Between the gears and the stress of students: teachers’ social representations of assessment practices
DOI:
https://doi.org/10.5902/2318133888677Keywords:
Learning assessment, Teaching practice, Social representations.Abstract
This paper describes the findings of a study on the social representations of a group of teachers regarding their classroom assessment practices. The theoretical references are authors with critical perspectives in the educational field. The analysis is based on the Theory of Social Representations. The instruments used were open interviews and questionnaires. The results indicate the influence of institutional norms on the pedagogical practices of these teachers. In the mute zone hypothesis, the idea of “students' fear of exams” and the negative effects of this assessment system on students appears. It is concluded that there is still a long way to go to overcome the classificatory aspects of assessment in favor of a practice that that better supports student learning and development.
Downloads
References
ABRIC, Jean Claude. A zona muda das representações sociais. In: OLIVEIRA, Denise; Pedro Humberto F. CAMPOS (org.). Representações sociais: uma teoria sem fronteiras. Rio de Janeiro: Museu da República, 2005, p. 23-34.
ARROYO, Miguel Gonzáles. Educandos e educadores: seus direitos e o currículo: Brasília: MEC, 2007.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Rio de Janeiro: Edições 70, 2002.
BRANDÃO, Caio; BENEVIDES, Andrea; CAMPOS, Pedro Humberto Faria. Sistemas de representações sociais: contribuições para a pesquisa em educação. Revista Teias, Rio de Janeiro, v. 21, 2020, p. 167-182.
BZUNECK, José Aloyseo. Emoções acadêmicas, autorregulação e seu impacto sobre motivação e aprendizagem. Educação Temática Digital, Campinas, v. 20, n. 4, 2018, p. 1059-1075.
CAMARGO, Brigido Vizeu; JUSTO, Ana Maria. Iramuteq: um software gratuito para análise de dados textuais. Temas em psicologia, Ribeirão Preto, v. 21, n. 2, 2013, p. 513-518.
CAMPOS, Pedro Humberto Faria. Rapports entre pratiques et représentations: apports théoriques et empiriques pour un modèle d’étude. Psychologie et Société, Paris, v. 6, n. 3, 2003, p. 132-162.
CAMPOS, Pedro Humberto Faria. Representações Sociais, risco e vulnerabilidade. Tempus–Actas de Saúde Coletiva, Brasília, v. 6, n. 3, 2012, p. 13-34.
CAMPOS, Pedro Humberto Faria. A hipótese das representações sociais hegemônicas do trabalho docente. Revista Educação e Cultura Contemporânea, Rio de Janeiro, v. 10, n. 22, 2013, p. 60-78.
CAMPOS, Pedro Humberto Faria. O estudo da ancoragem das representações sociais e o campo da educação. Revista de Educação Pública, Cuiabá, v. 26, n. 63, 2017, p. 775-797.
CAMPOS, Pedro Humberto Faria. As práticas sociais e seu contexto. In. ROSO, Adriane et al. Mundos sem fronteiras: representações sociais e práticas psicossociais. Porto Alegre: Abrapso, 2021, p. 122-156.
CAMPOS, Denise Teles Freire; LEMGRUBER, Márcio Silveira; CAMPOS, Pedro Humberto Faria. Metáforas e objetivação: questões acerca da produção de sentidos nas representações sociais. Revista Educação e Cultura Contemporânea, Rio de Janeiro, v. 17, n. 50, 2020, p. 161-178.
CASSADY, Jerrell C.; FINCH, W. Holmes. Using factor mixture modeling to identify dimensions of cognitive test anxiety. Learning and Individual Differences, Paris, v. 41, 2015, p. 14-20.
CERVI, Emerson. Análise de conteúdo automatizada para conversações em redes sociais online: uma proposta metodológica. ANPOQS, 42, 2018. Anais. João Pessoa: Anpoqs, 2018.
CODOL, Jean‐Paul. On the so‐called ‘superior conformity of the self’behavior: Twenty experimental investigations. European journal of social psychology, Londres, v. 5, n. 4, 1975, p. 457-501.
DEMO, Pedro. Avaliação para cuidar que o aluno aprenda. São Paulo: Criarp, 2006.
FERNANDES, Cláudia. Oliveira. Avaliação como projeto de aprendizagem-uma entrevista com Cláudia Fernandes. Revista Com Censo: Estudos Educacionais do Distrito Federal, Brasília, v. 8, n. 1, 2021, p. 8-11.
FERNANDES, Cláudia de Oliveira; FREITAS, Luiz Carlos de. Currículo e avaliação. In: BEAUCHAMP, Jeanete; PAGEL, Sandra; NASCIMENTO, Aricélia. Indagações sobre currículo: currículo e avaliação. Brasília: MEC, 2007, p. 17-43.
FERNANDES, Domingos. Avaliação em educação: uma discussão de algumas questões críticas e desafios a enfrentar nos próximos anos. Ensaio: avaliação e políticas públicas em educação, Rio de Janeiro, v. 21, 2013, p. 11-34.
FIRME, Thereza Penna. Mitos na avaliação. Revista Meta: Avaliação, Rio de Janeiro v. 1, n. 1, 2009, p. 1-10.
FLAMENT, Claude. Pratiques sociales et dynamique des représentations. In MOLINER, Pascal (Org.). La dynamique des représentations sociales. Fontaine: Presses Universitaires de Grenoble, 2001, p. 43-58
FLAMENT, Claude; GUIMELLI, Christian; ABRIC, Jean-Claude. Effets de masquage dans l'expression d'une représentation sociale. Les Cahiers internationaux de psychologie sociale, París, n. 1, 2006, p. 15-31.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.
Frison, Lourdes. Maria. Avaliação e autorregulação da aprendizagem. Revista de Gestão e Avaliação Educacional, Santa Maria, v. 1, n. 1, 2017, p. 89-104.
GALVÃO, Maria. Cristina. Nós somos a história da educação: identidade institucional e excelência escolar no Colégio Pedro II. Rio de Janeiro: PUCRJ, 2010. 214f. Tese (Doutorado em Educação). Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro.
GONZAGA, Luiz Ricardo Vieira; ENUMO, Sônia Regina Fiorim. Ansiedade de provas em estudantes do Ensino Médio. Psicologia Argumento, Curitiba, v. 34, n. 84, 2016, p. 76-88.
GUBA, Egon G.; LINCOLN, Yvonna. Fourth generation evaluation. Newbury Park, CA: Sage, 1989.
HADJI, Charles. Avaliação desmistificada. Porto Alegre: Artmed, 2001.
HOFFMANN, J. Avaliação mediadora: uma prática em construção da pré-escola a Universidade. Educação e Realidade, Porto Alegre, 2009.
JODELET, Denise. Représentation sociale: phénomènes, concept et théorie. In: JODELET, Denise. Psychologie sociale, Paris: Puf, 1984, p. 357-378.
JODELET, Denise. Representações sociais: um domínio em expansão. In: JODELET, Denise (org.). As representações sociais. Rio de Janeiro: Uerj, 2001, p. 1-21.
JULIA, Dominique. A cultura escolar como objeto histórico. Revista Brasileira de História da Educação, Campinas, n. 1, 2001, p. 9-43.
FREITAS, Luís Carlos. Ciclos, seriação e avaliação: confronto de lógicas. São Paulo: Moderna, 2003.
LAHLOU, S. Social representations and social construction: the evolutionary perspective of installation theory. SAMMUT, Gordon (ed.). The Cambridge handbook of social representations. Cambridge: Cambridge University, 2015, p. 210-223.
LEITE, Sérgio Antônio da Silva; KAGER, Samantha. Efeitos aversivos das práticas de avaliação da aprendizagem escolar. Ensaio: avaliação e políticas públicas em educação, Rio de Janeiro, v. 17, 2009, p. 109-134.
LIMA, Rita de Cássia Pereira; CAMPOS, Pedro Humberto Faria. Núcleo figurativo da representação social: contribuições para a educação. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 36, 2020, p. e206886.
LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. São Paulo: Cortez, 2011.
LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação em educação: questões epistemológicas e práticas. São Paulo: Cortez, 2018.
LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem escolar: passado, presente e futuro. São Paulo: Cortez, 2022.
MAZZOTTI, Tarso. Para uma pedagogia das representações sociais. Revista Educação e Cultura Contemporânea, Rio de Janeiro, v . 5, n. 11, 2019, p. 121-142.
MORETTO, Vasco Pedro. Prova: um momento privilegiado de estudo não um acerto de contas. Rio de Janeiro, Lamparina, 2008.
MOSCOVICI, Serge. A representação social da psicanálise. Rio de Janeiro. Zahar, 1978.
MOTA, Diego; MAMEDE-NEVES, Maria. Aparecida. Percepções e representações sociais de professores acerca de avaliação da aprendizagem: um estudo das produções em teses e dissertações (2009-2019). Revista de Gestão e Avaliação Educacional, Santa Maria, v. 10, n. 19, 2021, p. 1-21.
MOTA, Diego; MESQUITA, Silvana; CAMPOS, Pedro Humberto Faria. Indicativos para uma avaliação formativa entre professores de biologia. Estudos em Avaliação Educacional, Rio de Janeiro. v. 34, 2023.p. 1-19.
PASIN, Elizabeth Bozoti; Uma abordagem sobre a influência do auto-conceito, da auto-estima e do estresse infanto-juvenil no rendimento escolar. Rio de Janeiro: UFRJ, 2008. 193f. Disssertação (Mestrado em Química Biológica). Universidade Federal do Rio de Janeiro.
PASIN, Elizabeth Bozoti; PAIVA, Maria das Graças Vasconcelos; LANNES, Denise Rocha Correa. Associação entre fatores psicológicos e relacionais e o rendimento escolar no ensino fundamental. Avaliação Psicológica, Campinas, v. 11, n. 2, 2012, p. 275-286.
PEIXOTO, Álvaro; WOLTER, Rafael. As práticas sociais na abordagem estrutural da teoria das representações sociais: histórico, conceitos e interfaces com a educação. Revista Educação e Cultura Contemporânea, Rio de Janeiro, v. 20, 2023, p. 1-25.
PERRENOUD, Philippe. Avaliação: da excelência à regularização das aprendizagens. Porto Alegre: Artmed. 2008.
RATINAUD, Pierre. Application de la méthode Alceste à de gros corpus et stabilité des mondes lexicaux: analyse du Cablegate avec Iramuteq. JOURNÉES INTERNATIONALES D’ANALYSE STATISTIQUE DES DONNÉES TEXTUELLES, 11, 2012. Actes … Liège: Ducere, 2012.
SÁ, Celso Pereira de. A pesquisa das representações sociais pode nos enganar. Revista Educação e Cultura Contemporânea, Rio de Janeiro, v. 5, n. 11, 2019, p. 11-20.
SAPOLSKY, Robert. Why stress is bad for your brain. Science, Washington, 1996, p. 749-750. 1996.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2014.
WEISS, Sandra J. Neurobiological alterations associated with traumatic stress. Perspectives in psychiatric care, Porto, v. 43, n. 3, 2007, p. 114-122.
ZEIDNER, Moshe; MATTHEWS, Gerald. Evaluation anxiety: handbook of competence and motivation. London: The Gilfordpress, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors keep copyright and concede to the magazine the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International, non-commercial license with no derivative work, which allows to share the work with no author recognition and initial publication in this magazine.
Authors has authorization to overtake additional contracts separately, to distribute a non-exclusive version of the work published in this magazine: For example: to publish in an institutional repository or as a chapter of a book, with authorial recognition and initial publication in this magazine.
Authors are allowed and are encouraged to publish and distribute their work online. For example: in institutional repositories or in their own personal page – at any point before or during the editorial process, because this can result in productive changes, as well as increase the impact and the mention to the published work.