What do teachers think about assessment: the central core of social representations about learning assessment among teachers of the Colégio Pedro II

Authors

  • Diego Mota PUC-RIO Colégio Pedro II
  • Juliana Maciel de Aguiar Universidade Estadual do Norte Fluminense

DOI:

https://doi.org/10.5902/2318133840033

Keywords:

avaliação da aprendizagem, prática docente, representações sociais

Abstract

The essay aims to investigates the conceptions of assessment among teachers of Colégio Pedro II located in Rio de Janeiro. The research focuses on a central element in pedagogical practices. The analysis was based on the Theory of Social Representations. The research results reveal a representational set of assessment whose character is summative and classificatory. The diagnostic ideal of assessment are highlighted by a minority group of teachers. The central nucleus of teachers 'social representations of assessment approaches the limits present in the traditional school culture and institutional structure, which privilege the weight of the tests in the students' learning and progression processes.

Key-words: learning assessment; teaching practice; social representation.

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Author Biographies

Diego Mota, PUC-RIO Colégio Pedro II

é professor no Colégio Pedro II e estudante no curso de doutorado em Educação na Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro.

Juliana Maciel de Aguiar, Universidade Estadual do Norte Fluminense

Doutora em Ciências - área de concentração em Educação, Gestão e Difusão em Biociências pelo Instituto de Bioquímica Médica Leopoldo de Meis - Universidade Federal do Rio de Janeiro (IBqM/UFRJ), Mestre em Biociências e Biotecnologia e graduação em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro (UENF). Coordenadora das disciplinas de Instrumentação para o Ensino de Genética e Tópicos em Biotecnologia ofertadas pela UENF/UAB no âmbito da Fundação CECIERJ/Consórcio CEDERJ, consultora em design educacional e diretora de produtos da startup Arteciência Assessoria e Serviços Educacionais e fundadora da plataforma de divulgação e comunicação científica Rede de Pesquisadores.

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Published

2021-01-08

How to Cite

Mota, D., & Aguiar, J. M. de. (2021). What do teachers think about assessment: the central core of social representations about learning assessment among teachers of the Colégio Pedro II. Regae: Revista De Gestão E Avaliação Educacional, 9(18), 1–16. https://doi.org/10.5902/2318133840033