Guardians of junior water integrating experiences of water resources preservation and environmental education in the municipality Tenente Portela-RS

Authors

  • Kelly Kern Folle Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS
  • Damaris Kirsch Pinheiro Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236130818734

Keywords:

Water, Environmental education and citizenship

Abstract

The increase in population and economic activity has imposed negative environmental consequences to the global reality, resulting in losses in quality and quantity of water resources. Faced with this, environmental education appears as guiding changes of concepts and attitudes. This research aimed to promote the spread of practices of conservation, preservation and restoration of water resources in the school, by monitoring the actions of the Pilot Pony Keepers of the Waters in the City of Tenente Portela - RS developed with students at the State College of Education Primary General Osório. The adopted action research as a methodology. In this research, participants no longer the object of study for researchers and producers are aware of their own reality. The education and training of teachers to work in environmental education in all areas of education were paramount, thus the activities with students accounted effective tools to successfully create and implement ways of interaction between society and nature. It was found optimal results this initiative by raising awareness of the students and school community shares were viable in improving the local environment leading to the preservation and care of water resources.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Kelly Kern Folle, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

Bióloga,  Especialista do Curso de Especialização em Educação Ambiental, UFSM.

Damaris Kirsch Pinheiro, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

Engenheira Química, Departamento de Engenharia Química, UFSM.

References

AGÊNCIA NACIONAL DE ÁGUAS (ANA). Cuidando das águas: soluções para melhorar a qualidade dos recursos hídricos / Agência Nacional de Águas. Programa das Nações Unidas para o Meio Ambiente. Brasília: ANA, 2011.

AGÊNCIA NACIONAL DE ÁGUAS – ANA. Lei nº 9.984/00. Criação da Agência Nacional de Águas. Disponível em: www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L9984.htm. Acesso em: 3 nov. 2013.

AGROANALYSIS. Lei n° 9.433: Novo conceito das águas brasileiras. Agroanalysis, março, 1998.

ALMEIDA, Caroline Corrêa. Evolução histórica da proteção jurídica das águas no Brasil. 2002. Disponível em http://jus.com.br/artigos/3421/evolucao-historica-da-protecaojuridica-das-aguas-no-brasil#ixzz2kKyEvpBl. Acesso em: 30 set. 2013.

ALMEIDA, R.; REGIS, M. Águas sem barragens. Campanha Interestadual contra a Implantação de Barragens na Bacia Araguaia–Tocantins. São Luiz, 2002.

ANANIAS, Natália Teixeira. Educação Ambiental e Água: Concepções e Práticas Educativas em Escolas Municipais. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Tecnologia, Presidente Prudente (SP), 2012.

ARCOVA, F.C.S.; CESAR, S.F.; CICCO, V. Qualidade da água em microbacias recobertas por floresta de Mata Atlântica, Cunha, São Paulo. Revista do Instituto Florestal de São Paulo, São Paulo, v.10, n.2, p.185-96, 1998.

ARCOVA, F.C.S.; CICCO, V. Características do deflúvio de duas microbacias hidrográficas no laboratório de hidrologia florestal Walter Emmench, Cunha - SP. Revista do Instituto Florestal de São Paulo, São Paulo, v.9, n.2, p.153-70, 1997.

ARROYO, M. Educação e exclusão da cidadania. In: BUFFA, E. et al. Educação e cidadania: quem educa o cidadão?. São Paulo: Cortez, Polêmicas do Nosso Tempo, 1987.

BACCI, D.L.C; PATACCA, E.M.. Educação para a água. Estudos avançados, 2008.

BARCELOS, V. Educação Ambiental: Sobre princípios, metodologias e atitudes. Petrópolis,RJ: Vozes, 2010.

BASILE, C. G. Environmental education as a catalyst for transfer of learning in young children. The Journal of Environmental Education, v. 32, n. 1, p. 21-27, 2000.

BOTELHO, A. S.; e DAVIDE, A. C. Como Conservar e Recuperar Matas Ciliares. CEMIG, 2ª edição, 2007.

BRAGA, A. R. et al. Educação ambiental para gestão de recursos hídricos. Livro de Orientação ao Educador. Americana: Consórcio PCJ, 2003.

BRASIL. Constituição. Constituição da República Federativa do Brasil. 37. ed. São Paulo: Saraiva, 2005.

BRASIL. Lei nº 9.795, de 27 de Abril de 1999. Dispõe sobre a educação ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil/Leis/L9795.htm. Acesso em: 10 out. 2013.

BRASIL. Lei nº 9.605/98 de 12 de fevereiro de 1998, Crimes Ambientais. Disponível em: www.planalto.gov.br/ccivil/LEIS/L9605.htm. Acesso em: 8 nov. 2013.

BRASIL, Lei nº 9.433, de 8 de Janeiro de 1997. Institui a Política Nacional de Recursos Hídricos, cria o Sistema Nacional de Gerenciamento de Recursos Hídricos, regulamenta o inciso XIX do art. 21 da Constituição Federal, e altera o art. 1º da Lei nº 8.001, de 13 de março de 1990, que modificou a Lei nº 7.990, de 28 de dezembro de 1989. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L9433.htm. Acesso em: 24 jun.

BRASIL. Lei nº 6.938/81 Política Nacional do Meio Ambiente. Disponível em: www.planalto.gov.br/CCIVIL/LEIS/L6938.htm. Acesso em: 8 de novembro de 2013

BRASIL. Lei n° 4.771/65 Código Florestal. Disponível em: www.presidencia.gov.br/CCIVIL/leis/L4771.htm. Acesso em: 8 nov. 2013

BRASIL. Decreto nº 24.643, de 10 de julho 1934. Decreta o Código de Águas. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto/d24643.htm. Acesso em: 24 out. 2013.

BRASIL, Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade. Processo Formador em educação ambiental à distância: módulo 3: mudanças ambientais globais. Brasília: MEC, 2009.

BRASIL, Ministério da Saúde. Secretaria de Vigilância em Saúde. Coordenação-Geral de Vigilância em Saúde Ambiental. Programa Nacional de Vigilância em Saúde Ambiental relacionada a qualidade da água para consumo humano. Brasília: Editora do Ministério da Saúde, 2005.

BRASIL. Ministério da Saúde. Organização Pan-Americana da Saúde. Avaliação de impacto na saúde das ações de saneamento: marco conceitual e estratégia metodológica. Organização Pan-Americana de Saúde. Brasília: Ministério da Saúde, 2004.

BUSTOS, Myriam Ruth Lagos. A Educação Ambiental sob a ótica da Gestão de Recursos Hídricos. Tese (Doutorado) – Escola Politécnica da Universidade de São Paulo. Departamento de Engenharia Hidráulica e Sanitária. São Paulo, 2003.

CALHEIROS, R. de O. et al. Preservação e Recuperação das Nascentes – Piracicaba: Comitê das Bacias Hidrográficas dos Rios PCJ. Piracicaba: CTRN – Câmara Técnica de Conservação e Proteção aos Recursos Naturais, 2004.

CAMDESSUS, M.; BADRÉ, B.; CHÉRET, I. et al. Água: oito milhões de mortos por ano: um escândalo mundial. Rio de Janeiro: Bertrand, Brasil, 2005.

CAMPOS, J. D. Federalismo cooperativo e o princípio da subsidiariedade: notas sobre a experiência recente no Brasil e da Alemanha. In: Federalismo na Alemanha e no Brasil, Holmeister, W. e Carneiro, J.M.B.(orgs.). Fundação Konrad Adenauer, Série Debates n. 22, Vol.I, São Paulo, 2001.

CARVALHO, I.C.M.; SCHMIDT, L.C.. A pesquisa em educação ambiental: uma análise dos trabalhos apresentados na ANPED, ANPPAS e EPEA de 2001 a 2006. Pesquisa em Educação Ambiental, 2008.

CARVALHO, Isabel Cristina de Moura. Educação Ambiental: a formação do sujeito ecológico. São Paulo: Cortez, 2004.

CLARKE, Robin; KING, Jannet. O Atlas das Águas: Mapeamento Completo do recurso Mais precioso do Planeta. (Tradução: Ana Maria Quirino) Publifolha. São Paulo. 2005.

CONSELHO NACIONAL DO MEIO AMBIENTE – CONAMA. Resolução nº 20/1986. Disponível em: www.mma.gov.br/port/conama/res/res86/res2086.html. Acesso em 10 de novembro de 2013.

DALLARI, Dalmo de Abreu. Direitos humanos e cidadania. 2. ed. São Paulo: Moderna, 2004.

DE FREITAS, Wladimir Passos. Águas: aspectos jurídicos e ambientais. 2 ed. Curitiba: Juruá, 2007.

DIAS, G. F. Educação ambiental, princípios e práticas. 9 ed. São Paulo: Gaia, 2004.

FERNANDES, Debora do Nascimento. A Importância da Educação Ambiental na Construção da Cidadania. Revista OKARA: Geografia em debate, v.4, n.1-2, p. 77-84, 2010.

FRADE. E. das G; POZZA, A. A. A; BORÉM, R.A.T. Educação Ambiental na diversidade: Guia de estudos. Lavras: UFLA, 2010.

FREITAS, V. P. Águas: Aspectos jurídicos e ambientais. 2ed. Curitiba: Juruá, 2003.

Fundação Nacional de Saúde (Funasa). Manual de saneamento. Brasília, DF, 1999.

GADOTTI, Moacir. História das ideias pedagógicas. São Paulo: Ática, 1998.

GARRIDO, R. Considerações sobre a formação de preços para a cobrança pelo uso da água no Brasil. In: Thame, A. C. M. (Org.). A cobrança pelo uso da água. São Paulo: Igual, 2000.

GEO Brasil. Ministério do Meio Ambiente; Agência Nacional de Águas; Programa das Nações Unidas para o Meio Ambiente. Recursos Hídricos: componente da série de relatórios sobre o estado e perspectivas do meio ambiente no Brasil. Brasília: MMA; ANA, 2007.

GONZALES, L. T. V.; TOZONI-REIS, M. F. C.; DINIZ, R. E. S. Educação ambiental na comunidade: uma proposta de pesquisa-ação. Revista Eletrônica Mestrado em Educação Ambiental, Rio Grande, v. 18, 2007. Disponível em: http://www.remea.furg.br/edicoes/vol18/art31v18a27.pdf. Acesso em: 12 nov.2013.

GRANZIERA, M. L. M. Direito das águas e meio ambiente. São Paulo: Ícone, 1993.

GUERRANT, R L; SOUZA, M A; NATIONS, M K. At the edge of development: health crisis in a transitional society. Carolina Academic Press, 1996.

GUIMARÃES, M. Educação ambiental: no consenso um embate? 5ª ed. Campinas: Papirus, 2007.

HAVEN, P.H; BERG, L.R; JOHNSON, G.B. Environment. Saunders College Publishing, 1998.

JACOBI, Pedro. Educação Ambiental, cidadania e sustentabilidade. Cadernos de Pesquisa; n° 118; p. 189-205; março/2003. Disponível em: www.scielo.br/br/pdf/cp/n118/16834.pdf. Acesso em: 29 out. 2013.

JUNGSTEDT, L. C. Direito Ambiental: legislação. 2ed. Rio de Janeiro: Thex. Ed., 2002.

KAGEYAMA, P.Y & GANDARA, F.B. “Recuperação de Áreas Ciliares”, In: Matas Ciliares: Conservação e Recuperação – São Paulo: EDUSP/FAPESP, 2000.

KIRA, T. e SAZANAMI, H.. Utilização de recursos hídricos e problemas de gerenciamento de lagos. In: HASHIMOTO, M. (ed.). Diretrizes para o gerenciamento de lagos. Japão. v. 2, 1995.

LAYRARGUES, Philippe Pomier. Para que a educação ambiental encontre a educação. In: LOUREIRO, Carlos Frederico B. Trajetória e fundamentos da educação ambiental. São Paulo: Cortez, 2004.

LIMA, W. de P. & ZAKIA, M.J.B. Hidrologia de matas ciliares. In: Matas ciliares: Conservação e recuperação. (Eds): Ricardo Ribeiro Rodrigues e Hemógenes de Freitas Leitão Filho. São Paulo, Editora da Universidade de São Paulo: Fapesp, 2000.

LIRA, O. de O. Curso de Fluoretação para operadores de Estação de Tratamento de Água. Itabirito, 2005.

LOAGUE. K.; CORWIN, D.L. e ELLSWORTH, T. R.. The challenge of predicting nonpoint source pollution. Environmental Science e Tecnology, 1998.

LOUREIRO, Carlos Frederico B. Trajetórias e Fundamentos da Educação Ambiental. 2ª ed. São Paulo. Cortez, 2006.

LOUREIRO, Carlos Frederico B. Educação ambiental transformadora. In: MINISTÉRIO DO MEIO AMBIENTE. Identidade da educação ambiental brasileira. Org. Philippe Layrargues. Brasília, 2004.

LOUREIRO, Carlos Frederico B. Educação ambiental e gestão participativa naexplicitação e resolução de

conflitos. Gestão em Ação/ Programa de Pós-Graduação da Faculdade de Educação da UFBA, Salvador: ISP/ UFBA. - v.7, n.1, p. 37-50, jan./abr. 2004.

LOUREIRO, Carlos Frederico B. Trajetória e fundamentos da educação ambiental. São Paulo: Cortez, 2004.

LOUREIRO, Carlos Frederico B. O movimento ambientalista e o pensamento crítico: uma abordagem política. Rio de Janeiro: Quartet, 2003.

LUCHINI, Adriana de Mello. Os Desafios à Implementação do Sistema de Gestão dos Recursos Hídricos Estabelecido pela Lei 9.433. Dissertação de Mestrado. Fundação Getúlio Vargas, 1999.

MARGALEF, R. Limnologia. Barcelona: Omega, 1983.

MARODIN, V. S.; BARBA, I. S.; MORAIS, G. A. Educação Ambiental com os Temas Geradores Lixo e Água e a Confecção de Papel Reciclável Artesanal. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE EXTENSÃO UNIVERSITÁRIA, 2., 2004, Belo Horizonte. Anais... Belo Horizonte : Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul – UEMS. 2004. Disponível em: http://www.ufmg.br/congrext/Educa/WORD/Educa62a.doc. Acesso em: 12

Set. 2013.

MAUAD, Frederico F.; LIMA, Guilherme. Planejamento Estratégico de Sistemas Hídricos. In Uso e Gestão dos recursos hídricos: Desafios Teóricos e Político-Institucionais Volume II. MARTINS, Rodrigo Constate & VALENCIO, Norma Felicidade Lopes da Silva (Orgs) RIMA. São Carlos. 2003.

MELO, Gutemberg de Pádua. Educação ambiental para professores e outros agentes multiplicadores. João Pessoa: IBAMA, 2007.

MINISTÉRIO DA SAÚDE. Vigilância Ambiental em Saúde. Interfaces da Gestão de Recursos Hídricos e Saúde Pública. Brasília, 2004.

MORAES, D.S.de L.; JORDÃO, B.Q. Degradação de recursos hídricos e seus efeitos sobre a saúde humana. Revista Saúde Pública. Corumbá, p. 370-374, mar-2002.

NEFFA, Elza; SILVA, Luciene Pimentel da; CERQUEIRA, Luiz Fernando Flores. Sustentabilidade Dos Recursos Hídricos Dos Meios Urbano E Peri-Urbano, Educação Ambiental E Desenvolvimento Local. Rev. eletrônica Mestr. Educ. Ambient. ISSN 1517-1256, v. 26, janeiro a junho de 2011.

Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura (UNESCO) Disponível em: http://www.unesco.org/pt/brasilia/special-themes/education-for-sustainabledevelopment/environmental-education/#c37579. Acesso em 30 de setembro de 2013.

OLIVEIRA, Virgênia Maria Bezzera. O Papel da Educação Ambiental na Gestão dos Recursos Hídricos: Caso da Bacia do Lago Descoberto/DF. Dissertação de Mestrado – Universidade de Brasília, 2008.

OLIVEIRA-FILHO, A.T.; ALMEIDA, R.J. de; MELLO, J.M. de; GAVILANES, M.L. Estrutura fitossociológica e variáveis ambientais em um trecho de mata ciliar do córrego Vilas Boas, Reserva Biológica do Poço Bonito, Lavras (MG). Revista Brasileira de Botânica, São Paulo, v.17, n.1, p.67-85, 1994.

OPAS – Organização Pan-Americana de Saúde. Série de folhetos: Autoridades locais, Meio Ambiente e Saúde. Água e Saúde. Escritório Regional para as Américas, 1999.

PÁDUA, S.; TABANEZ, M. (orgs.). Educação ambiental: caminhos trilhados no Brasil. São Paulo: Ipê, 1998.

PEREIRA, V.P. Solo: manejo e controle de erosão hídrica. Jaboticabal: FCAV, 1997.PEREIRA, A. B.; Aprendendo Ecologia Através da Educação Ambiental, ed. Sagra-DC Luzzatto: Porto Alegre, 1993.

PINHEIRO, José Ivam; SANTOS, Esmeraldo Macedo dos; MACÊDO, Rose Meire Penha Revorêdo de; JÚNIOR, Sérgio Marques. Proposta de Educação Ambiental e Estudos de Percepção Ambiental na Gestão do Recurso Hídrico. Universidade Federal do Rio Grande do Norte Programa de Pós – Graduação em Engenharia de Produção. 2001.

PIRES, J.S.R.; SANTOS, J.E. dos. Bacias hidrográficas: integração entre meio ambiente e desenvolvimento.Ciência Hoje, São Carlos, v.19, n.10, p.4-45, 1995.

PONTUSCHKA, N. N. et al. Para ensinar e aprender Geografia. São Paulo: Cortez, (Coleção Docência em Formação. Série Ensino Fundamental), 2007. Programa das Nações Unidas para o Desenvolvimento (PNUD). Relatório do desenvolvimento humano 2003. Objetivos do desenvolvimento do milênio: um pacto entre nações para eliminar a pobreza humana. Disponível em: http://www.pnud.org.br/hdr. Acesso em: 13 de outubro de 2013.

REBOUÇAS, A.C. Água no Brasil: Abundância, desperdício e escassez. Revista Bahia Análise e Dados, número especial, 2003.

REBOUÇAS, A.C. Águas doces no Brasil: capital ecológico, uso e conservação. 2.ed.rev. São Paulo: Escrituras, 2002.

REBOUÇAS, A.C. Água Subterrânea: fonte mal explorada no conhecimento e na sua utilização. Água em Revista: Revista Técnica e Informática da CPRM. n.8, 1997.

REIGOTA, M. Desafios à educação ambiental escolar. In: JACOBI, P. et al. (orgs.). Educação, meio ambiente e cidadania: reflexões e experiências. São Paulo: SMA, 1998. p. 43-50.

REIGOTA, M. O que é Educação Ambiental. São Paulo: Brasiliense, 1994.

RIBEIRO, J. Propriedade das águas e o registro de imóveis. In: Vladimir Passos Freitas (Org.). Águas – Aspectos jurídicos e ambientais. 2ª ed. Curitiba: Juruá, p. 29-49, 2003.

ROCHA, G.A.A. Construção do sistema Paulista de gestão dos recursos hídricos. Disponível em: http://abrh.org. Acesso: 15 de outubro de 2013.

SAITO, C. H. “Cocô na praia, não!” – Educação Ambiental, ensino de Ciências e lutas populares. Ambiente & Educação, Rio Grande, n. 4, p. 45-57, 1999.

SATO, M; CARVALHO, I.C.M. Educação ambiental: pesquisa e desafios. Porto Alegre: Artmed, 2005.

SATO, M. Educação para o ambiente amazônico. Tese (Doutorado em Ecologia e Recursos Naturais) - Centro de Ciências Biológicas e Saúde, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 1997.

SECRETARIA DE RECURSOS HÍDRICOS-SRH. Banco Interamericano de Desenvolvimento. Minuta do caderno setorial de recursos hídricos: setor agropecuário e recursos hídricos. Relatório Técnico. Brasília, 2005.

SEGURA, D.S.B. Educação Ambiental nos projetos transversais. In: SORAIA S. de M.; TRAJBER, R. Vamos cuidar do Brasil: conceitos e práticas em educação ambiental na escola. Ministério da Educação, Coordenação Geral de Educação Ambiental: Ministério do Meio Ambiente, Departamento de Educação Ambiental: UNESCO, 2007.

SETTI, Arnaldo Augusto. Introdução ao Gerenciamento de Recursos Hídricos. Brasília; Agência Nacional de Energia Elétrica; Agência Nacional de Águas, 2001.

SIH/ANEEL-AGÊNCIA NACIONAL DE ENERGIA ELÉTRICA. Informações hidrológicas brasileiras. Brasília: ANEEL, 1999.

SILVA C. M., MARTINELLI C., Silva C. D. Educação ambiental: Uma necessidade para os alunos do ensino fundamental, 2007. Disponível em: http://www.amigosdanatureza.org.br/noticias/358/trabalhos/398.bmambiental.pdf. Acesso em: 12 nov. 2013.

SHIKLOMANOV, I.A. Comprehensive assessment of fresh resources of world; assessment of water resources and water availability in the world, WMO/SEI,1997.

SORRENTINO, Marcos; TRAJBER, Rachel; FERRARO JUNIOR, Luiz Antonio. Educação ambiental como política pública. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.31, n.2. p. 285-299. maio/ago.2005.

TAMAIO, I. O professor na construção do conceito de natureza: uma experiência de Educação Ambiental. São Paulo: Annablume: WWF, 2002.

THAME, A.C.M. Fundamentos e antecedentes. In: A cobrança pelo uso da água, Thame, A.C.M et al., São Paulo: Instituto de Qualificação e Editoração, 2000.

THIOLLENT, M. Metodologia da pesquisa-ação. 14. ed. São Paulo: Cortez, 2005.

THOMAS, Shaji. Educação Ambiental Participativa na Promoção da Cidadania: Experiência das Comunidades Urbanas do Eixo-Forte na Cidade de Santarém – PA. Dissertação (Mestrado). Universidade da Amazônia Curso de mestrado em Desenvolvimento e Meio Ambiente Urbano, 2010.

TOZONI-REIS, M. F. C. Pesquisa-ação: compartilhando saberes. Pesquisa e ação educativa ambiental. In: FERRARO JR., L.A. (Org.). Encontros e caminhos: formação de educadoras (es) ambientais e coletivo educadores. Brasília: Ministério do Meio Ambiente, 2005. Disponível em: http://mma.gov.br/port/sdi/ea/og/pog/arqs/encontros.pdf. Acesso em: 12 nov.2013.

TUNDISI, José Galizia. Novas perspectivas para a gestão dos recursos hídricos. Revista USP, São Paulo, n° 70, junho/agosto 2006.

TUNDISI, José Galizia. Água no século XXI: enfrentando a escassez. 2ed. São Carlos: RiMa, 2005.

TUNDISI, José Galizia & TUNDISI, Takaka Matsumura. A Água. Série Folha Exolica. Publifolha, São Paulo, 2005.

TUNDISI, José Galizia. Água no século XXI: enfrentando a escassez. Ed. Rima, São Carlos, SP, 2003.

TUNDISI, José Galizia. A utilização do conceito de bacia hidrográfica como unidade para atualização de professores de Ciências e Geografia: o modelo Lobo (Broa) – Brotas/ Itirapina. In: ____. (Org.) Liminologia e manejo de represas. São Carlos: USP, 1988.

UNESCO-WORLD WATER ASSESSMENT PROGRAMME. International Year ofPlanet Earth. UNESCO Publishing, Paris, 2009.

VARGAS, Marcelo Coutinho; VALENCIO, Norma Felicidade Lopes da Silva; MIRANDA, Cristiani Olga. O Processo de Interiorização do Desenvolvimento e Suas Implicações ao Acesso e Uso da Água pelo Cidadão: Desafios Econômicos, Sociais e PolíticoInstitucionais do Caso Paulista. In Uso e Gestão dos recursos hídricos: Velhos e Novos Desafios Para a Cidadania. MARTINS, Rodrigo Constate; VALENCIO, Norma Felicidade

Lopes da Silva;

LEME, Alessandro André (Orgs). 2º Ed. RIMA. São Carlos. 2004.

VAZHEMIN, I.G. Chemical composition of natural waters in the VYG river basin in relation to the soil of Central Karelia. Soviet Soil Science, Silver Spring, v.4, n.1, p.90-101, 1972.

VENANCIO, Diego Luis; Kurtz, Fábio Charão. Evolução da legislação sobre o Meio Ambiente e o processo de valoração econômica da água no Brasil. Ambiência - Revista do Setor de Ciências Agrárias e Ambientais V. 5 N. 1 Jan./Abr. 2009. World Health Organization (WHO). Arsenic and arsenic compounds. International Programme on Chemical Safety, Geneva, 2001.

ZANZARINI, Ronaldo Milani; ROSOLEN, Vânia. Mata Ciliar e Nascente no Cerrado Brasileiro - Análise e Recuperação Ambiental. 2007. Disponível em: http://observatoriogeograficoamericalatina.org.mx/egal12/Procesosambientales/Impactoambiental/72.pdf. Acesso em: 9 nov. 2013.

Published

2015-07-09

How to Cite

Folle, K. K., & Pinheiro, D. K. (2015). Guardians of junior water integrating experiences of water resources preservation and environmental education in the municipality Tenente Portela-RS. Monografias Ambientais, 14, 26–44. https://doi.org/10.5902/2236130818734

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>