acesso em: 15 set. 2017.
MINISTÉRIO DO MEIO AMBIENTE. Educação ambiental em unidades de conservação: 2016 ações voltadas para comunidades escolares no contexto da gestão pública da biodiversidade. 2016. Disponível em: http://www.icmbio.gov.br/portal/images/stories/comunicacao/publicacoes/publicacoes-diversas/ DCOM_ICMBio_educacao_ambiental_em_unidades_de_conservacao.pdf. Acesso em: 25 jul. 2017.
D’OLIVEIRA, R. G. et al. Diagnóstico rápido participativo - uma ferramenta de educação ambiental. Anais/Resumos da 62ª Reunião Anual da SBPC - SSN 2176-1221. 2010. Disponível em: www.sbpcnet.org.br/livro/62ra/resumos/resumos/4559.htm. Acesso em: 05 out. 2017.
QUINTAS, J. S. Por uma educação ambiental emancipatória: considerações sobre a formação do educador para atuar no processo de gestão ambiental. In: QUINTAS, J. S. (Org.). Pensando e praticando a educação ambiental na gestão do meio ambiente. Brasília: IBAMA. (3 ed.) p. 11-19. 2006. ISBN 85-7300-235-2.
VALENTI, M. W. et al. Educação Ambiental em Unidades de Conservação: Políticas Públicas e a Prática Educativa. Educação em Revista. Belo Horizonte, v.28, n.01, p.267-288. 2012. DOI: 10.1590/S0102-46982012000100012.
ZAPPES, C.A. Estudo Etnobiológico comparativo do conhecimento popular de pescadores em diferentes regiões do litoral brasileiro e implicações para a conservação do Boto-cinza Sotalia guianensis (van Bénéden, 1864) (Cetacea, Delphinidae). 2007. 161p. Dissertação (Mestrado em Ciências Biológicas Comportamento e Biologia Animal) – Universidade Federal de Juiz de Fora. Juiz de Fora. 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Ethical guidelines for journal publication
The REMOA is committed to ensuring ethics in publication and quality of articles.
Conformance to standards of ethical behavior is therefore expected of all parties involved: Authors, Editors, Reviewers, and the Publisher.
In particular,
Authors: Authors should present an objective discussion of the significance of research work as well as sufficient detail and references to permit others to replicate the experiments. Fraudulent or knowingly inaccurate statements constitute unethical behavior and are unacceptable. Review articles should also be objective, comprehensive, and accurate accounts of the state of the art. The authors should ensure that their work is entirely original works, and if the work and/or words of others have been used, this has been appropriately acknowledged. Plagiarism in all its forms constitutes unethical publishing behavior and is unacceptable. Submitting the same manuscript to more than one journal concurrently constitutes unethical publishing behavior and is unacceptable. Authors should not submit articles describing essentially the same research to more than one journal. The corresponding author should ensure that there is a full consensus of all co-authors in approving the final version of the paper and its submission for publication.
Editors: Editors should evaluate manuscripts exclusively on the basis of their academic merit. An editor must not use unpublished information in the editor's own research without the express written consent of the author. Editors should take reasonable responsive measures when ethical complaints have been presented concerning a submitted manuscript or published paper.
Reviewers: Any manuscripts received for review must be treated as confidential documents. Privileged information or ideas obtained through peer review must be kept confidential and not used for personal advantage. Reviews should be conducted objectively, and observations should be formulated clearly with supporting arguments, so that authors can use them for improving the paper. Any selected referee who feels unqualified to review the research reported in a manuscript or knows that its prompt review will be impossible should notify the editor and excuse himself from the review process. Reviewers should not consider manuscripts in which they have conflicts of interest resulting from competitive, collaborative, or other relationships or connections with any of the authors, companies, or institutions connected to the papers.