The Prêmio Escola Nota Dez through teachers' discourse
DOI:
https://doi.org/10.5902/2318133838564Keywords:
avaliações em larga escala, políticas educacionais, accountabilityAbstract
The paper focuses the educational policy adopted by the state of Ceará and its assesssments system. The central question of the research aims to know the teachers' conceptions about this accountability policy, marked by monitoring, classification, award and assessments. Our analysis, based on the theoretical perspective of the agencies of the bureaucrats, seeks to explore the central elements in the discourse of the teachers of the prized and supported schools and to reflect on their consonances and divergences. The results point to an approximation between learning evaluation and assessments in school daily life. Through this alignment, the school curriculum converges with the descriptors of monitoring assessments, which gain centrality in pedagogical practice.
Keywords: assessments; educational policy; accountability; Prêmio Escola Nota Dez.
Downloads
References
AFONSO, Almerindo Janela Gonçalves. Avaliação educacional: regulação e emancipação: para uma sociologia das políticas avaliativas contemporâneas. São Paulo, Cortez, 2000.
AFONSO, Almerindo Janela Gonçalves. Nem tudo o que conta em educação é mensurável ou comparável: crítica à accountability baseada em testes estandardizados e rankings escolares. Revista Lusófona de Educação, n. 13, 2009, p. 13-29.
AFONSO, Almerindo Janela Gonçalves. Questões, objetos e perspectivas em avaliação. Avaliação: Revista da avaliação da educação superior, v. 19, n. 2, 2014, p. 487-507.
ASSUNÇÃO, Ada Ávila; OLIVEIRA, Dalila Andrade. Work intensification and teachers' health. Educação & Sociedade, v. 30, n. 107, 2009, p. 349-372.
BALL, Stephen John. Policy and policy making in education. Londres: Routledge, 1990.
BALL, Stephen John. Reformar escolas/reformar professores e os terrores da performatividade. Revista Portuguesa de educação, v. 15, n. 2, 2002, p. 3-23.
BALL, Stephen John. Politics and policy making in education: explorations in sociology. Londres: Routledge, 2012.
BONAMINO, Alícia Maria Catalano de; SOUSA, Sandra Zákia. Três gerações de avaliação da educação básica no Brasil. Educação e Pesquisa, v. 38, n. 2, 2012, p. 373-388.
BROOKE, Nigel Pelham de Reghton et. al. A avaliação externa como instrumento da gestão educacional nos Estados. Estudos & Pesquisas Educacionais, São Paulo, v. 2, 2011, p. 17-79.
BROOKE, Nigel Pelham de Reghton. Controvérsias sobre políticas de alto impacto. Cadernos de Pesquisa, v. 43, n. 148, 2013, p. 336-347.
CALDERÓN, Adolfo Ignácio; BETÂNIA, Maria Gomes Raquel; CABRAL, Eliane Spotto. O Prêmio Escola nota 10: meritocracia e cooperação para a melhoria do desempenho escolar. Ensaio: Avaliação E Políticas Públicas Educacionais, Rio de Janeiro, v. 23, n. 87, 2015, p. 517-540.
CASTRO, Maria Helena. A consolidação da política de avaliação da educação básica no Brasil. Meta: avaliação, v. 1, n. 3, 2009, p. 271-296.
CEARÁ. Regime de colaboração para a garantia do direito à aprendizagem: o Programa Alfabetização na Idade Certa - Paic - no Ceará. Fortaleza: Seduc, 2012
CEARÁ. Lei n. 15.923, de 15 de dezembro de 2015. Institui o Prêmio Escola Nota Dez, destinado a premiar as escolas públicas com melhores resultados de aprendizagem no segundo, quinto e nono anos do ensino fundamental. Fortaleza: Diário Oficial do Estado, série 3, ano VII, n 234, 2015, p. 6.
CEARÁ. Sistema Permanente de Avaliação da Educação Básica do Ceará - Spaece/Alfa 2014 - relatório estadual. Fortaleza: Secretaria da Educação Básica, 2014.
DUBET, François. O que é uma escola justa? A escola das oportunidades. São Paulo: Cortez, São Paulo, 2008.
FERNANDES, Reynaldo; GREMAUD, Amaury. Avaliação da qualidade da educação no Brasil. Fundação Santillana/Inep, 2009.
FERNANDES, Domingos. Avaliações externas e melhoria das aprendizagens dos alunos: Questões críticas de uma relação (im)possível. Conferência proferida no Seminário Avaliação externa e qualidade das aprendizagens. Lisboa: CNE, 2014.
FIGUEIREDO, Marília; CHIARI, Brasília; DE GOULART, Bárbara. Discurso do sujeito coletivo: uma breve introdução à ferramenta de pesquisa qualiquantitativa. Distúrbios da Comunicação, v. 25, n. 1, 2013, p. 129-137.
GOFFMAN, Erving. Estigmas: notas sobre a manipulação da identidade deteriorada. Nova Iorque: Prentice Hall, 1963.
GUSMÃO, J Joana Buarque de; RIBEIRO, Vanda Mendes. Colaboração entre estado e municípios para a alfabetização de crianças na idade certa no Ceará. Cadernos Cenpec, v. 1, n. 1, 2011, p. 9-34.
JODELET, Denise. Representações sociais: um domínio em expansão. In: JODELET, Denise (org.). As representações sociais. Rio de Janeiro: Uerj, 2001, p. 17- 44.
LEFÈVRE, Fernando, LEFÈVRE; Ana Maria Cavalcanti; TEIXEIRA, Jorge Juarez Vieira. O discurso do sujeito coletivo: uma nova abordagem metodológica em pesquisa qualitativa. Caxias do Sul: UCS, 2000.
LEFÈVRE, Fernando, LEFÈVRE; Ana Maria Cavalcanti; O sujeito coletivo que fala. Interface-Comunicação, Saúde, Educação, v. 10, 2006, p. 517-524.
LEFÈVRE, Fernando, LEFÈVRE; Ana Maria Cavalcanti; Discurso do sujeito coletivo: representações sociais e intervenções comunicativas. Texto & Contexto Enfermagem, v. 23, n. 2, 2014, p. 502-507.
LEFÈVRE, Fernando, LEFÈVRE; Ana Maria Cavalcanti; MARQUES, Maria Cristina da Costa. Discurso do sujeito coletivo, complexidade e auto-organização. Ciência & Saúde Coletiva, v. 14,2009, p. 1193-1204.
LIMA, Luciana Leite; D'ASCENZI, Luciano. Implementação de políticas públicas: perspectivas analíticas. Revista de sociologia e política, v. 21, n. 48, 2013, p. 101-110.
LIPSKY, Michael. Street-level bureaucracy: dilemmas of the individual in public service. New York: Russell Sage Foundation, 1980.
LOTTA, Gabriella Spanghero. Burocracia e implementação de políticas de saúde: os agentes comunitários na estratégia saúde da família. Rio de Janeiro: Fiocruz, 2015.
LOTTA, Gabriela Spanghero; PAVEZ, Thais Regina. Agentes de implementação: mediação, dinâmicas e estruturas relacionais. Rio de Janeiro: Lasa, 2009.
MAROY, Christian; VOISIN, Annelise. As transformações recentes das políticas de accountability na educação: desafios e incidências das ferramentas de ação pública. Educação and Sociedade, v. 124, n. 34, 2013, p. 881-901.
MAZZOTTI, A. Representações sociais: aspectos teóricos e aplicações à educação. Em aberto, v. 14, n. 61, 2008, p. 60-78.
MINAYO, A. Pesquisa social. teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 2007.
MOSCOVICI, S. Representações sociais: investigações em psicologia social. Petrópolis: Vozes, 2009.
MOTA, Maria Océlia. Entre a meritocracia e a equidade: o Prêmio Escola Nota Dez na percepção dos agentes burocráticos. 216f. Rio de Janeiro: PUCRio, 2018. Tese (doutorado em Educação). Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro.
NASPOLINI, Antenor. A reforma da educação básica no Ceará. Estudos Avançados, v. 15, n. 42, 2001, p. 169-186.
NORMAND, Romuald. A modernização eficaz da profissão de professor confrontada às novas políticas de accountability. Revista da Faeeba - Educação e Contemporaneidade, v. 27, n. 53, 2018, p. 18-29.
OLIVEIRA, Antônio. Burocratas da linha de frente: executores e fazedores das políticas públicas. Administração Pública, Rio de Janeiro, v. 46, n. 6, 2012, p. 1551-1573.
SEGATTO, Catarina Ianni. O papel dos governos estaduais nas políticas municipais de educação: uma análise dos modelos de cooperação intergovernamental. São Paulo: FGV, 2015. 196f. Tese (doutorado em Administração Pública e Governo). Escola de Administração de Empresas de São Paulo.
SOUSA, Sandra Zákia et al. Sistemas estaduais de avaliação: uso dos resultados, implicações e tendências. Cadernos de Pesquisa, v. 40, n. 141, 2010, p. 793-822.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors keep copyright and concede to the magazine the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International, non-commercial license with no derivative work, which allows to share the work with no author recognition and initial publication in this magazine.
Authors has authorization to overtake additional contracts separately, to distribute a non-exclusive version of the work published in this magazine: For example: to publish in an institutional repository or as a chapter of a book, with authorial recognition and initial publication in this magazine.
Authors are allowed and are encouraged to publish and distribute their work online. For example: in institutional repositories or in their own personal page – at any point before or during the editorial process, because this can result in productive changes, as well as increase the impact and the mention to the published work.