Projeto Rondon: atividades desenvolvidas na Operação Mamoré, no município do Vale do Anari, RO, 2010
DOI:
https://doi.org/10.5902/223613083329Palavras-chave:
Rondon, Desenvolvimento sustentável, Saúde, CidadaniaResumo
O presente estudo tem como objetivo relatar a experiência das atividades de extensão desenvolvidas durante a Operação Mamoré, ocorrida em julho de 2010, em Vale do Anari, Rondônia. Durante duas semanas, oito acadêmicos da Universidade Federal de Santa Catarina, acompanhados de dois professores, promoveram ações que beneficiassem a região. Com as crianças e adolescentes, foram realizadas atividades de lazer e promoção de saúde. Para a população adulta, nas áreas de Tecnologia e Meio Ambiente, foram desenvolvidos cursos de informática, realização de projetos e análise de água, durante três dias cada, e com certificado reconhecido pela Universidade Federal de Santa Catarina. Para os idosos, desenvolveram-se Oficinas de Artesanato, palestras sobre alimentação saudável e Oficinas sobre câncer Bucal, pressão Arterial, diabetes e higienização de Próteses Dentária. O município Vale do Anari possui problemas de relevância social, como deficiência no sistema de saúde, educação e utilização de recursos ambientais e tecnológicos. A Operação Mamoré procurou realizar ações que contribuíssem para o desenvolvimento sustentável da comunidade, entretanto, é necessária a criação de projetos contínuos que beneficiem a população para o crescimento do município e melhoria da qualidade de vida da população. As ações realizadas durante o Projeto Rondon contribuíram não só para o desenvolvimento do município, mas também para fortalecer o conceito de cidadania entre os rondonistas.
Downloads
Referências
BARRETO, A.S.” Um lugar chamado Brejão: A atuação da equipe UFU no Projeto Rondon 2007”. Em Extensão, v. 6, 2007.
BRASIL. Ministério da Defesa. Projeto Rondon. Disponível em: http://projetorondon.paginaoficial.com/portal/index/pagina/id/343/area/ C/module/default. Acesso em: 20 maio. 2011.
BULHÕES, A.E.E.; RAMOS, E.S.; FEIJÓ, E.V.R.S.; SANTOS, L.P.S. “Relato de uma experiência de vida: Comunidade e
rondonistas integrando saberes”. Extensio: R. Eletr. de Extensão, n. 10, p. 158-172, 2010.
CASTILHO, M.L.R.; CASTILHO, A.L. “A Universidade e os Projetos Sociais: Projeto Rondon – Cooperação entre a universidade e comunidades do Estado do Mato Grosso/ MT”. Disponível em: http://www.estudosdotrabalho.org/anais6seminariodotrabalho/myrianluciaruizcastilhoeandreluizcastilho.pdf. Acesso em: 30 maio. 2011.
DE SOUZA, O.S.S. “A extensão universitária e as universidades populares”. Revista da Faced, nº 09, 2005 253.
PEREIRA, L.R.P.; TEODORO, F.A.; PAULA, E.F.; CHAVES, V. “Metodologia aplicada à promoção de saúde bucal durante o Projeto Rondon: Operação Vale do Ribeira 2006”. DENS, v.14(2), 2006.
SANTOS, M. S. S.; MENDES, I. A. C. “Projeto Rondon: a metodologia educativo-assistencial de trabalho dos estagiários universitários”. Esc. Anna Nery R Enf, v.9(1), p.124-137, 2005.
SARAIVA, J.L. “Papel da Extensão Universitária na formação de estudantes e professores”. Brasília Med ; 44(3): 220-225, 2007.
VIEIRA, M.R.M.; VIEIRA, M.M. ”Atuação do Projeto Rondon em Comunidade Quilombola do norte de Minas Gerais – Um relato de experiência”. Revista Afrounimontes, v. 01(01), 2011.
Downloads
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença
Ethical guidelines for journal publication
The REMOA is committed to ensuring ethics in publication and quality of articles.
Conformance to standards of ethical behavior is therefore expected of all parties involved: Authors, Editors, Reviewers, and the Publisher.
In particular,
Authors: Authors should present an objective discussion of the significance of research work as well as sufficient detail and references to permit others to replicate the experiments. Fraudulent or knowingly inaccurate statements constitute unethical behavior and are unacceptable. Review articles should also be objective, comprehensive, and accurate accounts of the state of the art. The authors should ensure that their work is entirely original works, and if the work and/or words of others have been used, this has been appropriately acknowledged. Plagiarism in all its forms constitutes unethical publishing behavior and is unacceptable. Submitting the same manuscript to more than one journal concurrently constitutes unethical publishing behavior and is unacceptable. Authors should not submit articles describing essentially the same research to more than one journal. The corresponding author should ensure that there is a full consensus of all co-authors in approving the final version of the paper and its submission for publication.
Editors: Editors should evaluate manuscripts exclusively on the basis of their academic merit. An editor must not use unpublished information in the editor's own research without the express written consent of the author. Editors should take reasonable responsive measures when ethical complaints have been presented concerning a submitted manuscript or published paper.
Reviewers: Any manuscripts received for review must be treated as confidential documents. Privileged information or ideas obtained through peer review must be kept confidential and not used for personal advantage. Reviews should be conducted objectively, and observations should be formulated clearly with supporting arguments, so that authors can use them for improving the paper. Any selected referee who feels unqualified to review the research reported in a manuscript or knows that its prompt review will be impossible should notify the editor and excuse himself from the review process. Reviewers should not consider manuscripts in which they have conflicts of interest resulting from competitive, collaborative, or other relationships or connections with any of the authors, companies, or institutions connected to the papers.