Memorial 2007 – 2017- title professor’
DOI:
https://doi.org/10.5902/2318133867442Keywords:
Professional trajectory, professor-title, professor researcher, teaching career, high educationAbstract
In this text I present my personal trajectory and the highlights of my professional trajectory at the university. I was born in the city of Porto Alegre where I lived until 1993. I am the fourth child of a family of 6 children and my parents were public servants. My formative trajectory was in public school in Rio Grande do Sul like most people of my generation. I grew up with female teachers and being at school used to be quite common. Between books and lots of games, I became a teacher for young children and had the privilege of being in elementary school for 15 years. Then life brought me to Santa Maria and I have been here for twenty-four years. Thus, I will tell you about the paths taken to become a professor and researcher at the Federal University of Santa Maria and achieve the last degree of my university career, Professor at the Department of Teaching Methodology. In this academic sector I was temporarily assigned for three years, when I was still attached to the Federal University of Rio Grande do Sul, as a professor at Colégio de Application. Then, through a public examination, I dedicated myself to teaching in higher education and research, definitely at this university. Achieving tenure in the university career, based on academic merit, is a recent achievement. Before, this merit would only be given to the professor through a new public examination. Therefore, this achievement is recognition for the years of dedication to work and research that teachers can achieve. So I feel honored!
Downloads
References
BAKHTIN, Mikhail. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. São Paulo: Hucitec, 1995.
BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2010.
BAKHTIN, Mikhail. Para uma filosofia do ato responsável. São Carlos: Pedro & João Editores, 2012.
BOLZAN. Dóris Pires Vargas. A construção do conhecimento pedagógico compartilhado: um estudo a partir de narrativas de professoras do ensino fundamental. Porto Alegre: Ufrgs, 2001. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Federal do Rio Grande do Sul.
BOLZAN. Dóris Pires Vargas. Formação de professores: construindo e compartilhando conhecimento. Porto Alegre: Mediação, 1. ed. 2002.
BOLZAN. Dóris Pires Vargas. Formação de Professores: construindo e compartilhando conhecimento. Porto Alegre: Mediação, 2. ed. 2009.
BOLZAN, Dóris Pires Vargas. Verbetes. In: MOROSINI, Marília (org.). Enciclopédia de pedagogia universitária, Glossário II. Cap. X, 2006.
CALVINO, Ítalo. Seis propostas para o novo milênio. São Paulo. Companhia das Letras, 1990.
CALVINO, Ítalo. Palomar. Companhia das letras, 1994.
CLANDININ, D. Jean; CONNELLY, F. Michael. Relatos de experiencia y investigación narrativa. In: LARROSA, Jorge et al. Déjame que te cuente: ensayos sobre narrativa y educación. Barcelona: Laertes, 1995.
CLANDININ, D. Jean; CONNELLY, F. Michael. Pesquisa narrativa: experiência e história em pesquisa qualitativa. Uberlândia: UFU, 2015.
COLL, Cezar. Aprendizagem escolar e construção do conhecimento. Porto Alegre, Artmed, 1994.
CUNHA, Maria Isabel da; BROILO, Cecilia Luiza. (org.). Pedagogia universitária e produção de conhecimento. Porto Alegre: PUCRS, 2008.
DAVIDOV, Vasili V; MARKOVA, Ivana. La concepción de la actividad de estúdio de los escolares. In: DAVIDOV, Vasili V; SHUARE, Marta. La psicologia evolutiva y pedagogia em la URSS. Moscou: Editorial Progresso, 1987.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, Paulo. Conscientização: teoria e prática da libertação. São Paulo: Centauro, 2008.
GALEANO, Eduardo. Livro dos abraços. L&PM, 2013.
INHELDER, Bärbel; CELLÉRIER, Guy. O desenrolar das descobertas da criança. Porto Alegre: Artmed, 1996.
INHELDER, Bärbel; PIAGET, Jean. Da lógica da criança à lógica do adolescente. São Paulo: Pioneira, 1976.
JOSSO, Marie-Christine. Experiências de vida e formação. São Paulo: Cortez, 2004.
LEONTIEV, Aleksei N. Actividad, conciencia y personalidad. México: Cartago de México, 1984.
LEONTIEV, Aleksei N. El desarrollo psiquico del niño en la edad preescolar. In: DAVIDOV, Vasili V; SHUARE, Marta (org.). La psicología evolutiva y pedagogía en la URSS. Moscou: Progreso, 1987.
McEWAN, Hunter. Las narrativas en el estudio de la docencia. In: MCEWAN, Hunter; KIEGAN, Egan (ed.). La narrativa en la enseñanza, el aprendizaje y la investigación. Buenos Aires: Amorrortu, 1998.
MEIRELES, Cecília. Crônicas de educação. Rio de Janeiro, Diário de notícias. Rio de Janeiro: Nova Fronteira: Fundação Biblioteca nacional, 2001.
PERRET-CLERMONT, Anne Nelly. Desenvolvimento da inteligência e interação social. São Paulo: Instituto Piaget, 1995.
PIAGET, Jean. Gênese das estruturas lógicas elementares. Rio de Janeiro: Zahar, 1970a.
PIAGET, Jean. O nascimento da inteligência na criança. Rio de Janeiro: Zahar, 1970b.
PIAGET, Jean. Psicologia e pedagogia. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1970c.
PIAGET, Jean. A epistemologia genética. Petrópolis: Vozes, 1971.
PIAGET, Jean. Seis estudos de psicologia. Rio de Janeiro: Forense, 1972.
PIAGET, Jean. Psicologia e epistemologia: por uma teoria do conhecimento. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1973.
POWACZUK, Ana Carla Hollweg; BOLZAN, Dóris Pires Vargas. A pesquisa e orientação no Gpfope: reflexões em tempos de produtividade. In: MORALES, Alicia Rivera; ROSO, Caetano Castro; OLIVEIRA, Valeska Fortes de (org.). Redes de formação em educação: experiências de pesquisas entre Brasil e México. Curitiba: CRV, 2013.
SCHÖN, Donald. La formación de profesionales reflexivos: hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje en las profesiones. Madrid: Paidós, 1992.
SHOPENHAUER, A. A arte de escrever. Porto Alegre: L&PM, 2009.
VYGOTSKI, Lev Semionovitch. Obras escogidas. Tomo I. Incluye el significado histórico de la crisis de la psicología, Madrid: Visor, 1982a.
VYGOTSKI, Lev Semionovitch. Obras escogidas. Tomo II. Incluye Pensamiento y Lenguaje Conferencias sobre psicología, Madrid: Visor, 1982b.
VYGOTSKI, Lev Semionovitch. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 1993.
VYGOTSKI, Lev Semionovitch. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1994.
VYGOTSKI, Lev Semionovitch. Obras escogidas. Tomo III. Incluye problemas del desarrollo de la psique. Madrid: Visor, 1995.
VYGOTSKI, Lev Semionovitch. Obras escogidas. Tomo IV. Incluye Paidología del adolescente, problemas de la psicología infantil. Madrid: Visor, 1996.
VYGOTSKI, Lev Semionovitch. Psicologia pedagógica. São Paulo: Martins Fontes, 2004.
VYGOTSKI, Lev Semionovitch. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors keep copyright and concede to the magazine the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International, non-commercial license with no derivative work, which allows to share the work with no author recognition and initial publication in this magazine.
Authors has authorization to overtake additional contracts separately, to distribute a non-exclusive version of the work published in this magazine: For example: to publish in an institutional repository or as a chapter of a book, with authorial recognition and initial publication in this magazine.
Authors are allowed and are encouraged to publish and distribute their work online. For example: in institutional repositories or in their own personal page – at any point before or during the editorial process, because this can result in productive changes, as well as increase the impact and the mention to the published work.