Thermal water as a theme in science education

Authors

  • Helen Nayara Oliveira Santos Instituto Federal de Mato Grosso, Jaciara, MT
  • Thamires Ferreira Barbosa de Oliveira Instituto Federal de Mato Grosso, Jaciara, MT
  • Edward Bertholine de Castro Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá, MT
  • Eduardo Ribeiro Mueller Universidade Federal de Mato Grosso, Pontal do Araguaia, MT
  • Geison Jader Mello Instituto Federal de Mato Grosso, Jaciara, MT

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236130820453

Keywords:

Thermal water, Science teaching

Abstract

The teaching of natural science today is based on the mere transmission of content, the use of textbooks, chalk and blackboard. This posture by teachers discourage students learn, so it is of paramount importance the use of methodological proposals that encourage students both to learn in a meaningful and contextualized way, as they become critical citizens, and identify the interrelationships the specific concepts of science to the understanding of natural phenomena. The work has as its theme the thermal waters showing the importance of the subject in every detail, highlighting clearly the water and its applications in various forms. The aim of the study was to describe how the theme of water and its treatment is covered within the science education in which teaching and learning takes place procedural and contextualized way.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, D.; CASARIN, M. A importância de brincar para a construção do conhecimento na Educação Infantil. Revista Educação Especial, v.19, p.45-53, 2002.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais - PCN: Ciências Naturais. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1997.

CASTRO, E. B. Trilha Interpretativa: Recurso Pedagógico para um Processo de Reflexão-na-ação do Docente de Ciências da Natureza. Cuiabá, 2012. 62p. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Naturais) Instituto de Física, Universidade Federal de Mato Grosso.

CUTRIM, A. O.; REBOUÇAS, A. C. Aplicação de sondagem elétrica vertical na estimativa do topo e da espessura de unidade geológicas da Bacia do Paraná na cidade de Rondonópolis-MT. Revista Brasileira de Geofísica (Impresso), v.23, n.1, p.89-98, 2005.

DELIZOICOV, D.; ANGOTTI, J. A.; PERNAMBUCO, M. M. Ensino de Ciências: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2009.

FAVALLI, L. D.; PESSÔA, K. A.; ANGELO, E. A. Projeto Radix Ciências - Ensino Fundamental II. São Paulo: Scipione, 2009.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2009.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.

MARTINS, I. O papel das representações visuais no ensino-aprendizagem de Ciências. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 1., 1997, Águas de Lindóia. Anais. Águas de Lindóia: APRAPEC, 1997.

PILLETE, N. Psicologia da Autonomia. São Paulo: Ática, 2006.

SANTOS, B. S (2009). Para uma pedagogia do conflito. In FREITAS, A. L.; MORAES, S. C (Orgs.). Contra o desperdício da experiência. A pedagogia do conflito revisitada. Porto Alegre: Redes Editora Lda., 15-40, 2009.

SILVA, J. J. F.; BELLATO, V.; APOITIA JUNIOR, O. M.; MIGLIORINI, R. B. Estudo hidrogeológico na região de Jaciara, São Pedro da Cipa e Juscimeira, MT. In: XV Congresso Brasileiro de Águas Subterrâneas, São Paulo, 2008.

SOUZA, F. A.; SENRA, R. E. F.; CARBO, L.; MACHADO, N. G.; MELLO, G. J. Estação de tratamento de água e ensino de ciências: uma experiência didática. UNOPAR Científica. Ciências Humanas e Educação, v.15, p.313-319, 2014.

SOUZA, S. P.; ORLANDO, P. H. K. Caldas Novas (GO): Turismo e uso das Águas Termais; XVI Encontro Nacional dos Geógrafos; ENG, 2010.

Published

2015-11-19

How to Cite

Santos, H. N. O., Oliveira, T. F. B. de, Castro, E. B. de, Mueller, E. R., & Mello, G. J. (2015). Thermal water as a theme in science education. Monografias Ambientais, 14, 172–183. https://doi.org/10.5902/2236130820453

Most read articles by the same author(s)