Projeto Sorrir Faz Bem: o voluntariado na vida acadêmica
DOI:
https://doi.org/10.5902/223613083327Palavras-chave:
Voluntariado, Projeto de extensãoResumo
A Casa Lar Emaús é uma entidade privada, filantrópica e sem fins lucrativos que acolhe meninos de 6 aos 18 anos em situação de risco. A esses meninos é oferecida moradia, alimentação, reforço escolar, educação não formal, atividades esportivas, encaminhamento médico, e outras ações que visem desenvolvimento integral da criança. Todas as pessoas ligadas à instituição dedicam seu tempo voluntariamente. Para integrar os universitários no mundo do voluntariado, aproximandoos da comunidade em que vivem, o Grupo PET ODONTO-FONO realiza o Projeto Sorrir Faz Bem, no qual são desenvolvidas atividades voluntárias de reforço escolar na Casa Lar Emaús. Além de auxiliar nas tarefas de casa, os estudantes universitários apresentam aos jovens o prazer do estudo, contribuindo no resgate da sua auto-estima. Por sua vez, o projeto é uma experiência enriquecedora para o estudante universitário, já que proporciona crescimento pessoal e fortalecimento de sua cidadania.Downloads
Referências
“Casa Lar”. Disponível em: http://www.casalaremaus.org.br. Acesso em: 20 de maio 2011.
BARDAGI, M.P.; ARTECHE, A.X.; NEIVA-SILVA, L. “Projetos sociais com adolescentes em situação de risco: Discutindo o
trabalho e a intervenção profissional como estratégias de intervenção”. Violência e risco na infância e adolescência: Pesquisa e intervenção, Casa do Psicólogo, p. 101-146, 2005.
CASTILHO, M.L.R.; CASTILHO, A.L. “A Universidade e os Projetos Sociais: Projeto Rondon – Cooperação entre a
universidade e comunidades do Estado do Mato Grosso/ MT”. Disponível em: http://www.estudosdotrabalho.org/anais6seminariodotrabalho/myrianluciaruizcastilhoeandreluizcastilho.pdf. Acesso em: 30 maio. 2011.
DE SOUZA, L.M.; LAUTERT L. “Trabalho voluntário: Uma alternativa para a promoção de saúde dos idosos” Rev. esc.
enferm. USP, v.42 (2), 2008.
FERREIRA, M.; PROENCA, T.; PROENCA, J.F. “As motivações no trabalho voluntário”. Rev. Portuguesa e Brasileira de Gestão, v. 7(3), p.43-53, 2008.
MENDES, V.R. “Atividades recreativas em uma Casa Lar: contribuições à formação universitária”. Motriz, Rio Claro, v.15(4), p.1014-1024, 2000.
Ministério da Saúde. “Violência faz mal à saúde”. Disponível em: http://dtr2001.saude.gov.br/editora/produtos/livros/pdf/06_0315_M.pdf. Acesso em: 20 de maio 2011.
PIRES, A.L.D.; MIYAZAKI, M.C.O.S. “Maus-tratos contra crianças e adolescentes: Revisão de literatura para profissionais da saúde”. Arq Ciênc Saúde ,12(1), p.42-49, 2005.
SARAIVA, J.L. “Papel da Extensão Universitária na formação de estudantes e professores”. Brasília Med , 44(3), 220-
, 2007.
SBERGA, A.A. “Voluntariado educativo”. Disponível em: http://www.educardpaschoal.org.br/web/upload/NossosLivros/72_livro_volunteducativo.pdf. Acesso em: 20 de maio 2011.
Downloads
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença
Ethical guidelines for journal publication
The REMOA is committed to ensuring ethics in publication and quality of articles.
Conformance to standards of ethical behavior is therefore expected of all parties involved: Authors, Editors, Reviewers, and the Publisher.
In particular,
Authors: Authors should present an objective discussion of the significance of research work as well as sufficient detail and references to permit others to replicate the experiments. Fraudulent or knowingly inaccurate statements constitute unethical behavior and are unacceptable. Review articles should also be objective, comprehensive, and accurate accounts of the state of the art. The authors should ensure that their work is entirely original works, and if the work and/or words of others have been used, this has been appropriately acknowledged. Plagiarism in all its forms constitutes unethical publishing behavior and is unacceptable. Submitting the same manuscript to more than one journal concurrently constitutes unethical publishing behavior and is unacceptable. Authors should not submit articles describing essentially the same research to more than one journal. The corresponding author should ensure that there is a full consensus of all co-authors in approving the final version of the paper and its submission for publication.
Editors: Editors should evaluate manuscripts exclusively on the basis of their academic merit. An editor must not use unpublished information in the editor's own research without the express written consent of the author. Editors should take reasonable responsive measures when ethical complaints have been presented concerning a submitted manuscript or published paper.
Reviewers: Any manuscripts received for review must be treated as confidential documents. Privileged information or ideas obtained through peer review must be kept confidential and not used for personal advantage. Reviews should be conducted objectively, and observations should be formulated clearly with supporting arguments, so that authors can use them for improving the paper. Any selected referee who feels unqualified to review the research reported in a manuscript or knows that its prompt review will be impossible should notify the editor and excuse himself from the review process. Reviewers should not consider manuscripts in which they have conflicts of interest resulting from competitive, collaborative, or other relationships or connections with any of the authors, companies, or institutions connected to the papers.