University management from the narrative of teachers managers of didactic departments

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2318133830806

Abstract

This article is a cut of a qualitative narrative sociocultural research, whose research context was a public higher education institution and as subjects the heads of didactic departments. The focus of the study presented here is the categorial dimension of university management. The objective of the study was to understand the process of development of university management. We emphasize that university management is constituted and driven by the biases of public policies, academic educational management, strategies and organizational, academic-administrative policies of the HEI, the bias management model conceived by the institution and the social, cultural and historical contextual bias. Thus, it is possible to affirm that to act as manager in an HEI implies in understanding the management processes, next, the way in which each one of these biases permeates the quotidian of the institution. University management requires going beyond administrative and bureaucratic actions, forming a process permeated by different elements that culminate in the maintenance of teaching and learning processes.

Key-words: higher education; didactic department management; teacher manager; sociocultural narratives.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Andiara Dewes, Universidade Federal de Santa Maria

Licenciada em Pedagogia e especialista em Gestão Educacional pela Universidade Federal de Santa Maria. Estudante do Curso de Mestrado em Educação e do curso de Licenciatura em Educação Especial da mesma instituição.

Doris Pires Vargas Bolzan, Universidade Federal de Santa Maria

É professora no Departamento de Metodologia de Ensino do Centro de Educação, Universidade Federal de Santa Maria.

References

BOLZAN, Doris Pires Vargas; [et al]. Aprendizagem da docência: processos formativos de estudantes e formadores da educação superior. Relatório Final do Projeto de Pesquisa n° 032835, GAP/CE/UFSM, 2016.

CASTRO, Alessandro de. Gestão financeira: a sustentabilidade financeira e a interação acadêmica nas instituições de ensino superior. In: COLOMBO, Sonia Simões (org.). Gestão universitária: os caminhos para a excelência. Porto Alegre: Penso, 2013, p. 197-197.

CERDEIRA, Luisa. Os desafios da gestão do ensino superior: algumas tendências e tensões. In: CUNHA, Maria Isabel da; BROILO, Cecilia Luiza (orgs.). Qualidade da educação superior: grupos investigativos internacionais em diálogo. Araraquara: Junqueira & Marin, 2012, p. 79-98.

DEWES, Andiara. Gestão universitária: departamentos didáticos e contextos emergentes da educação superior pública. 2017. 230f. Santa: UFSM, 2017. Monografia (especialização em Gestão Educacional). Centro de Educação, Universidade Federal de Santa Maria.

GAUTHIER, Clermont et al. Por uma teoria da pedagogia: pesquisas sobre o saber docente. Ijuí: Unijuí, 2013.

GOLDCHLEGER, Lizika Pitpar; IVOGLO, Milana; COLOMBO, Sonia Simões. Gestão do capital humano nas instituições de ensino superior. In: COLOMBO, Sonia Simões (org.). Gestão universitária: os caminhos para a excelência. Porto Alegre: Penso, 2013, p. 198-220.

NUNES, Mekler Nichele. Dos passos estratégicos aos caminhos do marketing educacional. In: COLOMBO, Sonia Simões (org.). Gestão universitária: os caminhos para a excelência. Porto Alegre: Penso, 2013, p. 263-279.

REIS, Fábio José Garcia dos. Perspectivas da gestão universitária. Taubaté: Cabral, 2003.

SOUSA, Ana Maria Costa de. Gestão acadêmica atual. In: COLOMBO, Sonia Simões; RODRIGUES, Gabriel Mario. Desafios da gestão universitária contemporânea. Porto Alegre: Artmed, 2011, p. 97-110.

SQUISSARDI, Valdemar. Universidade brasileira no século XXI: desafios do presente. São Paulo: Cortez, 2009.

TOFIK, Denise Sawaia. A gestão acadêmica nas instituições de ensino superior. In.: COLOMBO, Sonia Simões (org.). Gestão universitária: os caminhos para a excelência. Porto Alegre: Penso, 2013, p. 104-116.

Published

2018-04-18

How to Cite

Dewes, A., & Bolzan, D. P. V. (2018). University management from the narrative of teachers managers of didactic departments. Regae: Revista De Gestão E Avaliação Educacional, 1(1), 39–53. https://doi.org/10.5902/2318133830806

Issue

Section

Artigos