An experience of stage in school management: continued training with teachers of child education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2318133838879

Keywords:

formação continuada, prática docente, docente.

Abstract

The present study is the result of a supervised internship experience of the UFRN/Ceres/Caicó Pedagogy course developed in the management of a child education institution. Thus, it sought to investigate the process of continuous training as a space for reflection and transformation of teaching practice and intervene through the promotion of continuing education with teachers of the institution, taking into account the link between coordination and faculty. Thus, the methodological principles were the in locus research through observations and the use of qualitative tools such as the application of questionnaires. In this way, continuing education and the organization of teaching work undoubtedly contribute to the personal and professional improvement of the educator.

Key-words: continuing education; teaching practice; teacher.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nathany Morais de Souza, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Estudante de Pedagogia na Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Micarla Silva de Azevedo, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Estudante de Pedagogia na Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Flávia Alessandra Pereira Galdino, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Estudante de Pedagogia na Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Nazineide Brito, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte.

References

ALARCÃO, Isabel (coord.). Formação reflexiva de professores: estratégias de supervisão. Porto: Porto, 2005.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Brasília: MEC, 1996.

BRASIL. Resolução CNE/CEB n. 5/2009: diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil: Brasília: CNE, 2009.

BRASIL. Estatuto da criança e do adolescente: Lei federal n. 8069, de 13 de julho de 1990. Rio de Janeiro: Imprensa Oficial, 2002.

BRASIL. Parâmetros básicos de infra-estrutura para instituições de educação infantil: Brasília: MEC, 2006.

BRASIL. Parâmetros nacionais de qualidade para a educação infantil. Brasília: MEC/SEB, 2006b.

BETTELHEIM, Bruno. A psicanálise dos contos de fada. São Paulo: Paz e terra, 2002.

CALDEIRA, Bianca Laura. O conceito de infância no decorrer da história, [S. l.]: Educadores, 2010. Disponível em <http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/2010/artigos_teses/Pedagogia/o_conc eito_de_infancia_no_decorrer_da_historia.pdf>. Acesso em 16 nov. 2018.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas em pesquisa social. São Paulo: Atlas, 1999.

IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. São Paulo: Cortez, 2010.

LIBÂNEO, José Carlos; OLIVEIRA, João Ferreira de; TOSCHI, Mirza Seabra. Educação escolar: políticas, estrutura e organização. São Paulo: Cortez, 2013.

MACKEY, Letícia; REGANHAM, Simone Gonçalves. A importância da educação infantil no processo de escolarização. Revistas das Faculdades Integradas Claretianas, Rio Claro, n. 2, 2009, p. 58-70.

ORSOLON, Luiza Angelina Marino. O coordenador/formador como um dos agentes de transformação da/na escola. In: ALMEIDA, Laurinda Ramalho de; PLACCO, Vera Maria Nigro de Souza (orgs.). O coordenador pedagógico e o espaço de mudança. São Paulo: Loyola, 2001, p. 25-40.

PERRENOUD, Philippe. Formando professores profissionais: três conjuntos de questões. In PAQUAY, Léopold; ALTET, Marguerite; CHARLIER, Évelyne; PERRENOUD, Philippe, (orgs.). Formando professores profissionais: quais estratégias? Quais competências. Porto Alegre: Artmed, 2001, p. 11-22.

REGO, Maria Carmem F. D. O currículo em movimento. Caderno Faça e Conte, Natal, v. 2, n. 2, 1999, p. 61-82.

SILVA, Ana Maria; OLIVEIRA, Marta Regina Furlan de. A relevância da formação continuada do professor de educação infantil para uma prática reflexiva. JORNADA DE DIDÁTICA: DESAFIOS PARA A DOCÊNCIA E II SEMINÁRIO DE PESQUISA DO CEMAD, 3, 2014. Anais ... Londrina: UEL, 2014.

TRIVINÕS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.

Published

2019-09-15

How to Cite

Souza, N. M. de, Azevedo, M. S. de, Galdino, F. A. P., & Brito, N. (2019). An experience of stage in school management: continued training with teachers of child education. Regae: Revista De Gestão E Avaliação Educacional, 1(1), 1–13. https://doi.org/10.5902/2318133838879