The Prêmio Escola Nota Dez through teachers' discourse

Authors

  • Maria Océlia Mota PUC-RIO
  • Diego Mota PUC-RIO Colégio Pedro II

DOI:

https://doi.org/10.5902/2318133838564

Keywords:

avaliações em larga escala, políticas educacionais, accountability

Abstract

The paper focuses the educational policy adopted by the state of Ceará and its assesssments system. The central question of the research aims to know the teachers' conceptions about this accountability policy, marked by monitoring, classification, award and assessments. Our analysis, based on the theoretical perspective of the agencies of the bureaucrats, seeks to explore the central elements in the discourse of the teachers of the prized and supported schools and to reflect on their consonances and divergences. The results point to an approximation between learning evaluation and assessments in school daily life. Through this alignment, the school curriculum converges with the descriptors of monitoring assessments, which gain centrality in pedagogical practice.

Keywords: assessments; educational policy; accountability; Prêmio Escola Nota Dez.

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Author Biographies

Maria Océlia Mota, PUC-RIO

Possui graduação em Pedagogia pela Faculdade de Educação da Baixada Fluminense -FEBF/UERJ. Especialização em Educação Infantil pelo Centro Universitário Hermínio Ometto -UNIARARAS. Mestre em Educação,Comunicação e Periferias Urbanas pela FEBF/UERJ. Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica - PUC-Rio; Pesquisadora do Laboratório de Avaliação da Educação - LAED, coordenado pela Professora Alicia M. C. de Bonamino. Membro da Rede de Estudos sobre a Implementação de Políticas Públicas Educacionais - REIPPE; Orientadora Educacional da rede de ensino de São João de Meriti e de Duque de Caxias. Áreas de interesse: Políticas Públicas Educacionais. Implementação de Políticas Públicas. Desigualdades Educacionais. Avaliação na Alfabetização e Formação de Professores.

Diego Mota, PUC-RIO Colégio Pedro II

Sou professor do Colégio Pedro II e Doutorando em Educação na PUC-RIO. Fiz graduação em Biologia, especialização em Educação e mestrado em Biologia Geral na UFRJ. Minha linha de pesquisa envolve currículo, avaliação da aprendizagem, e representações sociais.

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Published

2019-09-15

How to Cite

Mota, M. O., & Mota, D. (2019). The Prêmio Escola Nota Dez through teachers’ discourse. Regae: Revista De Gestão E Avaliação Educacional, 1(1), 1–19. https://doi.org/10.5902/2318133838564